» گوناگون » سفارتخانه های قدیمی در ایران
سفارتخانه های قدیمی در ایران
گوناگون

سفارتخانه های قدیمی در ایران

۳ بهمن ۱۳۹۷ 17۰2,596

سفارتخانه یکی از اصلی ترین مکان های سیاسی در هر کشور می باشد که به نوعی نشان دهنده ی به رسمیت شناخته شدن و هویت یک حکومت در کشور دیگر به شمار می رود. با توجه به اینکه برای دریافت ویزا و آماده شدن برای سفرهای خارجی اطلاع از سفارتخانه ها در ایران یک امر ضروری باشد، در نتیجه تاریخچه ی ورود سفارتخانه به ایران، سفارتخانه های قدیمی در ایران و هر چیزی که لازم است درباره ی سفارتخانه ها در ایران بدانید را در این مطلب مرور خواهیم کرد.

با سفارتخانه های قدیمی در ایران در وبلاگ اقامت۲۴ بیشتر آشنا شوید

مقاله مرتبط : “آشنایی با قدیمی ترین هتل های ایران”

مقاله مرتبط : “قدیمی ترین ساختمان ها در طول تاریخ”

سفارتخانه های قدیمی در ایران
Photo By : Gleb Barinov

سفارتخانه چیست

سفارتخانه مهم ترین مرکز و ساختمان سیاسی می باشد که مسئولیت برقراری ارتباطات دیپلماتیک بین دو کشور را بر عهده دارد. به عبارت دیگر، منافع کشورهای خارجی در کشورهای میزبان از طریق سفارتخانه ها تامین می گردد. سفارتخانه ها چون نشان دهنده ی برقراری روابط دیپلماتیک مناسب بین دو کشور هستند و از نظر سیاسی اهمیت بالایی دارند، در نتیجه در  پایتخت هر کشور قرار دارند. لازم به ذکر است که، به مهم ترین نقش در هر سفارتخانه، اصطلاحا سفیر گفته میشود

تفاوت سفارتخانه با کنسولگری چیست

سفارتخانه در بسیاری از مواقع با کنسولگری مترادف در نظر گرفته میشوند، در صورتی که این دو با هم تفاوت زیادی دارند. اولین تفاوت واضح بین این دو، کوچک بودن کنسولگری می باشد. علاوه براین، کنسولگری در شهرهایی دایر می شود که برای مثال از نظر جغرافیایی به مرز با کشور مهمان نزدیک بوده یا گاهی اوقات مشاهده میشود که کنسولگری ها در شهرهای توریستی قرار دارند. برای مثال کنسولگری روسیه در اصفهان و کنسولگری ترکیه در ارومیه می باشد.

سفارتخانه های قدیمی در ایران
Photo By : Arpan Guha

سفارتخانه های قدیمی در ایران

رد پای سفارتخانه های قدیمی در ایران را می توان با سفر به دوره ی قاجار جستجو کرد. تا قبل از این دوران، ایران روابط دیپلماتیک و خارجی مناسبی با سایر کشورها نداشت و شرایط برای داشتن سفارتخانه در کشورمان مناسب نبود. البته سفارتخانه های قدیمی در ایران را باز هم نمی توان در دوره ی حکومت فتحعلی شاه و محمد شاه پیدا کرد، چون در این دو دوره تنها نشانه های از ورود کنسولگری کشورهای انگلیس و روسیه به ایران وجود دارند. شروع حکومت ناصرالدین شاه و بهبود روابط دیپلماتیک با کشورهای خارجی و فراهم شدن بستر مناسب برای راه اندازی مکان دائمی به منظور استقرار سفیران سایر کشورها، سفارتخانه ی روسیه و انگلستان به رسمیت شناخته شدند.

برخلاف سفارتخانه های قدیمی در ایران که از دوران ناصرالدین شاه به یادگار مانده اند، کنسولگری ها از دوران فتحعلی شاه و محمد شاه قاجار در ایران راه اندازی شدند. از جمله سفارتخانه های قدیمی در ایران می توان به سفارتخانه ی عثمانی، سفارتخانه دولت روسیه، انگلستان و فرانسه اشاره کرد. بعد از این کشورها، در سال ۱۸۸۰ و در دوره ی ناصر الدین شاه، ژاپن با ایران وارد روابط دیپلماسی شد و سفارتخانه ی خود را در تهران تاسیس کرد.

سفارتخانه های قدیمی ایران در سایر کشورها

همزمان با ورود سفارتخانه به ایران، مقامات ایرانی هم در سایر کشورها به دنبال دایر کردن سفارتخانه بودند، به طوریکه در سال ۱۲۶۷ هجری قمری، اولین سفارتخانه ی ایران در لندن و سن پترزبورگ و سفارتخانه ی ایران در عثمانی در سال ۱۸۵۱ میلادی تاسیس شد.

سفارتخانه های قدیمی در ایران

کنسولگری های قدیمی در ایران

همان طور که اشاره کردیم، برخلاف سفارتخانه ها که همیشه در پایتخت مستقر می باشند، کنسولگری ها در سایر شهرهای توریستی یا مرزی قرار دارند. برای مثال سفارتخانه ی عثمانی که یکی از سفارتخانه های قدیمی در ایران محسوب میشد، کنسولگری آن در شهرهای تبریز، شیراز، کردستان، کرمانشاه و همدان فعالیت داشت. کنسولگری روس در رشت، استرآباد و تبریز و کنسولگری فرانسه در تبریز و کنسولگری روس در تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، همدان، کرمانشاه، بوشهر، مازندران، گیلان و استرآباد فعالیت داشتند..

سفارتخانه های قدیمی در ایران
Photo By : Roberto Freschi

سفارتخانه ها در ایران

بعد از ورود سفارتخانه به ایران در دوره ی ناصر الدین شاه، به مرور سایر کشورها نماینده هایی را به عنوان سفیر به تهران فرستادند و شرایط را برای داشتن سفارتخانه فراهم نمودند. در حال حاضر سفارتخانه های موجود در ایران شامل، جمهوری آذربایجان، آرژانتین، آفریقای جنوبی، آلمان، اتریش، اردن، اروگوئه، ازبکستان، اسپانیا، استرالیا، اسلوواکی، اسلوونی، افعانستان، اکراین، الجزایر، امارات متحده عربی، انگلیس، اندونزی، ارمنستان، اوگاندا، ایتالیا، ایرلند، بحرین، برزیل، برونئی، بلاروس، بلژیک، بنگلادش، پاکستان، بوسنی، پرتغال، تاجیکستان، تایلند، ترکمنستان، ترکیه، تونس، جمهوری چک، چین، دانمارک، روسیه، رومانی و غیره اشاره کرد.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

 

 

 

 

۴.۵/۵ - (۱۹ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×