بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » سفر در بارداری
سفر در بارداری
گوناگون

سفر در بارداری

۱ بهمن ۱۳۹۷ 10۰1,589

نه ماه انتظار شیرین و البته پر دغدغه بر روی بسیاری از برنامه های زندگی خانم ها تاثیر می گذارد و یکی از مهم ترین آنها سفر در بارداری می باشد. شرایط جسمانی مادر و جنین و حفظ سلامتی آنها نیاز به رعایت نکات مهمی داشته که نقش مهمی در انتخاب بهترین شیوه ی سفر در بارداری دارد.


برای ایمنی مسافر جدید زندگی تان در سفرهای دوران بارداری، با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

 

مقاله مرتبط : “بایدها و نبایدهای سفر در هنگام بارداری

مقاله مرتبط : “بیماری در سفر

 

سفر در بارداری با هواپیما

در بین تمام شیوه های مسافرت، سفر با هواپیما برای بسیاری از خانم ها در دوران بارداری نگران کننده می باشد و تا حد زیادی این نگرانی و ترس طبیعی ست. تاثیر فشار هوا بر سلامت مادر و جنین و احتمال رخ دادن زایمان زودرس و همچنین تشدید علایم بیماری های مادر از قبیل دیابت، اختلالات لخته شدن خون و کم خونی داسی شکل، از جمله موارد نگران کننده برای سفر در بارداری می باشد.

 

سفر در بارداری

موارد خطرساز برای سفر در بارداری با هواپیما

درست است که سفرهای هوایی می تواند در برخی از شرایط خطرناک باشد، اما با رعایت نکات مهم در این نوع سفر می توان با خیال آسوده به مقصد رسید و از سلامت جنین و مادر اطمینان داشت. سفرهای هوایی در شرایط زیر ممکن است خطر ساز باشد و باید اقدامات لازم را برای هر یک انجام دهید:

مادرانی که در معرض زایمان زودرس قرار دارند یا سابقه ی سقط جنین داشته اند.
سن بارداری بالای ۳۶ هفته برای بارداری های تک قلویی
سن بارداری بالای ۳۲ هفته در بارداری چند قلویی
بیماری های خاص مادر (دیابت، مشکلات قلبی، کم خونی داسی شکل، فشار خون و غیره)
لازم به ذکر است که با داشتن شرایط ذکر شده در بالا، برای استفاده از هواپیما باید مجوزهای پزشکی را همراه داشته باشید، در غیر این صورت امکان ورود به هواپیما برایتان وجود نخواهد داشت.

 

توصیه های مهم در طول پرواز

اگر پزشک، سفر با هواپیما را برای مادر باردار بدون خطر اعلام کرد و مجوزهای لازم را در صورت نیاز تهیه کردید، لازم است برای آسودگی بیشتر برخی از موارد را در طول پرواز مد نظر داشته باشید. برای مثال، حتما از قوانین خاص هر ایرلاین برای سفر خانم های باردار اطلاع داشته باشید. در مرحله ی بعد، به مهماندار هواپیما بگویید تا صندلی مناسبی را برایتان انتخاب کنند و از قرار گرفتن کنار در خروجی خودداری کنید. بهترین صندلی برای خانم های باردار، صندلی های کنار راهرو می باشد تا براحتی بتوانند از جای خود بلند شوند.
علاوه بر انتخاب صندلی، سعی کنید از پوشیدن لباس های تنگ که جریان خون را با مشکل مواجه می کنند پرهیز نموده و مایعات به اندازه کافی در طول پرواز استفاده کنید. اگر پروازتان طولانی می باشد، حتما پاهایتان را کمی دراز کنید یا قدم بزنید تا به جریان خون در تمام بخش های بدن کمک کنید و کمتر احساس خستگی داشته باشید.

 

سفر در بارداری

سفر در بارداری با قطار

یکی از بهترین وسایل نقلیه برای سفر در بارداری بدون شک قطار می باشد، چون روی فشار خون تاثیری نداشته و همچنین شرایط مناسبی را برای استراحت مادر فراهم میکند. تنها مشکلی که در قطار ممکن است برای مادر مخصوصا در سه ماه ی اول بارداری بوجود آید، حالت تهوع بخاطر تکان های مدوم قطار می باشد و به همین خاطر توصیه میشود، سفر را به بعد از این مدت موکول کنید. علاوه براین، اگر شرایط خاصی دارید حتما قبل از سفر به پزشک مراجعه کنید و مجوز دریافت نمایید.

توصیه های سفر با قطار

یکی از مهم ترین نکاتی که خانم ها باید در طول سفر با قطار به آن توجه ویژه داشته باشند، فاصله گرفتن از مکان های شلوغ مانند لحظه ی ورود یا خروج مسافران به/از قطار می باشد. به همین خاطر باید کمی زودتر در ایستگاه قطار حضور داشته باشید و بدون عجله و مشکل وارد کوپه شوید. همچنین، از همراه داشتن چمدان های سنگین به شدت خودداری کنید و سعی کنید همیشه یک همراه داشته باشید تا بتواند برای حمل وسایلتان کمک کند.
از آنجا که خانم های باردار نمی توانند با سرعت حرکت کنند، در نتیجه حتی الامکان از پیاده شدن در ایستگاه هایی که قطار به دلایل مختلف توقف دارد به شدت خودداری کنید تا قطار را از دست ندهید. سعی کنید غذای متناسب با رژیم غذایی، آب، لوازم بهداشتی و هر چیز دیگری که احتمال می دهید در طول سفر لازمتان شود را در چمدان یا کیف دستی خود قرار دهید تا مجبور به پیاده شدن در ایستگاه و خرید نشوید.

 

سفر در بارداری

سفر در بارداری با خودرو

سفر با خودرو بخاطر طولانی بودن مسیر و همچنین شرایط نامناسب برای استراحت مادر، باید تا جایی که امکان دارد کنسل شود؛ مخصوصا در ماه های پایانی بارداری که نشستن های طولانی مدت برای مادر خطرناک و خسته کننده می باشد. اما اگر به هر دلیلی مجبور شدید از ماشین برای جابه جایی و سفر در بارداری استفاده کنید، چند نکته را رعایت نمایید:
حتی الامکان در دوران بارداری از خودروهای شخصی استفاده کنید و از سفر با اتوبوس بپرهیزید، چون امکان پیاده شدن های مداوم وجود ندارد.
مایعات به اندازه کافی همراه داشته باشید.
لباس های راحت و گشاد بپوشید و جوراب های ساقدار را کنار بگذارید.
به زمان سفر دقت کنید. برای مثال اگر قصد دارید در روزهای گرم تابستان به مسافرت بروید، حتما اول صبح یا بعد ازظهر حرکت کنید تا کمتر در گرما باشید.
مواد غذایی که احتمال فاسد شدن ندارند را به اندازه کافی همراه داشته باشید و از خوردن غذا در رستوران های بین راهی خودداری کنید.
حتما در صندلی عقب ماشین بنشینید تا فضای کافی برای دراز کردن پاها را داشته باشید.
افراد خانواده را در جریان سفر و مسیرتان قرار دهید تا در صورت بروز مشکل، بتوانند به شما کمک کنند.
حتما کپی یا اصل پرونده پزشکی را در کیف دستی تان قرار دهید.

 

بهترین و بدترین زمان برای سفر در بارداری

اگر برنامه ریزی درستی در انتخاب زمان و شیوه ی سفر داشته باشید، در دوران بارداری می توانید به سفرهای بسیار خوبی بروید و خاطرات شیرینی را در زندگی تان ثبت کنید. در حالت کلی اگر مادر با شرایط جسمی و روحی خاصی مواجه نباشد، می توان گفت در هفته های ۱۴ تا ۱۷ بدون مشکل می توانند با هر یک از وسایل نقلیه زمینی و هوایی به مسافرت برود. اما سفرهای ۳ ماهه ی اول و ماه آخر بهتر است کنسل شوند، چون مادر شرایط مناسبی نداشته و احتمال سقط و زایمان زودرس در این مدت وجود دارد.

 

سفر در بارداری

وسایل مورد نیاز برای سفر در بارداری

از جمله موارد مهم در سفر برای خانم های باردار، داشتن رفاه و آسودگی و همچنین رعایت نکات بهداشتی و پزشکی می باشد. به همین خاطر باید لیستی از وسایل ضروری در سفر را تهیه و در کیف دستی یا چمدانی که براحتی در دسترس باشد قرار دهید. از ضروری ترین وسایل سفر در بارداری می توان به موارد زیر اشاره نمود:
دستمال مرطوب و دستمال های یکبار مصرف
شوینده ها
وسایل کمک های اولیه
داروهای تجویز شده توسط پزشک
دفترچه بیمه و پرونده پزشکی
دستکش های یکبار مصرف (مخصوصا در سفرهای جاده ای)
مایعات؛ مخصوصا آب معدنی
مواد غذایی و تنقلات غیرقابل فاسد شدن
لباس و کفش مناسب و راحت
بالشتک برای قرار دادن در گودی کمر

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×