بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » قلعه های تاریخی خراسان
قلعه‌ی ته ده بیرجند
گوناگون

قلعه های تاریخی خراسان

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ 15۰3,594

قلعه های تاریخی که در دوره های مختلف در گوشه و کنار کشور ساخته شده اند، امروزه جزو پر طرفدارترین آثار و بناهای تاریخی برای گردشگران و علاقه مندان به آثار باستانی هستند.

در این میان خراسان به عنوان یکی از قدیمی ترین مناطق ایران، قلعه های تاریخی زیادی را در خود جای داده است. ما در این مطلب از وبلاگ اقامت ۲۴ تصمیم داریم شما را با قدیمی ترین قلعه های خراسان آشنا کنیم.

اکثر قلعه های تاریخی جنوب خراسان در شهر بیرجند قرار گرفته و خوشبختانه بیرجند به عنوان شهری گردشگر پذیر، گزینه های خوبی برای رزرو هتل و اقامت مسافران دارد. اقامت ۲۴ به عنوان مرکز رسمی رزرواسیون هتل ها و مکان های اقامتی، امکان رزرو آنلاین هتل ها و اقامتگاه های مختلف را در اختیار شما قرار می دهد.

قلعه‌ی ته ده بیرجند

اگر تصمیم دارید در سفر به بیرجند، از هسته اولیه این شهر دیدن کنید، می توانید در بلندترین نقطه غربی تپه ماهور، «قلعه ته ده» بیرجند را که از گل و خشت و چینه، بنا نهاده شده، ببینید. این قلعه تاریخی یکی از وسیع ترین قلعه های بیرجند است که حدود ۳۰۰۰ متر مساحت دارد و از مناطق گردشگری مشهور این شهر به شمار می رود. گرچه بنای این قلعه در دوره های مختلف گسترده تر شده است ولی آخرین تغییرات آن به دوره سلطنت صفویان باز می گردد. جالب است بدانید که این قلعه بعد از بازسازی در دوره قاجار نیز مورد استفاده قرار می گرفته است که در سفر به بیرجند، تماشای عظمت آن خالی از لطف نیست. در ضمن اگر برای محل اقامت و رزرو هتل در این شهر به دنبال بهترین انتخاب هستید، هتل قائم بیرجند در فاصله ۲ کیلومتری، هتل جهانگردی بیرجند در فاصله ۴ کیلومتری و هتل بزرگ کوهستان بیرجند در فاصله ۸ کیلومتری از این قلعه قرار گرفته اند و می توانند گزینه خوبی برای رزرو هتل در نزدیکی قلعه ته ده بیرجند باشد.

قلعه‌ی ته ده بیرجند

 

قلعه دختر

جالب است بدانید که در دوره ی ساسانیان، سلسله قلعه هایی با نام «قلعه دختر» در شهر های مختلف ایران، هندوستان، لبنان و کشور آذربایجان ساخته می شد که اکثرا یا جنبه قداست داشتند و یا قلعه های دفاعی بودند و در مکان های بلند و دور از دسترس ساخته می شدند. در کشور ما نیز نمونه هایی از این قلعه ها را می توانید در بشرویه، شوشتر، بجستان، فیروز آباد و در میان مسیر مشهد و تربت حیدریه ببینید.

قلعه دختر شهر بشرویه نیز یکی از این قلعه های معروف ساسانیان است که در ارتفاع ۴۰۰ متری کوه ساخته شده که از سه طرف به پرتگاه ختم می شود و راه عبوری سختی دارد. شیوه معماری این قلعه با سقف مخروطی شکل خود یادگاری از  دوره ی سلطنت ساسانیان است.

قلعه دختر

 

قلعه‌‌ی رستم خوسف

قلعه رستم که در میان دشت ماژان در غرب روستایی به نام گنج قرار گرفته، یکی از آثار تاریخی ارزشمند شهر خوسف است. قدمت و ساخت این قلعه به دوران ساسانیان باز می گردد و گفته شده که این قلعه، بعدها به دست اسماعیلیان بازسازی و مورد استفاده قرار گرفته است به طوریکه یکی از اصلی ترین قلعه های اسماعیلیان به شمار می رود. در هنگام بازدید از این قلعه، بعد از بالا رفتن از تپه بلندی، وارد قلعه بزرگی می شوید که ۶ تالار، ۵ برج برای دیده بانی، چاهی عمیق و آب انباری قدیمی دارد.

قلعه‌‌ی رستم خوسف

 

قلعه حوض غلام کش

باز مانده قلعه ای که بنا به شواهد موجود، یکی از قلعه های اسماعیلیان بوده، یکی دیگر از قلعه های تاریخی خراسان است که در شهرستان بیرجند در نزدیکی روستای مود قرار گرفته. این قلعه در میان حصاری از برج ها قرار داشته که امروز چیز زیادی از آنها باقی نمانده است. در بخش شمالی قلعه، بندی وجود داشته که علاوه بر مهار کردن سیلاب های این منطقه ی کوهستانی، دژ مستحکمی نیز در برابر هجوم بیگانگان به داخل قلعه بوده است. با بازدید از این قلعه تاریخی می توانید بقایای آب انبار قدیمی که خارج از قلعه قرار گرفته را نیز ببینید.

قلعه حوض غلام کش

 

قلعه‌ی حسن‌آباد

قلعه حسن آباد یکی از رمز آلود ترین قلعه های خراسان است که از سده های ششم و هفتم هجری قمری، در شمال غربی فردوس در ۲ کیلومتری روستای حسن آباد بر روی کوهی قرار گرفته و درون سینه اش رازهای تاریخی زیادی را مدفون کرده است. داخل قلعه هنوز هم بخش هایی از حمام، برج و باروهای تاریخی را می توانید ببینید. رمز آلود ترین قسمت این قلعه تونل آجری است که بعد از زمین لرزه سال ۱۳۴۷، کشف شد. این تونل راه ارتباطی بین این قلعه و قلعه دیگری به نام قلعه کوه بوده است که در نهایت به راهی زیر زمینی می رسیده که هر دو قلعه را به مرکزی ترین نقطه ی شهر تاریخی تون متصل می کرده است.

قلعه‌ی حسن‌آباد

 

قلعه‌ی اسماعیلیان

در شهر طبس نیز می توانید قلعه ای تاریخی از دوران سلجوقیان را ببینید که متعلق به اسماعیلیان است که در آن دوره بر منطقه طبس چیره شده بودند. قلعه اسماعیلیان که در میان کوهستانی در نزدیکی روستای خراوان ساخته شده است یکی از مشهور ترین قلعه های مستحکم این فرقه بوده و هنوز هم می توان از تماشای آن لذت برد. داخل قلعه با ۴ آب انبار قدیمی روبرو می شوید که خودشان به تنهایی جزئی از آثار تاریخی منطقه هستند. در ضمن می توانید برای رزرو هتل در طبس، از بین هتل آپارتمان امیر، هتل نارنجستان طبس و همینطور هتل ۲ ستاره بهمن، مناسب ترین گزینه برای سفرتان را انتخاب کنید.

قلعه اسفزار

شهرستان سربیشه که در فاصله کمی از بیرجند قرار گرفته است، منزلگاه قلعه ای تاریخی از جنس خشت و گل است که در ورودی روستای اسفزار وظیفه ی دفاع و حفاظت از این آبادی را به دوش داشته. این قلعه سالیان سال از اواخر دوره صفویه تا اواخر دوره قاجار، به عنوان دژی مستحکم پا برجا بوده و امروز جزئی از آثار تاریخی این شهر است.

قلعه فورک

در قسمت شرقی بیرجند در روستای فورک می توانید تماشاگر قلعه تاریخی باشید که دست ساخته افشاریان در این شهر است. قلعه فورک به دستور میرزا رفیع خان و برای ایشان در بالای صخره ای سنگی ساخته شده است. قلعه های قدیمی معمولا بخش های مختلفی برای سکونت افراد قلعه داشتند و قلعه فورک نیز از این قاعده مستثنی نیست. به محض ورود به قلعه با بخش اول که محل زندگی خدمه و انبار آذوقه است روبرو خواهید شد، کمی جلوتر بخش دوم قلعه را می بینید که محل سکونت محافظان،نگهبانان و جایی برای نگهداری تدارکات نظامی بوده و در نهایت به مهمترین بخش قلعه می رسید که محل زندگی و گذراندن روزگار حاکم، خانواده و اطرافیانش بوده است. در ابتدا ۱۸ برج برای دیده بانی در این قلعه وجود داشته و پس از گذشت قرن ها امروز تنها ۸ برج از این قلعه باقی مانده است.

قلعه فورک

 

برای تجربه سفری خاطره انگیز می توانید رزرو هتل های بیرجند را از طریق سامانه اقامت ۲۴ انجام دهید و بهترین گزینه را برای سفرتان انتخاب کنید.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

 

 

۳/۵ - (۷ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×