سد شاه عباس طبس
جاذبه های گردشگری طبس

سد شاه عباس طبس

۲۸ آبان ۱۳۹۷ 18۰2,063

ایران کشوری مملو از جاذبه های تاریخی بوده که هر کدام از بناهای قدیمی آن دارای ویژگی های منحصر به فردی بوده و از هر یک از آنها می توان به عنوان شاهکار معماری در نو.ع خود یاد کرد. سد شاه عباسی یکی از این بناهای تاریخی بوده که علاوه بر قدمت بالا دارای ویژگی های شگفت انگیزی نیز است.

اگر می خواهید با این بنای تاریخی شاه عباسی بیشتر آشنا شوید، با وبلاگ اقامت ۲۴ در معرفی این بنا ارزشمند ایران زمین همراه باشید.

مقاله مرتبط : “معرفی سد کارده مشهد”

مقاله مرتبط : ” سدهای تاریخی قشم”

سد شاه عباس طبس

سد شاه عباسی کجاست

در نزدیکی روستای خرو و در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر طبس، مکانی زیبا و تاریخی با نام شاه عباسی وجود داشته که از آن با نام طاق عباسی نیز یاد می شود.

این بنا در مسیر روستای توریستی و ۷۰۰ ساله خرو و چشمه آبگرم حمام مرتضی علی واقع شده و به عنوان یکی از با ارزشترین و مهمترین جاذبه های تاریخی منطقه بشمار می آید.

سد شاه عباس طبس

تاریخچه سد شاه عباسی

این بنا قدمتی در حدود ۵۵۰ سال داشته و زمان ساخت آن را به دوران صفوی نسبت می دهند که سبب شده لقب قدیمی ترین سد جهان را به خود اختصاص دهد.  بر روی این بنا سنگ نگاره های عجیبی وجود داشته و تصویر بزهای کوهی بر روی آن حکاکی شده و نظرهای گوناگونی در خصوص این تصاویر ارائه می شود.

برخی این تصاویر را نماد طلب فراوانی آب دانسته و برخی نیز معتقد هستند که این بزها به نوعی تصویر فرشتگان نگهبان آب بوده که بر روی این دیواره وجود داشته و برای افزایش نعمت و فراوانی آب آن دعا می کردند. در خصوص زمان حکامی این تصاویر اطلاع دقیقی در دست نبوده و تنها برخی از کارشناسان قدمت آن را به ۷ هزار سال پیش نسبت می دهند.

این اثر تاریخی که به عنوان دیدنی ترین جاذبه طبس بشمار می آید عناوین بسیاری را به خود اختصاص داده به عنوان پر رکورد ترین جاذبه تاریخی ایران شناخته می شود.  شاه عباسی با دارا بودن ۶۰ متر ارتفاع  لقب بلندرین سد قوسی جهان به خود اختصاص داده بوده و تا کنون حتی هیچ سدی در جهان نتوانسته سبب شود تا این عنوان از این بنا گرفته شود.

سد شاه عباس طبس

عرض تاج  شاه عباسی تنها یک متر عرض داشته که به این سبب لقب باریک ترین سد جهان نیز به این بنا اختصاص یابد. در این بنا یک طاق سنگی به چشم خورده که به عنوان قدیمی ترین بخش آن نیز شناخته شده که از روی ساخت آن این موضوع به خوبی قابل فهم بوده و همچنین این طاق دارای معماری منحصر به فردی است.

سد شاه عباس طبس

معماری و مصالح ساخت سد

در ساخت این بنا از سنگ هایی با پهنای متفاوت استفاده شده که به صورت شعاعی تا دیواره کوه ادامه یافته و وجود طاق در قسمت زیر آن سبب شده تا مقاومت آن در برابر فشار آب بسیار افزایش یابد. قسمت بالایی این بنا نیز با استفاده از قلوه سنگ ایجاد شده که برای پوشش پهنای بیشتری از دهانه دره شکل قوسی شکل به خود گرفته است.

در پایین  نیز محفظه خروجی آب قرار داشته و که به واسطه آن رسوبات در پشت سد جمع نشده و سبب شده تا این بنای تاریخی برای هزاران سال همچنان پابرجا و استوار مانده باشد.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۸/۵ - (۹ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×