anarak 2
اصفهان

انارک ستاره کویر

۳ آبان ۱۳۹۷ 15۰2,745

استان اصفهان یکی از گردشگر پذیرترین استان های کشور بوده و همه سال تعداد بسیاری این استان بویژه شهر اصفهان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می کنند، شهر اصفهان سهم عمده ای از پذیرش مسافر را در این استان بر عهده دارد در صورتی که در این استان شهر های بی نظیر و زیبای فراوانی دیگری نیز وجود داشته که گردشگران در سفر به استان اصفهان می توانند از آنها و جاذبه های این شهر ها بهره مند شوند، انارک یکی از شهر های استان اصفهان بوده و از قدمت و تاریخچه بالایی برخوردار است و می توان در سفر به استان اصفهان این شهر را به عنوان یکی از مقاصد سفر نیز انتخاب کرد.

با وبلاگ اقامت ۲۴ در معرفی و آشنایی با شهر انارک همراه باشید.

مقاله مرتبط: ” تله کابین صفه اوج لذت در ارتفاعات اصفهان

انارک
شهر تاریخی انارک، استان اصفهان در دل کویر

انارک کجاست؟

در استان اصفهان و در دل کویر، شهری تاریخی به نام انارک واقع شده و در فاصله ۷۵کیلومتری از شهر نائین قرار دارد.

این شهر که در دل کویر مرکز ایران قراردارد، در مسیر دسترسی شهرستان خور و بیابانک بوده و به عنوان یکی از بخش های شهر نائین بشمار می آید.

ابن شهر تاریخی که در گذشته با نام ناروسینه نیز شناخته می شد، در میان کوه های صخره ای احاطه شده و  از ارتفاعات مشرف به انارک می توان چشم انداز زیبا و چشم نوازی را از این شهر کویری که تاریخ و سرگذشت آن را حکایت می کند را مشاهده کرد.

برخی از کارشناسان و محققان معتقدند این شهر کاملا به صورت ناگهانی در تاریخ و جغرافیای ایران گم شده و امروزه از این شهر تاریخی و ارزشمند کمتر نامی شنیده می شود.

انارک
غروب زیبای شهر انارک

وجه تسمیه انارک

در خصوص علت نامگذاری این شهر با نام انارک گفته می شود که پیش از شکل گیری شهر به شکل امروزی و در حدود ۶۰۰ سال پیش درخت کوچک اناری در کنار چشمه ای که در این شهر همچنان می جوشد، قرار داشت.

به این درخت کوچک انار، در آن زمان انارُک گفته شده و کم کم به دلیل عبور کاروانهایی که از این مسیر گذر کرده و درکنار چشمه زمانی را به استراحت می پرداختند ، زمینه ایجاد شهری با نام انارک فراهم شد.

همچنین برخی دلیل وجود باغ های فراوان انار را در این شهر سبب نام گذاری انارک به این نام می دانند.

تاریخچه و قدمت انارک

براساس آثار و مستندات تاریخی، قدمت شهر انارک به دوران شاه عباس اول بازگشته و اما برخی تاریخچه این شهر را به دوره ساسانیان نسبت می دهند.

در این شهر آثار تاریخی و باستانی بسیاری مانند کاروانسراها و بناهای قدیمی بسیاری وجود داشته که در صورت آشنایی و شناساندن آنها، می توان این شهر را به عنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری تاریخی به جهانیان معرفی کرد.

جاذبه های گردشگری انارک

انارک
دیوار باستانی انارک

دیوار باستانی انارک

در روزگاران قدیم و در ابتدای شکل گیری شهر انارک، این شهر با دیواری بلند، دور دروازه و برج و بارو هایی محصور شده بوده و هماهند قلعه ای مستحکم از اهالی خود در مقابل نفوذ دشمن و حیوانات وحشی محافظت می کرد.

امروزه از این دیوار  و برج های آن چیز زیادی باقی نمانده و تنها بخشی از این دیوار و تعداد اندکی برج ها باقی مانده که به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی شهر شناخته شده و خود گواهی بر قدمت انارک بشمار می آید.

انارک
انارک ستاره کویر

انارک ستاره کویر

انارک به دلیل واقع شدن در دل کویر دارای شب های بسیار زیبا و پر ستاره ای بوده که سبب شده به آن لغب ستاره کویر نیز داده شود.

بی تردید سفر به انارک و به نظره نشستن ستارگان در شب های این شهر یکی از جاذبه های طبیعی این شهر به شمار آمده و می تواند خاطرات بی نظیری را برای هر فردی به ارمغان آورد.

انارک شهر قدیمی ترین معدن ایران

در شهر انارک قدیمی ترین معدن ایران با نام معدن نخلک در این شهر واقع شده که معدن سرب و نقره بوده و قدمت آن را به دوره ساسانیان نسبت می دهند.

انارک
کویر ریگ جن

کویر ریگ جن

کویر ریگ جن یکی از بخش های شهر انارک بشمار آمده که خالی از سکنه بوده و هیچ موجود زنده ای در آن وجود ندارد.

این منطقه تماما پوشیده از تپه‌های شنی و باتلاق‌های نمک بوده که آن را به یکی از صعب‌العبورترین نواحی جهان تبدیل کرده و همچنین یکی از گرم ترین مناطق جهان نیز بشمار می آید.

کویر جن مرکز وقوع اتفاق های بی پاسخ بسیاری بوده و تا کنون هیچ منطقی برای یافتن جواب رخدادهای این کویر نتوانسته کمک کند، به همین منظور این کویر را مثلث برمودای ایران نام گذاری کرده اند.

این کویر امروزه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری انارک بشمار می آید.

روستا گردی در روستاهای انارک

در این شهر و روستاهای اطراف انارک اقامتگاه ها و بومگردی های بی نظیری وجود داشته که حتی برخی از آنها تا حد بسیار زیادی بکر و دست نخورده باقی مانده و می توان با سفر به انارک و روستاهای آن خاطرات بی نظیری را خلق کرد.

انارک شهر جاذبه های طبیعی و کویری بسیاری بوده و در کنار جاذبه های تاریخی آن یکی از بهترین مقاصد گردشگری را خلق کرده و می توان روز و شب های بی نظیری را با سفر به این شهر تجربه کرد.

منبع : وبلاگ اقامت۲۴

۳.۴/۵ - (۷ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×