بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
پارک سیفیه ملایر
جاهای دیدنی ملایر

شهر ملایر : عکس، مشخصات و معرفی

۹ خرداد ۱۳۹۷ 11۰2,321

شهرهایی در ایران هستند که قدمتی به بلندای نام ایران داشته و از گذشته تا کنون از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. شهر هایی که روزگاری سکونتگاه اقوام مختلف ایرانی بوده و امروزه نیز با داشتن یادگاری های فراوان بجای مانده از تاریخ، به عنوان یکی از مقاصد گردشگری پر مخاطب بشمار می آیند.

اگر می خواهید با یکی از این شهرها که آوازه ای جهانی دارد، آشنا شوید، با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

در بخش غربی ایران و در استان همدان، شهری تاریخی و بزرگ با نام ملایر قرار دارد. قدمت سکونت در محل کنونی این شهر که دومین شهر بزرگ استان همدان نیز بشمار می آید به تمدن ایلامیان بازگشته و پس از آنها نیز، مادها در این شهر سکونت داشته اند.

ملایر به دلیل قدمت تاریخی بسیار، دارای جاذبه های کهن و دیدنی بسیاری است که آن را به یکی از مقاصد گردشگری پر مخاطب استان همدان و همچنین کشور بدل ساخته است.

ملایر
ملایر به دلیل قدمت تاریخی بسیار، دارای جاذبه های کهن و دیدنی بسیاری است

 

طی اعلام نظر کارشناسان و باستان شناسان، در باستان شناسی هایی که بر روی بقایای تاریخی این شهر در فاصله ۱۵ کیلومتری محل کنونی و قلعه باستانی آن انجام شده، قدمت این شهر را به سه دوره مادها، هخامنشیان و ساسانیان نسبت می دهند.

در خصوص وجه تسمیه نام این شهر، داستان ها و روایات گوناگونی وجود دارد. برخی نام این شهر را بوجود آمده از ترکیب دو واژه مال به معنی خانه و آگر به معنی آتش دانسته و آن را سرزمین آتش می خوانند و عده ای نیز ترکیب این دو واژه را به سرزمین آریایی ها معنی کرده اند.

همانطور که گفته شد، این شهر مهد جاذبه های تاریخی بوده و همه روزه گردشگران بسیاری برای بازدید از این مناطق و بناها که در ادامه با آنها آشنا می شویم، به این شهر سفر می کنند  .

آتشکده نوشیجان ملایر

بر روی تپه ای با ارتفاع نزدیک بر ۳۷ متر، در منطقه شورکات ملایر و در فاصله ۲۰ کیلومتری این شهر، بنایی تاریخی با نام آتشکده نوشیجان واقع شده است. قدمت این بنا که یکی از جاذبه های گردشگری تاریخی شهر ملایر، استان همدان و نیز کشور بشمار می آید، به اواسط قرن هشتم قبل از میلاد باز گشته و گفته می شود که بر روی این تپه آثار حیات تا قرن ششم پیش از میلاد یافت شده است.

تالار ستون دار، بخشی از اتاق ها، چند انبار، حصار و دژ، بخشی از بقایای بجا مانده از این آتشکده بوده و باستان شناسان آن را به عنوان اولین محل عبادت مردمان این منطقه می شناسند.

آتشکده نوشیجان ملایر

 

تالاب کرد خورد

در ۲۰ کیلومتری ملایر و در نزدیکی روستای کرد خورد، تالاب زیبایی قرار گرفته که با نام تالاب کرد خورد شناخته می شود. این تالاب که به آن آق گل نیز گفته میشود، به دلیل برخورداری از چشم اندازهای زیبا و منظره هایی منحصر به فرد، بویژه در اواخر زمستان و اوایل فصل بهار، یکی از بهترین و پر مخاطب ترین جاذبه های گردشگری طبیعی ملایر و استان همدان بوده و به همین دلیل، طبیعتگردهای فراوانی برای لذت بردن از این زیبایی به این منطقه سفر می کنند.

یکی از دلایل زیبایی و منحصر به فرد بودن این تالاب، کوچ پرندگان مهاجر به آن بوده و پرنده نگاران و مسافران، همه ساله در این ایام برای به تماشا نشستن پرندگانی نظیر کشیم کوچک، فلامینگو، بوتیمار، چوب پا، زرده پر طلایی و بسیاری دیگر، به این تالاب می آیند.

تالاب کرد خورد
تالاب زیبای کردخورد که به آن آق گل نیز گفته میشود

 

پارک سیفیه ملایر، یادگار دوران قاجار

در نزدیکی شهر ملایر کوهی به نام گرمه وجود دارد که در دامنه های آن یکی از تفریح گاه های قدیمی این شهر با نام پارک سیفیه قرار دارد. این تفرجگاه در زمان قاجار و به دستور سیف الدوله، یکی از نوادگان فتحعلی شاه، به مساحت حدود ۱۰ هکتار احداث شده است.

در خصوص معماری این پارک  گفته می‌شود که توسط مهندسان ایتالیایی طراحی شده. از بخش های قدیمی و بناهایی که در آن دیده می شود می توان به دو استخر، یک ساختمان و یک مسجد اشاره کرد.

پارک سیفیه ملایر
پارک سیفیه ملایر، یادگار دوران قاجار

 

یخچال میرفتاح

از یخچال میرفتاح می توان به عنوان یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ملایر اشاره کرد که در مسیر ملایر به بروجرد واقع شده و قدمت آن به دوران قاجار باز می گردد. این بنا، دارای ۱۲ متر ارتفاع از سطح زمین بوده و از آجر برای ساخت آن استفاده شده است.
مقاله مرتبط : “معرفی هتل های بروجرد”

این بنای گنبدی، دارای دو درب ورودی دهلیز شکل بوده و پلکانی جهت رفتن به بخش انتهایی یخدان و برداشت یخ و گنبد در آن وجود دارد.

یخچال میرفتاح
یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ملایر، یخچال میرفتاح است

 

برج بابا حسین ملایر

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهر ملایر، بنای تاریخی برج آرامگاه بابا حسین بوده که در فاصله ۵۵ کیلومتری این شهر و در نزدیکی روستای سیاه کمر ملایر واقع شده است. این برج که با نام برج یوشع نبی نیز شناخته می شود، همواره به عنوان جاذبه ای تاریخی مورد بازدید حجم بسیاری از گردشگران قرار گرفته و همه روزه مسافران بسیاری که به این شهر سفر کرده از این برج نیز دیدن می کنند.

برج آرامگاه بابا حسین متعلق به قرن ششم تا هشتم هجری قمری بوده و در گذشته در میان پیروان یهود ساکن در این منطقه، از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است.

بی تردید ملایر که مهد صنایع دستی بویژه ساخت مبل نیز است، دارای جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی فراوان دیگری نیز بوده که تنها باید به این شهر سفر کرده و آنها را از نزدیک تجربه کرد.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

 

 

 

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×