» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به استان فارس » شیراز » عمارت شاپوری شیراز شاهکار معماری ایرانی
shapoori Mansion 5
شیراز

عمارت شاپوری شیراز شاهکار معماری ایرانی

۳۱ شهریور ۱۳۹۷ 13۰3,064

شیراز شهر معماری های منحصر به فرد و بناهای زیبا بوده و وجود صدها ساختمان تاریخی بجای مانده از گذشتگان، این شهر را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری تاریخی در کشور بدل ساخته است.

در این مطلب وبلاگ اقامت ۲۴ قصد دارد تا عمارت شاپوری را که یکی از بنا های تاریخی شیراز با معماری منحصر به فرد است، برای آن دسته افرادی که قصد سفر به این شهر را دارند، معرفی کند.

با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

عمارت شاپوری
آدرس : فارس، شیراز، خیابان کریم خان زند، خیابان انوری، تقاطع اهلی، باغ و عمارت شاپوری

 

عمارت شاپوری، یکی از مکان های دیدنی و پر بازدید شیراز بوده که معماری آن هیچ گونه شباهتی با بناهای هم دوره خود نداشته و هنر بکار رفته در ساخت این بنا به نوعی نوآوری در سبک معماری ایران به حساب می آید.

مالک این بنا زیبا و تاریخی که در خیابان کریم خان زند شیراز واقع شده، فردی بنام عبدالصاحب شاپوری یکی از تجار سرشناس شیراز بود.

این بنا دارای دو طبقه بوده و توسط معمار مشهور، استاد ابواقاسم مهندسی، ساخته شده است.

معماری بکار رفته در ساخت عمارت شاپوری مربوط به سبک معماری قاجاری بوده و ساخت آن از سال ۱۳۱۰ آغاز شده و ۵ سال به طول انجامیده است.

مقاله مرتبط: آشنایی با عمارت های تهران

عمارت شاپوری
منظره زیبا عمارت شاپوری

عمارت و باغ شاپوری شیراز ، نمونه ای بی نظیر از معماری عصر خود بوده و نشان دهنده نوآوری و خلاقیت در طراحی و سازه است.

از جمله نوآوری های معماری بکار رفته در ساخت این عمارت که آن را تبدیل به تافته ای جدا بافته در بین بناهای هم تاریخ خود کرده ، وجود بالکنی بزرگ در بنای این عمارت است، زیرا در زمان ساخت بنای عمارت شاپوری وجود بالکن مرسوم نبود.

همچنین در داخل این عمارت دو طبقه، تعداد بسیاری اتاق وجود داشته که هریک به منظور کاربرد خاصی در نظر گرفته شده بود.

از محور اصلی باغ، نمی توان به عمارت رسید بلکه دست یابی به عمارت با چرخشی ۹۰ درجه امکان پذیر است.

گذرگاه های باغ شاپوری دارای تقارنی منظم بوده که این تقارن در درخت کاری های باغ به چشم نمی خورد.

عمارت شاپوری
باغ زیبای عمارت شاپوری

 

بر خلاف دیگر بناهای شناخته شده در آن دوره، در وسط عمارت شاپوری، راه پله ای درونی وجود داشته و این موضوع در سایر بنا ها دیده نمی شود.

این باغ عمارت زیبا و شکوهمند، علاوه بر اینکه در سبک معماری خود، خاص و بی نظیر بوده از لحاظ تزئینات و کاشی کاری های هفت رنگ ، گچ بری و نقاشی نیز بسیار کم نظیر و دیدنی است.

در نمای غربی این بنای باشکوه، ستون هایی استوانه ای و مدور با گچ بری هایی زیبا دیده می شود که بر روی آنها کاشی کاری هایی با طرح هایی از دوره همخامنشیان خودنمایی می کند.

در وسط باغ عمارت، حوض پنج پر بزرگی واقع شده که جلوه ای دیدنی و خاص به باغ بخشیده است.

 

عمارت شاپوری
زیبایی منحصر به فرد عمارت شاپوری در شب

 

در باغ سرسبز و زیبای شاپوری، انواع درختان همیشه سبز سرو، افرا، چنار و انواع درختان میوه نظیر انجیر، انار، نارنج و خرما وجود داشته و همچنین گل های رز و شعمدانی، زینت و زیبایی باغ را دو چندان کرده است.

خانواده شاپوری تقریبا تا اوایل سال ۱۳۷۰ در این عمارت اقامت داشته و در سال ۱۳۷۸، سازمان میراث فرهنگی استان فارس ، عمارت را از خانواده شاپوری خریداری و به ثبت آثار فرهنگی ایران رساند.

اکنون این عمارت یکی از آثار تاریخی، ارزشمند و پربازدید شیراز محسوب می شود که درون آن رستوران و کافی شاپی برای گردشگران و توریست ها در نظر گرفته شده است.

همچنین نمایشگاه آثار فرهنگی و هنری استان فارس نیز در این عمارت برگذاز می شود.

عمارت شاپوری کجاست؟

عمارت شاپوری در یکی از خیابان‌های اصلی و معروف شیراز به نام کریم خان زند قرار دارد. برای دسترسی به این عمارت تاریخی علاوه بر وسیله نقلیه شخصی می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی مانند مترو، اتوبوس و تاکسی استفاده کنید. نزدیکترین ایستگاه مترو به عمارت شاپوری ایستگاه زندیه است که با کمی پیاده روی از این ایستگاه می‌توانید به این خانه زیبا برسید. اگر با اتوبوس قصد رفتن به عمارت شاپوری را دارید باید سوار خط پایانه ولیعصر-نمازی شده و در ایستگاه چهار راه زند پیاده شوید. سپس با پیاده روی کوتاهی از طریق خیابان انوری به عمارت شاپوری می‌رسید.

بهترین زمان و ساعت بازدید عمارت شاپوری

بهترین زمان برای بازدید از عمارت شاپوری شیراز فصل بهار است. در این فصل محیط این مجموعه تاریخی به دلیل وجود درختان سرسبز و گل و گیاهان زیبا بسیار دلنشین می‌باشد. بازدید از این عمارت تاریخی همه روزه به جز ایام تعطیل مناسبتی مانند شهادت‌ها از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب برای عموم آزاد است.

 

منبع : وبلاگ اقامت۲۴

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×