» گوناگون » همه چیز درباره طالقان کرج
taleqan
گوناگون

همه چیز درباره طالقان کرج

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ 11۰1,657

طالقان کرج یکی دیگر از نشانه های طبیعت منحصر به فرد و خارق العاده ی کشورمان می باشد که در دامنه رشته کوه البرز واقع شده است و انتخابی عالی برای روزهای گرم بهار و تابستان خواهد بود. در این نقطه از ایران می توانید مجموعه ای از چشمه، کوه، رود، گونه های متنوع جانوری و گیاهی و همچنین امکان تاریخی و مذهبی را مشاهده کنید.

در واقع می توان گفت، طالقان کرج یک مجموعه ی گردشگری برای هر نوع سلیقه و خواسته می باشد که بخاطر فاصله ی کم آن با تهران، در اکثر روزهای سال شلوغ و پر از هیجان است. برای تجربه ی سفری کوتاه به طالقان کرج، در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

 

مقاله مرتبط : “جاذبه های گردشگری اطراف تهران

مقاله مرتبط : “انواع گردشگری

 

taleqan

معرفی طالقان کرج

طالقان کرج در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی تهران و در استان البرز قرار گرفته و بخاطر موقعیت جغرافیایی عالی و پوشش گیاهی و همچنین آب و هوای مناسب به عنوان یکی از مناطق گردشگری و ییلاقی پرطرفدار شهرت دارد. به طوریکه در تعطیلات نوروز و روزهای گرم تابستان میزبان گردشگرانی از گوشه و کنار کشورمان می باشد. زندگی در کنار مردمانی خونگرم با گویش تاتی می تواند تجربه ای متفاوت را در این منطقه برایتان رقم بزند و بدون شک از سفر به آن پشیمان نخواهید شد. تفاوتی ندارد عاشق کوهنوردی و طبیعت گردی باشید یا دلتان نشستن در گذر آب رودخانه ها و چشمه ها را بخواهد، در هر صورت لحظات خوشی را در طالقان سپری خواهید کرد.
با توجه به شرایط آب و هوایی و قرار گرفتن طالقان در دامنه رشته کوه البرز، بهترین زمان برای سفر به این شهر، بهار و تابستان می باشد. چون آب و هوای کوهستانی آن، شرایط ایده آلی برای سفر در فصل های سرد سال را فراهم نخواهد کرد. پس اگر دلتان طبیعت گردی فوق العاده و به یادماندنی را می خواهد، کوله بارتان را بردارید و شک نکنید که طالقان می تواند انتخابی عالی برایتان باشد.

 

جاذبه های تاریخی طالقان کرج

طالقان کرج تنها بخاطر شرایط آب و هوایی و طبیعت منحصر به فردش، شهرت ندارد، بلکه جاذبه های تاریخی این منطقه نیز می توانند دلیلی برای جذب گردشگر باشند. از جمله جاذبه های تاریخی در این منطقه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

کتیبه گردنه عسلک

سنگ نوشته یا کتیبه عسلک یکی از یادگارهای به جای مانده از دوره قاجاریان و دوره ناصرالدین شاه می باشد که در روستای گراب طالقان قرار گرفته است. نوشته ی روی این سنگ نشان دهنده ی فرمان ایجاد نهر در این منطقه و به دستور ناصرالدین شاه در سال ۱۲۸۵ هجری قمری می باشد. این کتیبه به مرور زمان و به خاطر عدم حفاظت صحیح از آن دچار تخریب گردیده اما می توانید آن را در طول سفر به طالقان ببینید. لازم است بدانید که این کتیبه در ارتفاعات یخچال میش چال واقع شده است که حدود ۳ کیلومتر تا جنوب گردنه عسلک فاصله دارند.

 

طالقان کرج

قلعه ها

تاریخی ترین جاذبه ای که می توان در طالقان مشاهده کرد، قلعه های آن می باشد که از مهم ترین آنها می توان به قلعه ارژنگ اشاره نمود. نشانه ها و اسناد موجود قدمت این قلعه را به قرن ششم نسبت می دهند که اسماعیلیان از آن استفاده می کرده اند. ارژنگ قلعه در روستای میانوند واقع شده و برای دیدن سایر قلعه ها مانند قلعه منصور و کیقباد می توانید به شمال هرنج بروید. از دیگر قلعه های طالقان می توان به قلعه فالیس، پراچان و قلعه دختر اشاره نمود.

جاذبه های طبیعی طالقان کرج

همان طور که قبلا اشاره کردیم، طالقان کرج یکی از مناطق ییلاقی و سرسبز اطراف تهران می باشد که جاذبه های طبیعی در هر گوشه از آن جلوه گری می کنند. در این منطقه از هر نوع جاذبه ی طبیعی می توانید یک مجموعه داشته باشید و همین باعث شهرت آن شده است. به عنوان مثال:

چشمه های طالقان

میزان بارندگی مناسب و تقریبا زیاد در طالقان باعث سیرآب شدن سفره های زیر زمینی و بیرون جهیدن چشمه های پر آب شده است. به طوریکه در مناطق مختلف آن چشمه هایی دیده میشوند که برخی از آنها مانند چشمه گنداب، گراب بالا و چشمه های روستای هرنج و خچیره از نوع آب گرم محسوب میشوند. جالب است بدانید که در طالقان حدود ۳۹۹ چشمه دائمی وجود دارد.

کوه ها

کوه نوردی یکی از ورزش هایی می باشد که در طالقان کرج رواج داشته و گروه های کوهنوردی حرفه ای از سراسر کشور به این منطقه سفر می کنند تا در کنار طبیعت گردی، به ارتفاعات آن صعود کنند. از جمله کوه های آن می توان به شاه البرز با ارتفاع ۴۲۰۰ متر، پرگال، خشگه چال، زرده چال، پردی، نمار، کوه های پیغمبر و کرچال اشاره نمود. این کوه ها از شمال غربی آبیک شروع میشوند و بعد از ۹۴ کیلومتر در نهایت تا رودخانه کرج ادامه دارند.

 

طالقان کرج

آبشارهای طالقان

به همان اندازه که در گوشه و کنار طالقان می توان چشمه های جوشان پیدا کرد، آبشارهای مرتفع و پر آب نیز به چشم میخورد. وجود این آبشارها و ریزش آب و خنکای دل انگیز هوای اطراف آنها یکی از بهترین ویژگی ها برای روزهای گرم تابستان می باشد. از معروف ترین آبشارهای طالقان کرج که هر یک در یکی از روستاهای آن واقع شده اند، می توان به آبشار بزج در روستای خسبان، آبشار نرنو در روستای جزینان، آبشار خرس در قلعه خرس چر ناریان، آبشار میلین در روستای مهران و آبشار سوهان در قله ی کله سنگ سوهان اشاره نمود. برای لذت بردن از زیبایی های نهفته در این مناطق باید صبر و تحمل داشت و با جان و دل از تمام بخش های آن بازدید کرد.

غارهای طالقان

برای آن دسته از افرادی که عاشق غارنوردی می باشند و در هر نقطه از ایران به دنبال دست یافتن به این فرصت هستند، غارهای طالقان کرج می تواند یک انتخاب عالی باشد. با توجه به تعداد زیاد و تنوع بالا در این غارها در نتیجه می توان این ورزش را در شرایط مختلفی تجربه نمود. غار پراو، غار زالن، بزج، غار وی و غار مرغ از جمله معروف ترین غارهای آن می باشند که در این بین پراو شهرت جهانی دارد.

 

طالقان کرج

گونه های جانوری طالقان کرج

یکی دیگر از دلایلی که طالقان کرج را تا این اندازه مهم و ارزشمند نموده است، وجود گونه های مختلف جانوری در ارتفاعات و بخش های مختلف آن می باشد. به طوریکه جانوارانی مانند خرس، زاغچه، کفتار، گراز، شغال، گرگ و پرندگانی مانند کبک و قوش در حیات وحش آن زندگی می کنند. لازم به ذکر است که این حیات وحش در کوه شاه البرز که از معروف ترین کوه های این منطقه به شمار می رود قرار گرفته است.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×