» گوناگون » قدیمی ترین ساختمان ها در طول تاریخ
oldest building1
گوناگون

قدیمی ترین ساختمان ها در طول تاریخ

۲ آذر ۱۳۹۷ 19۱3,274

بناهای قدیمی نماد قدمت، تاریخ و تمدن یک سرزمین بوده و داستان ها، رازها و روایت های بسیاری را در دل خود نگه داشته و وقایع تلخ و شیرین بسیاری را نیز به چشم دیده اند. اما در میان تمام بناها و ساختمان های تاریخی تعدادی ساختمان وجود داشته که از قدمت بیشتری نسبت به سایرین برخوردار بوده و به عنوان پیشکسوتان بناهای تاریخی بشمار می آیند، که با نام قدیمی ترین ساختمان های تاریخی معروف هستند.

اگر می خواهید با برخی از قدیمی ترین ساختمان های تاریخی جهان آشنا شوید، با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : “آثار ثبت شده ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو”

قدیمی ترین ساختمان ها در طول تاریخ

آرامگاه کوروش کبیر

آرامگاه کوروش بزرگ که مقبره کوروش دوم هخامنشی ملقب به کوروش بزرگ یا کوروش کبیر بوده، بنایی بی‌پیرایه ولی با معماری منحصربه‌فرد، در فاصله حدود یک کیلومتری جنوب غربی کاخ‌های پاسارگاد است. قسمت‌های پایینی آرامگاه از سنگ‌هایی تشکیل شده بود که به شکل مربع بریده شده بودند و در کل یک قاعده مستطیلی شکل را تشکیل می‌دادند. بالای آرامگاه یک اتاق سنگی بود که یک سقف و یک در داشت و به قدری باریک بود که یک مرد کوتاه قد به‌سختی می‌توانست داخل اتاق شود.

[quote]در داخل اتاق یک تابوت طلایی وجود داشت که پیکر کوروش را در داخل آن قرار داده بودند.[/quote]

قدیمی ترین ساختمان ها در طول تاریخ

پانتئون رم ایتالیا

قدیمی ترین بنای تاریخی بر در جهان وجود داشته و همچنان پاربرجا و مورد استفاده قرار می گیرد، بنای تاریخی پانتئون بوده که در رم ایتالیا واقع شده است. این بنا در حدود ۲ هزار سال پیش ساخته شده و با برخورداری از ۱۲ ستون گرانیتی، سفقی گنبدی شکل و تزئینات و نقاشی های زیبا به عنوان یکی از زیباترین بناهای تاریخی جهان شناخته شده و هنگام ورود آن مبهوت زیبایی این شاهکار معماری می شوید.

قدیمی ترین ساختمان ها در طول تاریخ

پارتنون آتن یونان

در حدود ۲۵۰۰ سال قبل و در قرن پنجم پیش از میلاد در آکروپولیس شهر آتن و در بلند ترین بخش این منطقه نیایشگاهی توسط پریکلس بنا شده و به آتنا الهه عقل، خرد و جنگ اهدا شد.

این معبد امروزه به عنوان مهمترین بنای بجای مانده از یونان باستان بوده و کارشناسان ساخت آن را تحولی در دوره معماری دوریک عنوان می کنند.

قدیمی ترین ساختمان ها در طول تاریخ

اهرام مصر

اهرام مصر از بناهای قدیمی جهان هستند که شهرت بسیاری داشته و همواره به عنوان بناهای پر رمز و راز جهان هستی شناخته می شوند. قدیمی ترین این بناها هرم جوزز بوده و در حدود صد سال پیش از ساخته شدن سایر اهرام در مصر بنا شده است. در خصوص تاریخ ساخت هرم جوزز گفته می شود این هرم در حدود ۲۶۴۸ تا ۲۶۷۷ سال پیش از میلاد ساخته شده است.

همچنین هرم جیزه یکی دیگر از اهرام باستانی مصر بوده که قدمت بنایی در حدود ۲۵۶۰ سال پیش از میلاد به عنوان یکی از قدیمی ترین بناهای جهان شناخته می شود.

قدیمی ترین ساختمان ها در طول تاریخ

مقبره امپراتور چین

مقبره نخستین امپراتور چین یکی از بناهای تاریخی جهان بوده که در سال ۱۹۷۴ توسط یک فرد کشاورز کشف شده است. در خصوص ساخت این بنا عنوان می شود که چیزی در حدود ۳۸ سال به طول انجامیده و کاربردی نظامی داشته و به نوعی پادگان محافظت از اولین امپراتور چین بوده و از ۸ هزار سرباز، ۱۳۰ ارابه، ۵۲۰ اسب، ۱۵۰ سوار نظام تشکیل شده بود.

در درون این آرامگاه مجسمه های زیبایی وجود داشته که هر کدام چهره ای متفاوت داشته که امروزه تنها برخی از آنها به جای مانده و بخش اعظمی از آنها از بین رفته است.

قدیمی ترین ساختمان ها در طول تاریخ

 

گوبکلی تپه ترکیه

یکی دیگر از بنهای تاریخی جهان،گوبکلی تپه بوده که چیزی در حدود ۹ هزار سال پیش از میلاد ساخته شده و به عنوان نخستین مکان مذهبی ساخته شده در جهان شناخته می شود. در این بنا سنگ نگاره های بسیاری با تصاویری مانند روباه، پرندگان، مار، گراز و انسان وجود داشته که هر کدام نشان دهنده اعتقادات و باورهای مردمان همان دوران است.

قدیمی ترین ساختمان ها در طول تاریخ

پشته هووار اسکاتلند

یکی دیگر از آثار باستانی و بناهای تاریخی جهان محیطی مزرعه ای مانند با نام گشته هووار بوده که در جزیره پاپا وسترای اسکاتلند واقع شده است.

این بنا تاریخی در ۳۷۰۰ سال پیش از میلاد ساخته شده و از نشانه های برجای مانده درون آن می توان نتیجه گرفت که ساکنان این مکان به پرورش گوسفند، گاو، خوک مشغول بودند.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۱/۵ - (۱۶ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. مهدی

    سلام . داداش خدایی چرا کسی از نارین قلعه میبد نمیگه ..۷۵۰۰ سال قدمت داره ولی هیچ جا اسمش رو نمیارن.چرا ؟؟؟؟؟ تا اونحایی که من تو اینترنت گشتم قدیمی تر پیدا نکردم ..برو تحقیق کن درباره نارین قلعه میبد..و یه خبر رسانی بکن دمت گرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×