بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » روز شیراز شهر ادب و تاریخ ایران زمین در نیمه اردیبهشت
روز شیراز
گوناگون

روز شیراز شهر ادب و تاریخ ایران زمین در نیمه اردیبهشت

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ 7۰1,501

با مرور عکس ها و خاطرات سفرهایی که به شهر شعر و ادب ایران در تمام روزهای سال انجام میشود، بدون شک به این نتیجه خواهید رسید که، اردیبهشتِ این شهر چیز دیگریست. به همین خاطر ۱۵ اردیبهشت در تقویم ما ایرانی ها با نام روز شیراز مشخص شده است. یکی از اصلی ترین دلایل برای انتخاب جشن میانه بهار به عنوان روز شیراز، بوی عطر بهار نارنجی می باشد که کوچه پس کوچه های این شهر را در خود غرق نموده است و بدون شک این حس و زیبایی را در هیچ جای دیگری از دنیا احساس نخواهید کرد.


برای آشنایی بیشتر با روز شیراز و زیبایی های نهفته در این رویداد مهم، در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : “معرفی دروازه قرآن شیراز

روز شیراز

روز شیراز چه روزی است؟

آب و هوای عالی و عطر دل انگیز بهار نارنج در اردیبهشت ماه بهانه ای شد تا زمزمه هایی برای نام گذاری ۱۵ اردیبهشت ماه به عنوان روز شیراز در سال ۱۳۸۱ به گوش برسد. انتخاب جشن میانه بهار، برای نامگذاری این شهر یکی از بهترین گزینه ها و پیشنهاداتی بود که شورای اسلامی شیراز آن را مطرح نمود و مدت زمان زیادی نگذشت که این طرح در مجلس نیز تصویب گردید. تلفیق هنر و معماری ایرانی با عطر درختان بهار نارنج چنان زیبایی به این شهر می بخشند که بدون شک می توان گفت شیراز در این روزها گوشه ای از بهشت شده است.

هدف از نامگذاری روز شیراز چیست؟

هدف از نامگذاری روی شیراز در تقویم رسمی کشورمان، این بود که گردشگران بیشتری برای سفر به شیراز تشویق شوند. همچنین این روز بهانه‌ای برای بزرگداشت این شهر باشد تا جاهای دیدنی شیراز به افراد بیشتری معرفی شوند. استان فارس از قرن‌ها پیش مهد تمدن‌های عظیمی بوده و یادگاران بسیاری از این تمدن‌ها در شهر شیراز و استان فارس به جای مانده است. در قرن‌های بعد نیز این شهر زیبا از نظر سیاسی، فرهنگی، هنری ونقش ویژه‌ای در ایران داشته و هیچ گاه نمی‌توان تاریخ ایران را بدون بررسی تاریخ استان فارس تصور کرد. روز شیراز فرصتی است تا ایرانیان آثار تاریخی این شهر را بیشتر بشناسند و درباره پیشینه هر کدام اطلاعاتی به دست بیاورند.

ناگفته نماند که شورای شهر شیراز، با نامگذاری ۱۵ اردیبهشت به نام شیراز قصد داشت برنامه‌هایی برای معرفی بیشتر این شهر برای گردشگران خارجی اجرا کند. یکی از زیبایی این نامگذاری مربوط به جشن باستانی بهاربد یا میانه بهار است. زرتشتیان روز ۱۵ اردیبهشت را روز بسیار مبارکی می‌دانند که نعمت‌های اهورمزدا ارزانی می‌شود.

برنامه‌های روز شیراز در سال‌های گذشته

اوایل دهه ۸۰ شمسی بود که شورای شهر شیراز برای نامگذاری ۱۵ اردیبهشت به نام روز شیراز تصمیم گرفتند. چند سال پیاپی برنامه‌های مختلفی در این روز انجام می‌شدند. تا سال ۱۳۹۵ اهمیت روز شیراز دیگر به فراموشی سپرده شده بود اما خوشبختانه ویژه برنامه‌ای در خندوانه باعث شد تعداد افراد بیشتری در ایران درباره روز شیراز اطلاعاتی به دست بیاورند. تعدادی از برنامه‌هایی که در سال‌های پیش در روز شیراز در شهر شیراز انجام می‌شدند در ادامه نام می‌بریم

برپایی نمایشگاه خوشنویسی و کتابت اشعار حافظ در حافظیه

برپایی نمایشگاه نقاشی‌های مینیاتور در حافظیه

برنامه شب شعر و خوشنویسی برای گردشگران خارجی در حافظیه

برگزاری تئاتر و نمایش در جاهای مختلف شهر شیراز

برگزاری تئاتر گل غلطان شیراز در خلوت‌خانه مویدی

ضبط برنامه‌های تلویزیونی سیمای شیراز در بخش‌های مختلف شهر

ویژه برنامه‌های تلویزیونی در صدا و سیمای استان فارس

پرواز بادبادک‌ها

اجرای برنامه‌های طنز خانوادگی در سطح شهر و با شرکت مردم

و

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس بر این باور است که هیچ کدام از این برنامه‌ها نتوانسته به طور شایسته به هدف نامگذاری شهر شیراز و معرفی گنجینه‌های فرهنگی آن کمک کنند. البته باید در نظر داشت برنامه‌هایی که نام بردیم در دیگر روزهای سال هم کم و بیش اجرا می‌شوند به همین خاطر روز و هفته شیراز از دیگر روزهای سال چندان متمایز نیست. در سال‌های گذشته برنامه‌هایی مانند پرواز بالون‌ها اجرا شد ولی نمونه‌هایی مانند آن را دیگر مشاهده نکردیم.

برنامه‌های روز شیراز در دوران کرونا

در اواخر سال ۱۳۹۸ کرونا به عنوان یک پاندمی معرفی شد. کشور ما هم مانند بسیاری از کشور‌های دنیا درگیر این بیماری بود. در اردیبهشت سال ۱۳۹۹ با توجه به اعمال محدودیت‌ها برای سفر، گردشگری در استان فارس با مشکلات بسیاری رو به رو شد. به این ترتیب بود که برنامه‌های روز شیراز هم لغو شدند. شهرداری شیراز تصمیم گرفت برنامه‌های روز شیراز را به صورت اجرا برنامه‌هایی در فضای مجازی در بیاورند. در ادامه تعدادی از برنامه‌هایی که به مناسبت روز شیراز در سال ۱۳۹۹ انجام شد، نام خواهیم برد.

برگزاری کنسرت‌های آنلاین توسط خوانندگان مطرح مانند علی زند وکیلی، حامد فقیهی، محمد ذاکر حسین، حسن صفوی، رستاک و

ویدیو مپینگ از کلیپ‌های کمتر دیده شده درباره معرفی شیراز و تاریخ آن. از جمله این کلیپ‌ها می‌توان به شهر شهر و رنگ شیراز اشاره کرد.

مسابقات ساخت استیکر برای جاهای دیدنی با موضوع روز شیراز

تبلیغات محیطی شهری با محوریت روز شیراز

در دوران کرونا تمام برنامه‌های آنلاین در وب سایت Tva.ir ، صفحات اینستاگرامی شهرداری و صفحات پر مخاطب شهر شیراز در دسترس می‌باشند. در سال ۱۴۰۰ در حالی که محدودیت‌های کرونایی همچنان در حال اعمال هستند بدیهی است که برنامه‌های روز شیراز باز هم به طور آنلاین برگزار می‌شوند. از آنجایی که امسال روز شیراز در ماه رمضان است، تمام برنامه‌ها حال و هوای مذهبی خواهند داشت.

جای چه پیشنهاداتی در روز شیراز خالی است؟

همان‌ طور که در بخش قبلی هم گفتیم برنامه‌هایی که در روز شیراز اجرا می‌شوند تأثیر به سزایی نداشته‌اند. بسیاری از ایرانیان از روزی به نام روز شیراز هنوز هم اطلاع ندارند. امیدواریم برنامه‌های متنوع‌تری برای این روز در نظر گرفته شود. همچنین رسانه ملی و شبکه‌های اجتماعی برای پوشش این برنامه‌ها کوشش بیشتری داشته باشند.

شهر شیراز دارای شهر‌های خواهر خوانده مانند کوالالامپور در مالزی، وایمار در آلمان، آکادیر در مراکش، دوشنبه در تاجیکستان و نیکوزیا در قبرس می‌باشد. در سال‌های قبل در روز شیراز از سفیران این کشورها دعوت می‌شد تا در جشن روز شیراز در شهر شیراز شرکت کنند. اگر جشن‌های کوچکی در شهرهای خواهر خوانده در روز شیراز اجرا شوند می‌توانند تأثیر بسیار زیادی برای جذب گردشگران خارجی داشته باشد.

برنامه های روز شیراز

در سال های ابتدایی ثبت روز شیراز در تقویم ایران، برخی برنامه ها و رویدادهای فرهنگی هیجان انگیز به مدت یک هفته در این شهر برگزار میشد که بهترین و معروف ترین آنها، پرواز ۱۲ بالن از کشورهای اروپایی بر فراز شیراز زیبا و دوست داشتنی بود. سبک و شیوه ی برگزاری جشن در این روزها کمی تغییر پیدا کرد و گاهی با پیشرفت مواجه شد و گاهی نیز افت کیفیت شدیدی در آنها احساس میشد. البته لازم به ذکر است که برنامه های مربوط به روز شیراز تا یک هفته اجرا می گردند و فرصت مناسبی برای جشن و بازدید از جاذبه های تاریخی و طبیعی این شهر فراهم میگردد.
از جمله برنامه هایی که در روز شیراز برگزار می گردد می توان به شعرخوانی و اجرای موسیقی در محوطه ی آرامگاه حافظ، تئاتر، جشن بادبادک ها در پارک های شهر و برگزاری سایر برنامه های فرهنگی و ورزشی مانند پیاده روی های خانوادگی و دسته جمعی اشاره نمود.

روز شیراز

کارهایی که در روز شیراز نباید از دست داد

روز شیراز بهانه ی بسیار خوبی برای دیدن چهره ای متفاوت از شهر شعر و ادب می باشد و این فرصت را در اختیارتان قرار می دهد تا از جاذبه های تاریخی و معماری و هنر بی نظیر آنها بازدید کنید. علاوه بر بازدید از بناهای تاریخی، در این شهر می توان برنامه های متنوعی داشت که برخی از آنها عبارتند از:

بازدید از باغ های قدیمی شیراز

در لابه لای تمام بناهای تاریخی شهر شعر و ادب ایران، بازدید از باغ های قدیمی که غرق در عطر بهار نارنج و شکوفه هستند، در روز شیراز می تواند یکی از بهترین انتخاب ها باشد. از بهترین باغ های قدیمی شیراز برای اردیبهشت ماه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

باغ نارنجستان قوام

به جرات می توان گفت، زیباترین و بهترین انتخابی که می توان در روز شیراز داشت، باغ نارنجستان می باشد. باغ نارنجستان در خیابان لطفعلی خان زند، با عمارتی که هفت هنر ایرانی را در خود حفظ نموده است و محوطه ای که گرداگرد آن را درختان بهار نارنج و نخل پوشانده است در اردیبهشت به قطعه ای از بهشت تبدیل میشود. این باغ که یادگاری از دوره ی قاجاریان می باشد، در حال حاضر به عنوان موزه مورد استفاده قرار میگیرد و می توانید علاوه بر لذت بردن از زیبایی های محوطه ی باغ، قدم به داخل عمارت بگذارید و پی به هنر واقعی این مرز و بوم ببرید.

باغ دلگشا

باغ دلگشا

از دیگر باغ های تاریخی و قدیمی که در روز شیراز با شکوفه های سفید بهار نارنج و پرتقال چهره ای منحصر به فرد به خود میگیرد، باغ دلگشا می باشد. این باغ در کنار عمارت قدیمی و هنرمندانه که به جای مانده از دوره ساسانیان است، باغچه هایی پر از درختان بهار نارنج، سرو، پرتقال و کاج دارد که بهترین زمان بازدید از آن اردیبهشت ماه می باشد.

باغ ارم شیراز

در شمال غربی شهر شیراز و در فاصله ی کمی با کوه های باباکوهی، باغ ارم با درختان سر به فلک کشیده ی نخل، عمارت تاریخی و باغچه هایی که غرق در گل های رز می باشند، به چشم میخورد که به خوبی توانسته است در بین ۹ باغ معروف ایران قرار بگیرد. عمارت این باغ که در طبقات مختلفش تالار و اتاق هایی پر از هنر آیینه کاری و گچبری را جای داده است، در روزهای بهاری؛ مخصوصا اردیبهشت ماه میزبان گردشگران بسیار زیادی می باشد. پوشیدن لباس های سنتی و عکس گرفتن به سبک قاجاریان، خوردن فالوده های معروف این شهر در کافه و قدم زدن و پیاده روی، از بهترین کارهایی می باشد که می توان در روزی که شایسته ی نام شیراز است انجام داد.
جهان نما، جنت، عفیف آباد، باغ هنر و مینو از دیگر باغ های تاریخی هستند که می توانند روز شیراز را برایتان کاملا خاطره انگیز و سرشار از زیبایی کنند.

خرید سوغات از بازارهای شیراز

قدم زدن در بازارهای شیراز فقط یک خرید معمولی که در هر شهری می توانید تجربه کنید را برایتان فراهم نمی کند، بلکه تلفیقی از هنر و زیبایی را در کنار مرور تاریخ به نمایش می گذارد و بدون شک تکرار نشدنی خواهد بود. بازارهای قدیمی که در غرفه ها و دکان های آن می توان گوشه ای از هنر دستان زنان و مردان هنرمند این شهر را مشاهده کرد، چیز کمی نیست و نمی توان به راحتی از آن دل کند. پیشنهاد می کنیم بخشی از سفر در روز شیراز را به خرید سوغاتی های خوشمزه و صنایع دستی بی نظیر این شهر در بازارهای قدیمی شیراز اختصاص دهید و شک نکنید که پشیمان نخواهید کرد. به عنوان مثال، بازار وکیل شیراز خودش به تنهایی دنیایی از زیبایی و هنر است که سوژه های ناب عکاسی در هر گوشه از این بازار به چشم میخورد و شور و هیجان گردشگران در اردیبهشت ماه آن تماشاییست. بازار حاجی و سرای مشیر از دیگر بازارهای سنتی این شهر به شمار میروند که می توانند انتخاب خوبی برای خرید و قدم زدن باشند.

روز شیراز

رزرو اینترنتی هتل های شیراز

یکی از مهم ترین کارهایی که برای سفر در روز شیراز باید به آن توجه ویژه داشت، رزرو اینترنتی هتل می باشد و اصلی ترین دلیل برای این کار، وجود گردشگران داخلی و خارجی زیادی می باشد که اردیبهشت ماه را برای سفر به این شهر انتخاب کرده اند. در نتیجه ممکن است با لیست تکمیل شده ی هتل های خوب و با کیفیت شیراز روبرو شوید. خوشبختانه اگر در زمان مناسب برای رزرو هتل های شیراز اقدام کنید، انتخاب های زیادی پیش رو خواهید داشت که در این بین می توان به هتل چمران، هتل هما، هتل زندیه، هتل الیزه و هتل پارس اشاره کرد.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×