» جاذبه های گردشگری چهار محال و بختیاری » غار یخی چما ، تجربه زمستان در تابستان
chama cave1
جاذبه های گردشگری چهار محال و بختیاری

غار یخی چما ، تجربه زمستان در تابستان

۲۷ شهریور ۱۳۹۷ 18۰3,639

در طبعت بکر ایران مکان هایی وجود داشته که حتی درگرمای تابستان نیز با حضور در آن مکان ها از شدت سرما لرزه بر اندام انسان افتاده و زمستانی سرد را به تصویر می کشد، غار یخی چما از این دسته اماکن است.

اگر می خواهید با غار یخی چما، یکی از سردترین محلهای ایران حتی در گرم ترین فصل سال آشنا شوید، با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : ” دره هفت غار، جاذبه گردشگری نیشابور

مقاله مرتبط : ” غار کتله خور زنجان

غار یخی چما
آدرس : در مجاورت روستای شیخ علیخان در فاصله ۲۵ کیلومتری چلگرد، شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال و بختیار

غار یخی چما کجاست؟

در نزدیکی روستای شیخ علیخان از توابع شهرستان کوهرنگ و در فاصله ۲۵ کیلومتری چلگرد استان چهارمحال و بختیاری، یکی از زیباترین و جاذبه های طبیعی ایران با نام غار یخی چما واقع شده است.

درون این غار که یکی از شگفت انگیز ترین غارهای منطقه بشمار می آید، مملو از قندیل های یخ بوده و دارای منظره بسیار زیبا و منحصر به فردی است.

قندیل ها و توده های عظیم برف در این غار به دلیل واقع شدن در دره ای عمیق و حجم زیاد برفهای انباشته شده طی سالهای بسیار به صورت دائمی و در تمام روزهای سال در آن وجود دارد.

همچنین در زیر یخ های این غار چشمه های آب سرد روان بوده که سبب شده غار یخی چما به عنوان بزرگترین منبع آب شیرین ایران نیز شناخته شود.

 

غار یخی چما
غار یخی چما تجربه ی زمستان در تابستان

 

نام این غار از گویش محلی بختیاری عشایر این منطقه برگفته شده و همچنین در مردمان بومی آن را چی ما نیز می خوانند.

غار چما به دلیل دارا بودن جاذبه و منظره های زیبا، قندیل های یخی فراوان و برف دائمی، یکی از بهترین و زیبا ترین جاذبه های گردشگری ایران شناخته شده اما هنوز از شهرت زیادی در میان گردشگران برخوردار نیست.

این غار طی صدها سالها انباشته شدن برف در تنگه ای صخره ای و تابش آفتاب و آب شدن برف های بخش زیرین تنگه بوجود آمده است.

غار چما یکی از محل های تفریح مردمان بومی و عشایر منطقه بوده و همچنین مسابقات اکسی تابستانه کشور نیر در این محل برگزار می شود.

غار یخی چما
غار یخی چما با زیبائی منحصر به فرد

 

همه روزه بویژه در روزهای گرم سال گردشگران بسیاری برای بهره مندی از سرمای زیاد غار چما به آن سفره کرده و پس از اندکی پیاده روی و کوه پیمایی، زمستان سرد را در دل تابستان تجربه می کنند.

این غار چیزی حدود ۵ متر عرض داشته و همچنین گفته می شود که طول آن به حدود ۲۰۰ متر می رسد. اما برخی محققان طول بیشتری برای این غار اعلام کرده و عنوان می کنند که طول آن به حدود ۲ تا ۳ کیلومتر می رسد.

برای دسترسی به غار یخی چما باید از کوهرنگ در مسیر چلگرد حرکت کرده  پس از طی کردن ۲۵ کیاومتر و پشست سرگذاشتن روستای شیخ علیخان به این غار می رسید.

 

منبع: وبلاگ اقامت۲۴

۳/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×