مالابیج
غذاهای محلی محمودآباد

لیست غذای محلی محمودآباد

۱۱ مرداد ۱۳۹۷ 9۰2,342

مزه بی‌نظیر غذاهای محلی شمال کشور برای تمام ایرانی ها آشنا و شناخته شده است. غذاهایی فوق‌العاده و بسیار لذیذ که در کنار انواع چاشنی‌های بومی، براحتی نمی توان از کنار آنها گذشت.

بی تردید یکی از بهترین لحظات سفر به شمال کشور، زمان چشیدن غذاهای محلی این شهرها بوده و می تواند تجربه جدیدی را به ارمغان آورد. با وبلاگ اقامت ۲۴ در معرفی و آشنایی با غذاهای سنتی و محلی محمودآباد همراه باشید.

محمودآباد با غذاهای محلی و سنتی‌ همچون خورشت سیر انار، بشته واش، مالابیج، بیج بیج، ترش سماق، ناز خاتون، باقلا وابیج، کدو بره، آغوز مسما، ترش ترشو، دوپتی، اسپناساک، اسفناج مرجی، خورشت آلو، کئی پلا و آش کدو، جز شهرهایی است که تجربه‌ی لذت خوردن غذا را در کنار آب و هوا و جاذبه های دیدنی آن نباید از دست داد.

 

بیشتر بخوانید : “رستوران های محمودآباد به همراه لیست و آدرس

 

 

محمودآباد

 

کئی پلو

کدو پلو و یا به گویش محلی آن کئی پولو، یکی از غذاهای محبوب و خوشمزه محمودآباد بوده که در میان ساکنین این شهر نیز پر مخاطب است. این غذا با استفاده از برنج، کدو، پیاز، زیره، گوشت چرخ کرده، کره محلی و زردچوبه طبخ شده و طعم و مزه ای فوق العاده دارد.

در سفر به محمودآباد چشیدن مزه فراموش نشدنی و خاطره ساز این غذا را از دست نداده و حتی برای یکبار هم که شده آن را تجربه کنید.

 

بیشتر بخوانید : “معرفی جاهای دیدنی محمودآباد مازندران

 

مالابیج

یکی از غذاهای محلی مشترک استان های گیلان و مازندران، بویژه شهر محمودآباد، مالابیج است. این غذا با استفاده از ماهی سفید، سبزی های معطر، مغز گردو، رب انار، نمک، فلفل و گلپر تهیه می شود.

محلی‌ها اغلب این غذا را با ماهی سفید نر درست می‌کنند، زیرا بر این باور هستند که ماهی سفید نر از نوع ماده آن خوشمزه‌تر، لذیذتر و گوشت آن سفت‌تر است.

برای طبخ این غذا پس از پاک‌ کردن ماهی، شکم آن را با محتویات حاوی رب انار و گردو و ادویه‌ها پر می‌کنند و با نخ و سوزن می‌دوزند.

سپس آن‌ را با حرارت آتش یا فر می‌پزند. علاقه‌مندان به غذاهای دریایی، طبخ این خوراک خوشمزه را از دست ندهید.

مالابیج
یکی از غذاهای محلی مشترک استان های گیلان و مازندران، بویژه شهر محمودآباد

 

آش کدو

زنان کدبانوی محمودآبادی با استفاده از مواد اولیه ای نظیر کدو، عدس، پیاز، برنج، لیمو ترش، شکر و ادویه، آشی بی همتا با نام آش کدو طبخ کرده و برای تزئین آن از نعنا و کشک استفاده می کنند.

این آش بی تردید یکی از بهترین آش های محلی ایران بوده و می توان به جرات گفت که اگر در سفر به محمودآباد مزه این آش را تجربه نکنید، سفر شما کامل نیست.

اردک شکم‌پر

یکی از غذاهای محبوب و لذیذ مازندران و شهر محمودآباد اردک شکم‌پر می‌باشد. برای طبخ این غذا شکم اردک را با ترکیبی از پیاز، دانه های انار، آلو، گردو، زرشک و سبزی های معطر پر می کنند. مدت زمان طبخ اردک شکم‌پر به علت سفت بودن گوشت اردک، طولانی می‌باشد.

ناز خاتون

یکی دیگر از غذاهای سنتی و پر طرفدار مازندران، بویژه محمودآباد، نازخاتون است. این غذا با استفاده از گوجه فرنگی، پیاز رنده شده، آبغوره، نعنای خشک، گلپر و رب انار یا آب انار و بادمجان تهیه می شود.

ناز خاتون
یکی دیگر از غذاهای سنتی و پر طرفدار مازندران، بویژه محمودآباد، نازخاتون است.

بادمجان شکم‌پر

بادمجان یکی از گزینه‌های بسیار پرطرفدار و پراستفاده در غذاهای شمالی می‌باشد. غذاهای لذیذی همچون میرزاقاسمی و کشک بادمجان از معروفترین غذاهای شمال ایران و رامر هستند. یکی دیگر از غذاهای بر پایه بادمجان در محمودآباد، بادمجان شکم‌پر می‌باشد که برای طبخ این غذا به بادمجان، گوجه‌فرنگی، پیاز، گردو، سیر، سبزی‌های معطر، رب انار، ادویه، روغن و خلال بادام احتیاج است.

بیج بیج

بیج بیج یکی از غذاهای سنتی و محلی مازندران و شهر محمودآباد بوده که از ترکیب گوشت چرخ‌کرده، گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز داغ، زردچوبه، نمک و فلفل تهیه می شود.

این غذا معمولا با برنج کته سرو شده و ترکیب این دو با هم غذایی فوق العاده خلق می کند.

بیج بیج

 

آغوز مسما

آغوز مسما یکی از غذاهای سنتی و البته مقوی استان مازندران و شهر محمودآباد بشمار می آید.

این غذا به دلیل داشتن مواد اولیه ای نظیرگوشت اردک، گردو، رب انار، آب، شکر، پیاز، دانه‌ ساییده شده‌ انار و ادویه در ترکیب خود پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌های قابل توجهی را به بدن شما می رساند.

این غذای محلی خوشمزه برای طبخ شدن نیاز به ۲ ساعت زمان داشته و پس از آن با برنج یا نان و انواع ترشی‌های محلی سرو می‌شود.

آغوز مسما
آغوز مسما یکی از غذاهای سنتی و البته مقوی استان مازندران و شهر محمودآباد بشمار می آید.

باقلا وابیج

یکی دیگر از غذاهای محلی مازندران و محمودآباد باقلا وابیج می باشد که طعمی بسیار لذیذ و خواص زیادی دارد. برای طبخ باقلا وابیج از باقالی پوست کنده به همراه سیر، شوید، تخم مرغ، ادویه، آب و روغن استفاده می شود و مانند خورشت آماده می گردد. این غذا با برنج سرو می شود.

 

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

 

 

 

 

۴.۷/۵ - (۶۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×