بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان تهران 2 » جاذبه های گردشگری تهران » موزه هنرهای معاصر تهران
موزه هنرهای معاصر تهران
جاذبه های گردشگری تهران

موزه هنرهای معاصر تهران

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ 13۰1,645

موزه هنرهای معاصر تهران یا TMoCA یکی از گنجینه های ارزشمند در پارک لاله تهران می باشد که آلبومی از استعدادهای بی نظیر هنرمندانی در گوشه و کنار دنیا به شمار می رود. این موزه که گذشته پر از فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و رخدادهای سیاسی ایران بر نوع فعالیت آن تاثیر زیادی گذاشته است، در حال حاضر دلیلی محکم برای سفر به پایتخت ایران می باشد.

با قدم گذاشتن در موزه هنرهای معاصر و عبور از مارپیچ های هنرمندانه ی آن نه تنها فرصتی برای بازدید از آثار هنرمندان معاصر می باشد، بلکه معماری منحصر به فردی را در بخش های مختلف بنا شاهد خواهید بود.

برای مرور زیبایی های موزه هنرهای معاصر تهران در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

مقاله مرتبط : “معرفی موزه های تهران

مقاله مرتبط : “گشتی در باغ موزه های تهران

موزه هنرهای معاصر تهران

معرفی موزه هنرهای معاصر تهران

در بین تمام موزه های با ارزش و بی مانند تهران، موزه هنرهای معاصر بخاطر تلفیق معماری سنتی و مدرن در بنای آن و همچنین آثار مشهور و ارزشمند در گنجینه هایش از شهرت بسیار زیادی برخوردار می باشد. طراحی این موزه توسط کامران دیبا صورت گرفت و در نوع خود بی نظیر است. شرایط اقتصادی و سیاسی آن دوره و نبود امکانات مناسب برای سفر به کشورهای مدرن و الهام گرفتن از نوع معماری آنها، باعث بوجود آمدن یکی از زیباترین طراحی های آن زمان شد که رد پای معماری بادگیرهای ایران به خوبی در آن نمایان است.
موزه هنرهای معاصر که از سال ۱۳۵۶ تاسیس شد، در حالت کلی از دو بخش تشکیل شده است که شامل بنای موزه و باغ تندیس می باشد. در بخش تندیس های این مجموعه می توانید مجسمه هایی از هنرمندان معاصر را مشاهده نمایید و تنوع بالا در آنها یکی از دلایل منحصر به فرد بودن این نقطه از موزه شده است.
علاوه بر نوع معماری منحصر به فرد، قرار گرفتن آثار هنرمندانی مانند لویت، وارهول، ماگریت، پیکاسو، گوگَن و رُنوار در کنار آثار هنرمندان معاصر ایرانی همچون پرویز تناولی از دیگر دلایل اهمیت بالای موزه هنرهای معاصر تهران می باشد.

مطلب مرتبط: فهرست جاهای دیدنی تهران

موزه هنرهای معاصر تهران

گذر زمان در موزه هنرهای معاصر

تغییر حکومت و فراز و نشیب های سیاسی که از سال ۵۷ به بعد در ایران بوجود آمد، فعالیت موزه هنرهای معاصر تهران را به شدت تحت تاثیر قرار داد و حتی باعث تعطیلی این موزه به مدت چند سال گردید. با خریداری آثار هنری از کشورهای مختلف در سال ۵۶ مجموعه ای شامل ۴۰۰۰ اثر ارزشمند در این موزه بوجود آمد و در معرض نمایش قرار داده شدند. با شروع انقلاب اسلامی برخی از آثار این موزه از نظر مسئولین جدید آن غیر قابل نمایش، شناسایی و در نتیجه در زیر زمین موزه نگهداری شدند. از سال ۱۳۸۴ موزه هنرهای معاصر رونق و چهره ی جدیدی به خودش گرفت و در حال حاضر به عنوان یکی از مهم ترین موزه های کشورمان شناخته شده است.

بخش های مختلف موزه هنرهای معاصر

برای اینکه بتوانید موزه هنرهای معاصر تهران را به معنای واقعی ببینید و ارزش آثار آنها را درک کنید، بازدید از تمام بخش های این موزه، اولین چیزیست که باید در برنامه ی خود قرار دهید. این موزه در حالت کلی از چند بخش تشکیل شده است که عبارتند از:

محوطه

همان طور که قبلا اشاره کردیم، این موزه از دو بخش سازه و بنای اصلی و باغ تندیس تشکیل شده است. در محوطه ی موزه و در سمت شمال آن مجموعه ای از تندیس های ارزشمند از هنرمندان معاصر ایرانی به چشم میخورد که اکثر آنها ساخته ی دست پرویز تناولی و ماکس بیل، هنری مور و مارکس ارنست می باشند. برای ورود به محوطه ی موزه باید از خیابان کارگر وارد شوید و درِ سمت پارک لاله بیشتر جنبه ی خدماتی دارد. فضای سبز زیبا در کنار مجسمه های هنرمندانه و با ظرافت، محوطه ی این موزه را بسیار زیبا و ارزشمند کرده اند.

موزه هنرهای معاصر تهران

گالری ها

یکی از ویژگی های جالب موزه هنرهای معاصر، داشتن راهروهای مارپیچ با شیب کم و رو به پایین می باشد. با عبور از این مارپیچ ها به مرور از گالری های مختلف آن گذر خواهید کرد. از بین ۹ گالری این موزه که هر یک زیبایی های خاص خود را دارند، ۳ گالری آن، آثار بسیار ارزشمند و گران بهایی را در خود نگهداری می کنند. به عنوان مثال، اثر با ارزش ماده و فکر که متعلق به نوریوکی هاراگوچی از هنرمندان ژاپنی در پایین مارپیچ قرار گرفته و ارزش بسیار زیادی دارد.
از معروف ترین آثار هنری که در این مجموعه گالری ها به نمایش گذاشته شده اند می توان به ۱۱۸ برگ از شاهنامه تهماسبی، آثار جکسون کلاین و سوییز، بیکن، هاکنی، دو بوفه، کیتاج اشاره نمود. تمامی این آثار تا قبل از انقلاب اسلامی خریداری شده اند. البته بعد از انقلاب نیز آثار هنرمندانی مانند آیدین آغاداشلو، صادق تبریزی، حسین زنده رودی و سهراب سپهری و غیره نیز در گالری های موزه به نمایش گذاشته شده اند.
پیشنهاد می کنیم تمام لحظات حضور در موزه هنرهای معاصر را قدر بدانید و از گنجینه ی بی نظیر عکاسی نیز بازدید کنید. بدون شک عکس های ثبت شده از هنرمندانی همچون انسل آدامز، جولیا مارگارت کامرون، آگوست سندر و نادار تجربه ای تازه را برایتان به همراه خواهد داشت.

کتابخانه

علاقه مندان و دانشجویان رشته های هنر و معماری با ورود به موزه هنرهای معاصر این فرصت را پیدا می کنند تا از بیش از ۵۰۰۰ کتاب فارسی و غیر فارسی استفاده نمایند. کتاب های این مجموعه اغلب در زمینه ی هنر، معماری و عکاسی و سینما می باشند.

دسترسی به موزه هنرهای معاصر تهران

برای اینکه بتوانید لحظات زیبایی را در سفر به تهران و بازدید از موزه هنرهای معاصر تجربه کنید، می توانید از مترو، تاکسی و اتوبوس برای رسیدن به مقصد استفاده نمایید. برای استفاده از مترو هر یک از خطوط را که سوار شدید در ایستگاه انقلاب اسلامی در خط ۴ مترو پیاده شوید و تا خیابان کارگر شمالی را با تاکسی طی کنید. اگر تمایل دارید که مسیر را با اتوبوس طی کنید، می توانید از اتوبوس های میدان آزادی-میدان ولیعصر یا میدان آزادی-هفت تیر استفاده کنید و در ایستگاه پارک لاله پیاده شوید.

موزه هنرهای معاصر تهران

امکانات تفریحی اطراف موزه هنرهای معاصر

با توجه به اینکه موزه هنرهای معاصر تهران در پارک لاله قرار گرفته است، در نتیجه امکانات تفریحی و رفاهی مناسبی در اطراف آن به چشم میخورد. به عنوان مثال، می توانید به بازارچه ی پارک بروید و در کنار خرید صنایع دستی های زیبا، خوراکی نیز بخرید. نگارخانه، کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آمفی تئاتر روباز و ساعت خورشیدی از دیگر امکاناتی می باشند که در فاصله ی بسیار کوتاه با موزه قرار گرفته اند.

جاذبه های اطراف موزه هنرهای معاصر تهران

یکی از بهترین کارهایی که بعد از بازدید از موزه هنرهای معاصر می توان انجام داد، اختصاص دادن دقایقی برای لذت بردن از هنر فرش بافی ایران در موزه فرش می باشد. این موزه که در ضلع شمالی پارک لاله واقع شده است، مجموعه ای بی نظیر از فرش شهرهای مختلف ایران مانند کرمان، مشهد، کاشان، قم، سنندج، اصفهان و تبریز می باشد.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×