بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » استان تهران » تهران » معرفی محله کن تهران
محله کن تهران
تهران

معرفی محله کن تهران

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ 19۰3,937

محله کن تهران از جمله جاهای دیدنی در پایتخت کشورمان می باشد که تمام شرایط ایده آل برای سفر و خوشگذرانی را در کنار هم فراهم نموده است. جاذبه های تاریخی، طبیعت زیبا، کوه، دره و دریاچه و باغ های سرسبز از جمله دیدنی های این منطقه بوده و در کنار هم قرار گرفتن آنها، محله کن را بی نظیر و ارزشمند کرده اند.


برای تجربه ی سفری کوتاه به محله کن تهران در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : “تفریح در بام تهران

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

مقاله مرتبط : “آشنایی با عمارت های تهران

محله کن تهران

معرفی محله کن تهران

محله کن یکی از قدیمی ترین محله و روستاهای تهران می باشد که در گذشته متعلق به ری بوده و با توسعه ی شهر به مرور در منطقه ۵ شهرداری تهران قرار گرفته است. بافت این منطقه در بخش های مختلف آن با هم فرق داشته و کوچه پس کوچه های قدیمی با خانه های خشتی و آجری به آپارتمان هایی به سبک معماری امروز تبدیل شده و این محله را مجموعه ای از زیبایی های گذشته و دنیای مدرن در عصر حاضر کرده است. آثار تاریخی و اسناد به دست آمده درباره ی این منطقه نشان می دهد که کن قدمتی بیش از دو هزار سال دارد. این محله در واقع از دو روستای بسیار معروف و خوش آب و هوا به نام های کن و سولوقان تشکیل شده و بین این دو، رودخانه ای به طول ۳۳ کیلومتر واقع شده و شرایط ایده آلی را برای گشت و گذار و طبیعت گردی های یک روزه در این شهر فراهم نموده است.
در حالت کلی اگر بخواهیم موقعیت جغرافیایی کن تهران را شرح دهیم، می توان به این صورت بیان کرد که، در شرق میدان توحید، آریاشهر، ستارخان بوده و بخش غربی آن گرم دره، وردآورد، شهر قدس و اسماعیل آباد را در بر گرفته است. جنوب کن نهر فیروز بهرام، مهرآباد و بزرگراه آزادگان قرار گرفته و در نهایت شمیرانات، فرحزاد و امامزاده داوود در شمال آن می باشند. البته محله های بسیار قدیمی به نام های بالان، میان ده، اسماعیلیون، دار قاضی و سرآسیاب نیز در کن وجود دارند که بافت قدیمی را در خود حفظ کرده اند. به طور خلاصه می توان گفت، هر گوشه از این منطقه یکی از زیبایی های تهران موجود بوده و به همین خاطر یکی از اصلی ترین مناطق ییلاقی بوده و در فصل های خوش آب و هوا، گردشگران زیادی در آن به چشم میخورند.

محله کن تهران

تاریخچه کن

قدمت کن با استناد بر یافته‌های تاریخی و اسناد و شواهد به ۲۰۰۰ سال قبل باز می‌گردد. درختان کهن‌سال چندصد ساله، امامزادگان موجود در کن، آداب و سنن خاص و زبان محلی باستانی دلالت بر تاریخ کهن این دهکده می‌دهد. از کن به عنوان روستا، دهکده، رودخانه و منطقه‌ای خرم و سرسبز در کتاب‌ها و نقشه‌های بسیاری نام برده شده‌است. اکثر کتاب‌هایی که درباره تهران قدیم و ولایت ری است، می‌توان نشانی از کن یافت. مرحوم علی‌اکبر دهخدا در لغتنامه‌اش، حسین کریمان در کتاب قصران و امین احمد رازی در کتاب هفت اقلیم، درباره کن و تاریخچه و مشخصات و ویژگی‌های آن مطالبی نوشته‌اند.

مردم کن عموماً به زبان تاتی صحبت می کنند و تمام آیین و رسم و رسومات آن‌ها حفظ شده و فرهنگی کهن و زیبا دارند. بیشتر مردم محله یا بخش کن مسلمان شیعه هستند.

جاهای دیدنی کن تهران

جاهای دیدنی محله کن به کوه، دره، جاذبه های تاریخی، روستاهای ییلاقی و مکان های مذهبی تقسیم میشود که هر یک به تنهایی می توانند دلیلی برای انتخاب این منطقه برای خوشگذرانی و تفریح باشد. به بیان دیگر می توان گفت، اگر عاشق کوهنوردی در منطقه ای سرسبز هستید و دلتان می خواهد همراه با گوش دادن به صدای آب در سایه ی درختان سربه فلک کشیده دقایقی را استراحت کنید، شک نکنید که در محله کن تهران انتخاب های زیادی پیش رو خواهید داشت که عبارتند از:

کوه های اطراف کن

یکی از بهترین و پرطرفدارترین تفریحاتی که در کن می توان انجام داد، کوهنوردی می باشد و خوشبختانه تنوع بسیار بالایی در کوه های آن وجود دارد که معروف ترین آنها شامل کوه باغ میر، کوه دره ملا، کوه کبوتک، گرم دره، هزار دره، پیر داوود، بازارک، شاهنشین، لیچه و مزرا میشود.

دره های اطراف کن

با توجه به رودخانه موجود در محله کن، در نتیجه باید انتظار وجود دره در انتهای هر یک از کوه های این منطقه را داشت. دره های سرسبزی همچون دره حصارک، تنگه باغ میر، زرنو کوچک، دره پل حاج محمد علی کنی، دره لوسک، خرگوش دره، دره رودخانه، وسک، آسیاب باد، پستونک و دره قلاچ از جمله دره های این منطقه محسوب میشوند. سرسبز بودن و وجود توتستان زیبا و درخت های شاه توت و گردو، شرایط ایده آلی را برای طبیعت گردان و کوهنوردان این منطقه فراهم کرده اند و پیشنهاد می کنیم در روزهای تعطیل و در طول سفر به تهران، این فرصت را از خود نگیرید.

محله کن تهران

مکان های مذهبی کن

از جمله علایق بسیاری از ایرانیان و مسلمانان، زیارت امامزاده ها می باشد و با انتخاب کن این فرصت در اختیارتان قرار میگیرد تا دقایقی را در آرامگاه امامزاده داوود، امامزاده علاء الدین، امامزاده قاسم و امامزاده عقیل سپری کنید. در این بین، امامزاده داوود از شهرت بیشتری برخوردار بوده و یکی از اصلی ترین مکان های مذهبی در شهر تهران محسوب شده که در شمال غرب این شهر واقع است. لازم به ذکر است که آرامگاه این امامزاده در دوره حکومت صفویان ساخته شده و به مرور توسعه یافته است.

روستاهای کن

یکی دیگر از دلایل شهرت بالای کن، وجود روستاهای ییلاقی خوش آب و هوا با معماری منحصر به فرد در آن می باشد که در برخی از آنها جاذبه های طبیعی منحصر به فردی دیده میشود که در نوع خود بی نظیر هستند. یکی از معروف ترین روستاهای این منطقه، وردیج می باشد که علاوه بر آب و هوای عالی، بیشتر بخاطر وجود قبرستان سنگی با سنگواره های عجیب و گاهی ترسناک شهرت پیدا کرده است.
واریش با چشمه های روان و آب و هوای خنک در روزهای گرم تابستان و روستای سنگان از دیگر روستاهای پرطرفدار در اطراف محله کن تهران می باشند که دیدن و سپری کردن ساعاتی در بخش های مختلف آنها خالی از لطف نخواهد بود.

محله کن تهران

افراد مشهور محله کن تهران

در بین افراد سرشناس و مشهور کشورمان، چهره های بسیار برجسته ی علمی و ادبی وجود دارند که زاده و رشد یافته در کن تهران هستند و نام این منطقه را به خوبی در ذهن ها به ثبت رسانده اند. ملا علی کنی؛ از مراجع تقلید دوره قاجار، محمد رضا کنی؛ رئیس دانشگاه امام صادق، مسعود علی محمدی؛ یکی از دانشمندان علم فیزیک هسته ای و محمد باقر باقری کنی؛ یکی از اعضای مجلس خبرگان از جمله چهره های سرشناس و معروف کن محسوب میشوند.

بهترین رستوران های کن تهران

شرایط ایده آل آب و هوایی و انتخاب کن به عنوان یکی از اصلی ترین قطب های گردشگری در تهران باعث شده است تا امکانات تفریحی و رفاهی مطلوبی در این منطقه وجود داشته باشد. از آنجا که وجود رستوران و سرو غذاهای ایرانی در فضاهای سنتی و دلنشین از جمله موارد مورد نیاز در بخش های مختلف این محله می باشد، در نتیجه رستوران هایی مانند رستوران باغ آبی، رستوران کاکتوس، خانه دودی و باغ رستوران صدف در این منطقه مشغول به فعالیت می باشند و می توانند گزینه های مناسبی برای خوردن غذاهای ناب ایرانی باشند.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴/۵ - (۱۰ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×