بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » شیرینی های سنتی ایران، بهانه های خوشمزه گردشگری غذا
شیرینی سنتی یزد
گوناگون

شیرینی های سنتی ایران، بهانه های خوشمزه گردشگری غذا

۱۸ خرداد ۱۳۹۹ 23۰2,396

حتی کیک شکلاتی هم روز جهانی دارد! امروز روز جهانی کیک شکلاتی است و به همین بهانه می خواهیم شیرینی های محلی ایران را به شما معرفی کنیم. گردشگری غذا یکی از مهمترین شاخه های گردشگری است که می تواند انگیزه خوبی برای سفر به جاهایی باشد که هنوز سری به آن نزده اید. شکم گردی یا گردشگری غذا از جذابیت های سفر است که ضمن ایجاد تجربه ای تازه، موجب آشنایی گردشگران با فرهنگ، اقتصاد، تاریخ و آداب و رسوم شهر ها و مناطق گوناگون می شود. غذاها نمایشی متفاوت از آن چه زیر پوست مناطق مختلف می گذرد هستند.

مطلب مرتبط:

شیرینی محلی شهرهای ایران
شیرینی محلی شهرهای ایران

شیرینی های سنتی ایران

اگر برنامه سفر به شهر های ایران را دارید، اول اطلاعاتی درباره جاهای دیدنی، غذا ها و شیرینی های آن شهرها جمع آوری کنید. قرار است طعم ها و عطر های متفاوتی را تجربه کنید. در آن شهرها حتما خوراکی های خوشمزه ای منتظر شما هستند…

شیرینی سنتی یزد
شیرینی سنتی یزد

۱- قطاب و باقلوای یزد

یزد از جمله شهرهایی است که حتی اگر قصد شکم گردی هم دارید، مقصدی مناسب خواهد بود. انواع شیرینی های یزدی از پرطرفداران ترین خوردنی ها برای گردشگران داخلی و خارجی هستند. اما از میان همه شیرینی های یزد، قطاب و باقلوا، دلبرتر و خاص تر هستند. عطر و طعم قطاب، که ترکیبی از هل و گلاب و خلال بادام است را نمی توان فراموش کرد. باقلوای یزد هم از پودر قند، پودر پسته و هل تهیه می شود و روی آن شربتی می ریزند که باقلوا را لذیذ تر می کند.

شیرینی سنتی قزوین
شیرینی سنتی قزوین

۲- نان قندی و نان چرخی قزوین

نان قندی قزوین، همراه با چای مصرف می شود. این نان هیجان انگیز، به نام نان خشک شده و نان قاق هم شناخته می شود. از جمله موادی که در این نان استفاده می شود می توان به کنجد، زعفران، بکینگ پودر و هل اشاره کرد. نان چرخی هم از دیگر خوردنی های پرطرفدار قزوین است. آرد برنج، پودر پسته و هل از جمله مواد اولیه پخت این نان است. علت نامگذاری نان چرخی آن است که پس از آماده شدن مواد اولیه، آن ها را چرخ می کنند. این نان دارای ماندگاری طولانی است.

شیرینی سنتی تبریز
شیرینی سنتی تبریز

۳- نوقا و قرابیه تبریز

نوقا از خوشمزه ترین شیرینی های تبریز است که به ویژه برای گردشگران، بسیار جذاب است. نوقا از موادی از جمله وانیل و گردو تهیه می شود که ویژه جشن ها و مراسم تبریزی ها است. قرابیه تبریز از دیگر شیرینی های محبوب این شهر است که شبیه کلوچه است. روی قرابیه با مغز پسته و بادام و یا پودر نارگیل پوشیده می شود و در مراسم مذهبی و اعیاد استفاده می شود.

شیرینی سنتی همدان
شیرینی سنتی همدان

۴- نان کماج و حلوا زرده همدان

شیرینی های همدان، قدمت چند صد ساله دارند که به ثبت ملی و جهانی رسیده اند. نان کماج از پرطرفدارترین خوراکی های محلی این شهر است که برخی از مواد تشکیل دهنده آن شامل دارچین، کره، کنجد و شیر است. نان کماج را همراه با چای به ویژه در فصل زمستان استفاده می کنند. حلوا زرده همدان هم از دیگر شیرینی های سنتی است که به عنوان دسر و به صورت سرد، سرو می شود.

شیرینی سنتی کرمانشاه
شیرینی سنتی کرمانشاه

۵- کاک و شیرینی خرمایی کرمانشاه

با این که کاک، نان برنجی و شیرینی خرمایی در شهرهای دیگر نیز وجود دارند اما سوغات و شیرینی سنتی کرمانشاه به حساب می آیند. شیرینی خرمایی از گذشته های دور در این استان رواج داشته است و از موادی از جمله خرما و مغز گردو و گلاب تهیه می شود. این شیرینی ها همراه چای، می توانند بهترین عصرانه باشند.

شیرینی سنتی شیراز
شیرینی سنتی شیراز

۶- فالوده شیراز

اگر در فصل گرما در شیراز باشید، هیچ چیز مانند فالوده نمی تواند عطش را از شما دور کند، هر چند خوردن فالوده در هر فصلی، خالی از لطف نیست. فالوده اصالتا در شیراز و کرمان تهیه می شود اما در شهرهای دیگر نیز می توانید آن را پیدا کنید. فالوده هم نوعی دسر است که با آب لیمو و عرقیجاتی از جمله نسترن، گلاب، نعناع و یا شربت آلبالو سرو می شود.

شیرینی سنتی فومن
شیرینی سنتی فومن

۷- کلوچه فومن

کلوچه، از سوغاتی های خطه شمال ایران و استان های مازندران و گیلان است. با این حال کلوچه سنی فومن در استان گیلان، از آوازه فراوان برخوردار است. کلوچه فومن، می تواند برای صبحانه و یا عصرانه سرو شود و همراه با یک استکان چای، دل همه را خواهد برد. از جمله مواد تشکیل دهنده کلوچه فومن، زعفران، دارچین، هل و وانیل است.

شیرینی سنتی قم
شیرینی سنتی قم

۸- سوهان قم

سوهان قم یکی از خاص ترین و منحصر به فرد ترین شیرینی های ایرانی است. شاید چیزی بین حلوا و سوهان عسلی. امکان ندارد گذرتان به قم بیفتد و سوهان را امتحان نکنید. سوهان با جوانه گندم تهیه می شود و همچنین دارای مغز پسته است که از این لحاظ دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است. به نظر می رسد پیشینه سوهان قم به دوره قاجار باز می گردد.

شیرینی سنتی اصفهان
شیرینی سنتی اصفهان

۹- گز اصفهان

گز از جمله سوغاتی های هیجان انگیز اصفهان و البته نهاوند است. از بسیاری از شهرهای ایران می توان گز را تهیه کرد اما شاید اصفهان مرکز اصلی تولید گز باشد. گز اصفهان بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد و بیش از ۹۰ درصد گز ایران در این شهر تولید می شود. گز به صورت آردی، لقمه ای، سوهان گزی، گز شکلاتی تهیه می شود و گز پروبیوتیک و کم کالری هم از تولیدات اخیر است.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×