بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » تالاب استیل ؛ دریاچه متحرک ایران
wetland still 2
گوناگون

تالاب استیل ؛ دریاچه متحرک ایران

۹ آبان ۱۳۹۷ 12۰3,019

تالاب های موجود در شمال کشور به دلیل اینکه با منظره های سر سبز و زیبا احاطه شده اند، از زیبایی دوچندانی نسبت به سایر تالاب های ایران برخوردار بوده و چشم هر بیننده ای را مبهوت تماشای خود می کنند، تالاب استیل یکی از این تالاب های زیبای شمال کشور بوده که از چشم انداز بسیار زیبایی برخوردار است.

اگر می خواهید با تالاب استیل آستارا بیشتر آشنا شوید، با وبلاگ اقامت ۲۴ در معرفی این تالاب زیبا همراه باشید.

مقاله مرتبط: ” تالاب سوستان استان گیلان

مقاله مرتبط: ” روستای شهران ؛ بهشت گم شده گیلان

تالاب استیل
آدرس : فاصله ۷ کیلومتری از شهر آستار و در نزدیکی روستای عباس آباد و جاده رشت به آستارا واقع شده است

تالاب استیل کجاست؟

تالاب استیل یکی از تالاب های استان گیلان بوده که در فاصله ۷ کیلومتری از شهر آستار و در نزدیکی روستای عباس آباد و جاده رشت به آستارا واقع شده است.

این تالاب در زبان محلی با نام هستل شناخته می شود و به معنی آبگیر است.

وسعتی در حدود ۱۴۰ هکتار داشته و آب آن از طریق بارش باران تامین می شود؛ همچنین اهالی منطقه اعتقاد دارند که بخشی از آب این تالاب از طریق چشمه ای در بستر تالاب تامین می شود.

نام عجیب تالاب استیل و دلیل آن

این تالاب به نام تالاب متحرک نیز شناخته شده موجب حیرت همگان شده و سوال های گوناگونی را در خصوص این نام گذاری در ذهن تمام افرادی که این نام را می شنوند بوجود می آورد.

دلیل نام گذاری این تالاب به چنین نامی وجود درختان توسکا در درون تالاب بوده و به دلیل قرار گیری ریشه آنها در آب همواره در حال جابجایی و تغییر مکان هستند و سبب شده تا این تالاب به این نام شناخته شود.

تالاب استیل
تالاب استیل کی از تالاب های آب شیرین و دائمی کشور

دیدنی های تالاب استیل

این تالاب که با نام دریاچه استیل نیز شناخته می شود، یکی از تالاب های آب شیرین و دائمی کشور بوده و از اهمیت بالای در میان گردشگران و طبیعتگردها برخوردار است.

محیط پیرامون تالاب استیل مملو از جنگل های سرسبز، کوهستان های زیبا و زمین های کشاورزی پر محصول بوده که ترکیب آنها با منظره این مرداب، چشم اندازی زیبا و منحصر به فردی را بوجود آورده است.

زیبایی های و جذابیت تالاب استیل تنها به چشم انداز ها و جنگل های سرسبز ختم نشده و هجوم پرندگان مهاجر در فصول مختلف زیبایی این تالاب را دو چندان کرده است. همچنین در میان این پرندگان مهاجر پرندگانی کمیاب نیز نظیر چینگیر نوک سرخ به چشم می خورد.

پوشش گیاهی و تنوع جانوری تالاب استیل

درون آب تالاب استیل ماهی ها گوناگونی نظیر کپور و اردک ماهی زیست کرده و همچنین در آطراف آن حیواناتی مانند موش مردابی، انواع مار و لاکپشت زندگی می کنند.

در مجموع وجود ۸۰ گونه پوشش گیاهی و جانوری به این تالاب زیبایی و ارزش بالایی بخشیده بویژه اینکه برخی از گونه های جانوری موجود در این منطقه در دسته حیوانات در حال انقراض قرار گرفته اند.

تالاب استیل
پرنده نگاری و تماشای پرندگان مهاجری که بر فراز تالاب استیل در حال پرواز

تفریحات تالاب استیل

با سفر به تالاب استیل تفریحات بی نظیری مانند ماهی گیری، قدم زدن در آرامش حاکم بر محیط، نگریستن زیبایی ها و چشم انداز های بی مانند را می توان تجربه کرد.

همچنین ثبت تصاویر زیبا از منظره های تالاب یکی دیگر از تفریحاتی بوده که با سفر به تالاب استیل می توان از آن بهره برد.

پرنده نگاری و تماشای پرندگان مهاجری که بر فراز تالاب استیل در حال پرواز هستند یکی دیگر از دیدنی های این تالاب بوده و تفریحی بی نظیر بی شمار می آید.

این تالاب در سال ۱۳۸۴ به عنوان یکی از پنج منطقه نمونه گردشگری استان گیلان معرفی شده و امروزه به عنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری و طبیعتگردی در این استان شناخته می شود.

بهترین زمان سفر به تالاب استیل

اگر می خواهید بهترین منظره ها را در سفر به این تالاب نظاره گر شوید، بهتر است فصل بهار و تابستان را برای این کار انتخاب کرده و علاوه بر بهره مندی از سرسبزی و زیبایی های بی نظیر از خنکای هوای آن نیز برخوردار شوید.

پ.ن: طبیعت در تمام سطوح و جلوه های بی مثالش زیبا است و دلبرانه. اما گاهی وقت ها در بعضی مکان ها ویژگی های خاص و عجیبی از طبیعت بروز و ظهور پیدا می کنند که در مقایسه با سایر مناظر طبیعی تفاوت بسیار چشم گیری دارند. یکی از این ویژگی های خاص و ناب همین تالاب متحرک استیل است. خب، ما همه بر این باور هستیم که درخت ها ثابت و ساکن هستند و قرار نیست که قدم زنان از جایی به جایی دیگر در رفت و آمد و حرکت باشند؛ حالا در تالاب استیل می بینیم که درختان هم ممکن است قدم بردارند و از جایی که هستند به جایی دیگر حرکت کنند. البته این حرکت کوتاه و محدود است و شاید از چند قدم یا مسافتی بسیار کوتاه تجاوز نکند اما به هر حال این اتفاق در حال روی دادن است و در سرزمین خودمان در خاک سبز گیلان دل نواز عجایبی از طبیعت می بینیم که شاید می خواهد بگوید طبیعت، درختانش، به همراه تمام جلوه های باشکوهش از آنچه که فکر می کنیم پیچیده تر است.

منبع : وبلاگ اقامت۲۴

۱.۸/۵ - (۱۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×