» مرکزی » جاذبه های گردشگری اراک » غذاهای محلی اراک » سوغاتی های دلچسب و خوشمزه اراک
سوغات اراک
غذاهای محلی اراک

سوغاتی های دلچسب و خوشمزه اراک

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ 12۲8,754

یکی از لذت بخش ترین و زیباترین لحظه های سفر، رفتن به بازار و خرید سوغات سفر است. حال این سوغات گاه خوراکی های لذیذ بوده و گاهی نیز می تواند صنایع دستی و یا محصولات کشاورزی و باغی یک منطقه باشد که در هر صورت زیبایی های خود را دارد.

ایران به دلیل داشتن تنوع نژادی و قومیتی زیاد و همچنین دارا بودن آب و هوای گوناگون هر منطقه آن سوغات ویژه خود را داشته و در هنگام سفر به هر شهر و منطقه ای باید پیش از اقدام به خرید با آنها اشنا شد تا بهترین سوغاتی ها و همچنین بومی ترین آنها را تهیه کنیم.

سوغات اراک

شهر اراک یکی از شهر های بزرگ و پر رفت و آمد کشور بوده که سوغات های لذیذ و دلچسب فراوانی دارد. اگر می خواهید با سوغاتی های شهر اراک آشنا شوید تا در هنگام سفر به این شهر بهترین انتخاب هارا انجام دهید، با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

انار

از محصولات کشاورزی که می توان به عنوان سوغات در شهر اراک تهیه کرد، انار در رتبه اول قرار داشته و به عنوان اصلی ترین سواغات استان مرکزی و شهر اراک به شمار می آید. این منطقه به دلیل برخورداری از آب و هوای مناسب برای کشت انار دارای مرغوب ترین باغ های انار بوده و همچنین انار این شهر و همچنین شهر ساوه در کشور بنام و معروف هستند.

سوغات اراک

نان فطیر

نان فطیر یکی از دلچسب ترین، خوشمزه ترین و قدیمی ترین نان های کشور و شهر اراک است. این نان یکی از اصلی ترین اجزا سفره های نوروزی مردمان اراک از گذشته بوده و همچنان نیز در این سفره ها دیده می شود. نان فطیر اراک که نوعی نان شیرمال است در این شهر بدون هیچ گونه خمیر مابه ای به عمل آمده و قبل از پخت روی آن زردچوبه زده می شود.

سوغات اراک

شیرینی گوش فیلی

از محبوب ترین و خوشمزه ترین شیرینی های اراک، شیرینی گوش فیلی است. این نوع شیرینی دلچسب بسیار ترد و لذیذ بوده و در کنار تمام چای های عصرانه مردمان این شهر دیده می شود.

سوغات اراک

گردو

گردو یکی از مهمترین و فراوان ترین محصول کشاورزی شهر اراک بشمار آمده به نوعی که تمام باغ های اطراف این شهر مملو از درخت گردو بوده و محصول مرغوب و فراوانی از آنها برداشت می شود.

سوغات اراک

جوز قند

جو قند یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین شیرینی استان کرمان، بویژه شهر نراق بوده که در شهر اراک نیز یافت می شود. تهیه این شیرینی لذیذ بسیار دشوار بوده و برای تهیه آن باید ۱۵ روز زمان صرف شود، به همین سبب نیز یکی از گرانترین شیرینی های این منطقه بشمار می آید.

سوغات اراک

این شیرینی از نوعی میوه هم خانواده هلو با نام آلگ درست شده به نوعی که ابتدا پوست میوه را کنده و آن را در هوای آزاد پخش می کنن تا خشک شود. بعد از خارج کردن هسته آن مجدد در معرض آفتاب قرار می گیرد و سپس درون آن با مواد گوناگونی نظیر مغز بادام، شکر، هل و از این دست، پر می شود.

انگور و کشمش

تاکستان های انگور بسیاری در اطراف اراک وجود دارد که سبب فراوانی انگور و کشمش در این منطقه شده است و به همین سبب نیز محصولاتی مانند شیره انگور، سرکه و شربت انگور نیز میتوان به وفور در این منطقه یافت .

سوغات اراک

باسلوق

شیرینی‌های محلی اراک دارای تنوع فراوانی هستند که یکی دیگر از آن‌ها باسلوق می‌باشد. روش تهیه باسلوق بسیار دیدنی است و در یکی از روستاهای قدیمی و توریستی اراک به نام هزاوه تهیه می‌شود. مردم این روستا در اوایل پاییز شروع به چیدن انگور از باغات خود می‌کنند. در مرحله بعد دانه‌های انگور را درون یک حوض مخصوص می‌ریزند و نوعی خاک محلی را به آن اضافه می‌کنند. سپس با چکمه‌های تمیز روی آن می‌روند تا خوب له شوند. در این مرحله آب به دست آمده از انگور را درون کوره‌هایی می‌جوشانند تا یک شیره خوب به دست بیاید. در پایان از این شیره برای درست کردن باسلوق و شربت استفاده می‌کنند.

آش ترخینه

این آش خوشمزه را می‌توانید در تمام شهرهای استان مرکزی پیدا کنید. ترخینه مخلوطی از بلغور گندم یا جو است که در دوغ ترش خیسانده می‌شود. بعد از گذشت چند روز و خمیری شدن این مواد، آن‌ها را به شکل توپک‌هایی درست می‌کنند و در زیر نورآفتاب قرار می‌دهند تا خشک شوند. سپس ترخینه را با حبوبات و سبزیجات می پزند.

البته سوغات استان مرکزی و بویژه شهر اراک تنها به اینگونه سوغاتی های خوراکی ختم نشده و می توان در این منطقه صنایع دستی فراوانی نیز مانند فرش و گیوه های دست دوز نیز یافت کرد.

اگر به اراک سفر کردید مراجعه به بازار صنایع دستی و سوغات این شهر را از دست ندهید زیرا این کار می تواند از بهترین بخش های سفر شما بشمار آید.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۵/۵ - (۷۶ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۲

  1. ابن سینا

    فتیر نه فطیر

  2. رضا اراکی

    فتیر فتیر فتیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×