» گوناگون » چرا سفر کنیم؟ فواید سفر بر کیفیت زندگی…
weblog them2
گوناگون

چرا سفر کنیم؟ فواید سفر بر کیفیت زندگی…

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ 9۰1,657

سفر کردن مزایای فراوانی دارد. فواید سفر بر جسم و روح قابل بررسی است. در طول سفر از روزمرگی ها و دغدغه های معمول فاصله می گیریم و با قرار گرفتن در شرایط جدید، آرامش بیشتری پیدا می کنیم.

نتایج تحقیقات در این زمینه نشان می دهد که پس از سفر، افراد انگیزه بیشتری برای کار کردن پیدا می کنند. همچنین به لحاظ روحی احساس آرامش بیشتری می کنید چرا که در طول سفر با تغییر محل، نگرانی ها و مشغله ها نیز از شما دور می شوند. در این مطلب به طور مفصل به فواید سفر و علت لذت بخش بودن آن می پردازیم:

 

برای آشنایی با مقاصد برتر گردشگری با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط: “چگونه سفر سلامت و ایمنی را تجربه کنیم؟
مقاله مرتبط : سفر در بارداری
فواید سفر
فواید سفر

فواید سفر بر سلامت جسم و روح

۱- سفر و تقویت سیستم ایمنی

بر اساس پژوهش ها در طول سفر، سیستم ایمنی بدن در مقابله با میکروب ها و میکرو ارگانیسم های خطرناک، قوی تر می شود.

هنگامی که با محیط ها و شرایط جدید روبرو می شوید، بدنتان آنتی بادی بیشتری تولید می کند تا از شما در برابر بیماری ها محافظت کند. این آنتی بادی ها در آینده نیز از بدن شما در برابر بیماری ها محافظت می کنند. قرار گرفتن در محیط های گوناگون با غذا ها و آب و هوای متفاوت، مقاومت بدن را در برابر بیماری ها افزایش می دهد.

آرامش سفر
آرامش سفر

۲- کاهش فشار عصبی و استرس و افسردگی

از مهم ترین فواید سفر، ایجاد آرامش است. با فاصله گرفتن از روال عادی زندگی، فرصتی پیدا می کنید تا با رهایی ذهن و استراحت، بر روی خودتان متمرکز شوید و از فشار ها و استرس ها دور شوید. این آرامش باعث کاهش ابتلا به برخی بیماری ها مانند مشکلات تنفسی، مشکلات گوارشی، بیماری های قلبی و عروقی، سکته مغزی و غیره می شود.

همچنین دور شدن از فضای روزمره، باعث کاهش احساسات منفی و نگرانی ها می شود. علاوه بر این ها، زمانی که به کشف مکان ها و تجربیات جدید خوشایند مشغول هستید، هورمون های شادی شامل دوپامین و سروتونین در مغز تولید می شود. این هورمون ها باعث ایجاد حس شادی و خوشبختی در شما می شود. به این ترتیب افسردگی و احتمال بروز آن را به شدت کاهش می دهد.

علاوه بر این، با کاهش استرس، میل جنسی و قدرت باروری نیز تقویت می شود.

 

۳- فواید سفر بر تقویت حافظه و خلاقیت

تجربه شرایط جدید و دور شدن از عادت ها، یکی از عوامل موثر بر فعال تر شدن مغز است. همیشه انجام فعالیت هایی خلاف عادت، موجب تقویت حافظه می شود. رفتار بر اساس عادت، هیچگونه چالشی برای مغز ایجاد نمی کند در حالی که برخورد با موقعیت هایی که هرگز تجربه نکرده اید، بر خلاف شرایط عادی، مغز را به فعالیت وا می دارد. سفر کردن با تغییر شرایط عادی و ایجاد موقعیت های جدید این تاثیر را بر روی مغز می گذارد. موجه شدن با افراد جدید، گویش های متفاوت و اطلاعات گوناگون، باعث تقویت حافظه، افزایش قدرت تمرکز و جوان ماندن مغز می شود. به علاوه روبرو شدن با محرک های جدید در سفر با انعطاف پذیری عصبی و افزایش خلاقیت کاملا مرتبط است. در نهایت باید گفت مسافرت، دشمن زوال عقل و آلزایمر است.

ورزش در سفر
ورزش در سفر

۴- تاثیر سفر بر کاهش وزن

یکی دیگر از فواید سفر کاهش وزن است. افزایش تحرک در سفر می تواند عاملی در کنترل وزن و کاهش آن باشد. یکی از پیامد های نشستن طولانی پشت میز در محل کار، می تواند افزایش وزن باشد. گردش و پیاده روی طولانی در طول سفر می تواند منجر به کاهش وزن، افزایش سوخت و ساز بدن و تقویت عضلات شود. نکته جالب دیگر این است که تغییر ارتفاع و درجه حرارت با ایجاد تغییر در میزان سوخت و ساز و سطوح متابولیکی، اشتها و حس گرسنگی را کاهش می دهد.

بهبود روابط در سفر
بهبود روابط در سفر

۵- فواید سفر بر بهبود ارتباطات

سفر می تواند در کنار فواید دیگر، به عنوان یک تجربه مشترک، باعث بهبود روابط شود. همسفر شدن با ایجاد شرایط تصمیم گیری های مشترک و همراهی های طولانی می تواند موقعیت خوبی برای شناخت بهتر، کاهش سوءتفاهمات و بهبود ارتباط افراد شود. وقتی در مکان جدید با افراد جدید روبرو می شوید، همسفر شما تنها فردی است که می شناسید و می توانید روی کمکش حساب کنید. از این جهت، سفر می تواند روحیه همدلی را در شما تقویت کند. از سوی دیگر ارتباط با افراد جدید نیز شناخت ما را از انسان ها و شرایط متفاوت افزایش می دهد. البته این احتمال هم وجود دارد که بتوانید دوستان جدیدی پیدا کنید.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×