» خراسان جنوبی » جاذبه های گردشگری طبس » کال جنی، دره ای زیبا و مخوف
کال جنی طبس
جاذبه های گردشگری طبس - خراسان جنوبی

کال جنی، دره ای زیبا و مخوف

۵ شهریور ۱۳۹۸ 10۰1,872

کال جنی یا دره جن ها در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال طبس و اطراف روستای ازمیغان در استان خراسان جنوبی قرار دارد. کال به معنی دره یا مسیر سیلاب است و به دلیل اسرارآمیز بودن منطقه، بومیان آن جا را به جن ها نسبت می دادند و آن را خوف انگیز و محل زندگی ارواح و جن ها میدانستند. این منطقه در سال ۱۳۹۶، در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

کال جنی طبس
کال جنی طبس

دیدنی‌های کال جنی

از شگفتی های کال جنی این است که در میان بیابان، آبشارها و رودخانه های متعددی وجود دارد.

تونل‌ ها و خانه‌ هایی به نام خانه گبر ها در میان دیواره ‌ها و دامنه جداره ها می بینید که در گذشته محل سکونت زرتشتیان بوده اند، بخشی از دیدنی های این منطقه است. احتمال می دهند ساخت این تونل ‌ها و حفره ها در زمان ساسانیان صورت گرفته باشد. در مسیر حفره‌ ها تونل ‌هایی وجود دارند که  راه ‌های ارتباطی آن ‌ها با یکدیگر بوده است.

مطلب مرتبط: رزرو هتل ارزان در طبس
برای رزرو هتل در طبس به سایت اقامت ۲۴ مراجعه کنید.
جاهای دیدنی طبس
جاهای دیدنی طبس

با نگاهی به ظاهر دیواره های بلند این دره، می توان فهمید که این دره ها طی هزاران سال و در اثر فرسایش و سیلاب ها به وجود آمده اند. احتمالا در گذشته، رودخانه ای از این منطقه عبور می کرده است. وجود تونل ها و خانه در دل دیواره های دره از جاذبه های دیدنی آن است. پیشینه این تونل ها و حفره ها به دوره ساسانیان باز می گردد. در میان این حفره ها تونل هایی قرار دارند که احتمال می رود راه های ارتباطی آن ها بوده اند.

همچنین از دیگر جاذبه های منطقه، نخلستان هایی هستند که به صورت خود رو، در دل بیابان روییده اند. کال جنی از میان این نخلستان آغاز می شود.

علاوه بر این رودخانه های دائمی که از کوه های شتری سرچشمه می گیرند از دیگر جاذبه های این منطقه هستند. رودخانه کال جنی، یکی از مناطق گردشگری طبس است. این رودخانه در مسیر خود با ایجاد فرسایش در کناره ها، موجب خلق منظره ای زیبا شده است. فرسایش آبی و بادی و غارهایی که در اثر همین فرسایش ها ایجاد شده اند، مناظری شگفت انگیز ایجاد کرده  اند. به دلیل این که گذشتگان از علت ساخت این سازه ها بی اطلاع بودند، ساخت آن را به جن ‌ها نسبت ‌دادند.

جاهای دیدنی یزد

آثار حضور انسان ها

طول مسیر کال جنی ۹ کیلومتر شامل یک کال اصلی و چندین کال فرعی است. شاید در نگاه اول فکر کنید که این‌ حفره ها و نقش و نگار ها، تماما طبیعی و حاصل فرسایش هستند اما با کمی دقت متوجه می شوید که ساخته دست بشر است.

در ارتفاع ۲ متری، چاه ورودی قرار دارد. سپس از این چاه که ارتفاع آن حدود ۷-۸ متر است و در بدنه آن حفره هایی قرار دارد و در دو طرف آن دو دالان قرار دارد و هر یک شامل چند اتاق است. هنوز رد تیشه معماران را می توان بر در و دیوار اتاقک‌ ها دید. بر اساس نظر کارشناسان سازمان میراث فرهنگی پیشینه این مکان به دوره ساسانیان باز می ‌گردد.

کال جنی
کال جنی

مسیر دسترسی به کال جنی

از دو مسیر می ‌توان وارد کال جنی شد. یک مسیر از انتهای جاده خاکی که در واقع ابتدای این دره است و به کوه اتصال دارد و مسیر دیگر میانه ‌های جاده خاکی است. در این محل چشمه آبی روان است که منطقه ای خرم و سرسبز را ایجاد کرده است. همچنین نخلستانی انبوه و نیزار زیبایی را نیز می ‌توان در این مکان دید و از این چشم انداز شگفت انگیز لذت برد.

البته این دره دیواره‌ های بلند و پر شیبی دارد که ورود به آن می‌ تواند خطرناک باشد. به همین دلیل برای رفتن به کف دره لازم است تا حدودی با این منطقه آشنایی داشته باشید و هرگز به ‌تنهایی به آن مسیر وارد نشوید.خراسا

۴.۵/۵ - (۸ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×