» خراسان جنوبی » جاذبه های گردشگری طبس » باغ گلشن طبس ، شاهکار باغ های ایرانی
عمارت باغ گلشن
جاذبه های گردشگری طبس

باغ گلشن طبس ، شاهکار باغ های ایرانی

۲۵ شهریور ۱۳۹۷ 11۰2,169

در دل کویر شهر تاریخی طبس، باغی با انواع گونه های گیاهی وجود دارد که از گذشته تا به امروز زیبایی آن مورد توجه همگان قرار داشته است. باغی با طبیعت و طراحی بی نظیر که در لیست آثار ملی ایران قرار دارد.

اگر قصد آشنایی با این باغ نادر ایرانی را دارید با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه شوید.

 

مقاله مرتبط : “معرفی جاذبه های گردشگری طبس

 

مقاله مرتبط : “هتل های ارزان طبس

 

باغ گلشن طبس کجاست؟

باغ گلشن، در شهر طبس در غرب استان خراسان جنوبی، در منطقه ای میان دشت لوت و دشت کویر در خیابان تاریخی گلشن واقع شده است. این باغ زیبا یکی از دو عنصر اصلی و با ارزش شهر طبس به شمار می آید.

جالب است بدانید که، باغ گلشن طبس به عنوان دومین باغ زیبای جهان از سوی دیلی تلگراف معرفی شده است.

در واقع این باغ زیبا به فرمان میر حسن خان زنگویی ساخته شده و تاریخ احداث و ساخت آن به دوران حکومت زند و سلسله قاجار باز می گردد.

 

عمارت باغ گلشن
آدرس: طبس، خیابان باغ گلشن

 

باغ گلشن بر روی جریان آبی که از چشمه های آب گرم و سرد طبس جاریست، ساخته شده است.

آب این چشمه ها در حقیقت سرچشمه زیبایی های باغ بوده، به گونه ای که به آبشارها، فواره ها و استخر کم نظیر باغ، زینتی درخشان و دیدنی بخشیده است.

در باغ گلشن طبس انواع درختان با اقلیم هایی متضاد را می توان مشاهد کرد، از درختان گرم نخل تا درختان سرد چنار.

همچنین در این باغ علاوه بر درختان تزئینی چنار، سرو و بید ، درختان متنوع میوه از جمله انار و نارنج نیز وجود دارند که به فضای باغ جلوه ای رنگین داده است.

باغ گلشن یکی از باغ های نادر و تاریخی ایران است که با گذر همیشگی آب در آن، سرشار از تراوش های سبز و عطر گل های رز، اطلسی و ختمی است.

این باغ در ابتدا نخلستان بوده و کهن ترین درختان آن همان نخل هایی هستند که زمانی با نفس های سبز خود به چهره خاکی باغ، روح بخشیدند.

 

عمارت باغ گلشن
باغ گلشن یکی از باغ های نادر و تاریخی ایران

 

معماری باغ گلشن

معماری و طراحی باغ گلشن بر پایه سبک اصیل ایرانی چهارباغ است. یکی از نکاتی که این باغ را خاص و منحصر به فرد می کند طول و عرض برابر آن است و این صورت مربعی را تنها می توان در باغ گلشن و تاج محل هند مشاهده کرد.

معماری و زیبایی باغ گلشن طبس مورد تمجید جهانگردان نامی چون سون هدین سوئدی و معمار معروف فرانسوی آندره گدار قرار گرفته است.

 

عمارت باغ گلشن

در این باغ قدیمی و زیبا، بنایی در دو طبقه وجود دارد با سر در و ایوانی بزرگ و دو ستون برافراشته که نمایی با نقش های آجری دارد. تماشای باغ و طبیعت سبز بی نظیر آن از روی ایوان و استشمام بوی اطلسی و نارنج، حسی مملو از طراوت و تازگی را القا می کند. البته عمارت، سر در و دیوارهای بلند باشکوه آن که یادواره ای از معماری سنتی و تاریخی سال های دور بوده، بر اثر زمین لرزه ای که حدود ۴۰ سال پیش روی داد تخریب شد و بنا به صورتی که امروزه است بازسازی شد.

 

عمارت باغ گلشن

 

محبوبیت باغ گلشن برای پلیکان های مهاجر

تقریبا حدود دهه پنجاه شمسی، دو پلیکان در مسیر مهاجرت خود از ناحیه سرد سیبری به ایران، وارد باغ سرسبز و رنگارنگ گلشن طبس می شوند و این باغ خوش آب و هوا را به عنوان محل زندگی خود برگزیدند.
اما یکی از پلیکان ها بر اثر زلزله از بین رفت و پلیکان دیگر نیز سال ۹۴ باغ گلشن طبس را ترک کرد.
البته در سال های اخیر چند پلیکان دیگر وارد باغ شدند و به دلیل سازگار بودن با طبیعت سرسبز باغ گلشن در آن ماندگار شده اند و باعث زیبایی بیشتر باغ شدند.

 

باغ گلشن طبس

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×