بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» مرکزی » جاذبه های گردشگری اراک » اراک و دیدنی هایی که از نظر دور ماندند…
جاهای دیدنی اراک
جاذبه های گردشگری اراک - گوناگون - مرکزی

اراک و دیدنی هایی که از نظر دور ماندند…

۲ تیر ۱۳۹۹ 19۱3,627

شهر اراک، مرکز استان مرکزی است که شاید کمتر به عنوان مقصد سفر انتخاب شده است. اما جالب است بدانید که آب و هوای این شهر در تابستان، در مقایسه با خیلی از شهرها خنک تر است. اگر جاهای دیدنی اراک را بشناسید احتمالا نظرتان برای سفر تابستان امسال تغییر خواهد کرد.

مطلب مرتبط:

جاهای دیدنی اراک
جاهای دیدنی اراک

جاهای دیدنی اراک

دیدنی های تاریخی و طبیعی، صنایع دستی، آب و هوای کوهستانی و تابستان های معتدل از این شهر گزینه ای جذاب برای سفر تابستان ساخته است. اما دیدنی های اراک عبارتند از:

تالاب میقان اراک
تالاب میقان اراک

تالاب میقان اراک

در فاصله ۱۷ کیلومتری شمال شرق اراک و در دشت فراهان، تالابی زیبا قرار گرفته است که در گذشته نمکزار بوده است اما اکنون تالاب میقان نام دارد. این تالاب دارای سه جزیره است که به دلیل آب و هوای معتدل در زمستان، یکی از مهم ترین زیستگاه های پرندگان مهاجر است.

غار سفید خانی
غار سفید خانی

غار سفید خانی

غار سفید خانی از جاذبه های طبیعی اراک است. در زمستان روی این کوه برف زیادی می نشیند و همین دلیل به این نام شهرت پیدا کرده است. این غار در فاصله ۱۸ کیلومتری اراک در کوهی به همین نام قرار گرفته است. همچنین در دامنه این کوه چشمه های متعدد و دود کش جن هم در دهانه غار قرار دارد. در داخل این غار چندین چاله و چاه طبیعی وجود دارد که بدون استفاده از تجهیزات نمی توانید وارد آن شوید.

قلعه حاج وکیل

قلعه حاج وکیل یا عمارت کلاه فرنگی یکی دیگر از اماکن دیدنی و جاذبه‌های گردشگری زیبای اراک می‌باشد که متعلق به دوران قاجار است. این بنای تاریخی دارای بخش‌های مختلفی از جمله حیاط، ایوان، شبستان و بالاخانه می‌باشد. از کاشی‌های رنگی در زیباسازی معماری بخش بیرونی عمارت کلاه فرنگی مانند ستون‌ها استفاده شده است و اکنون این بنا دانشگاه جامع علمی کاربردی صنایع دستی اراک است.

منطقه‌ حفاظت شده هفتاد قله

منطقه حفاظت شده هفتاد قله از دیگر جاذبه های گردشگری اراک است که در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر قرار دارد و تقریبا ۹۷ هزار هکتار وسعت دارد. گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری از جمله پستانداران، خزندگان و پرندگان از شگفتی های این منطقه است.

حمام تاریخی چهار فصل
حمام تاریخی چهار فصل

حمام تاریخی چهار فصل

حمام تاریخی چهارفصل اراک، بزرگ ترین حمام ایران است که قدمت آن به دوره قاجار بازمی‌گردد. این حمام بالغ بر ۱۶۰۰ متر مربع وسعت دارد و گویا نقش هایی از چهار فصل سال بر روی دیوارهای آن، سبب این نام گذاری است. حمام چهارفصل اکنون به موزه مبدل شده است. تزیینات این حمام شامل کاشی هفت رنگ، کاشی معرق و کاشی معقل است که دارای نقوش زیبای انسانی، حیوانی و گیاهی با نقوش اسلیمی، ختایی، هندسی و گردان است. این نقش ها شامل پیچک، گل و بوته و غنچه و برگ است و نقوش انسانی آن نیز شامل نقش سربازان قاجار است. زرد، لاجوردی، فیروزه‌ای، سفید، سبز، خاکستری، قرمز و نارنجی رنگ های به کار رفته در این کاشی ها هستند.

مدرسه سپهداری

این بنای تاریخی که متعلق به دوران فتحعلی شاه قاجار می‌باشد امروزه به نام مدرسه امام خمینی نیز شناخته می‌شود. مدرسه سپهداری نخستین مرکز علوم دینی در اراک به شمار می‌رود که به سبک مدارس دوره صفویه ساخته شده است و در مرکز شهر و نزدیکی بازار اراک واقع شده است.

 روستای هزاوه

روستایی تاریخی هزاوه با جاذبه های طبیعی و تاریخی از جمله تپهی هزش، که متعلق به قرن پنجم هجری است، در نزدیکی اراک قرار دارد. در بیشتر روزهای سال آب و هوای این روستا سرد است و به همین دلیل خانه های روستا دارای دیوارهای ضخیم از جنس خشت، چینه و گل است.

مجموعه تاریخی بازار اراک
مجموعه تاریخی بازار اراک

مجموعه تاریخی بازار اراک

مجموعه‌ تاریخی بازار اراک، از دیگر جاهای دیدنی اراک است که اکنون یکی از شلوغ ترین نقاط این شهر است. این مجموعه تاریخی سرپوشیده شامل حمام، مسجد، مدرسه، آب انبارها، گذرها و کاروانسراها است که قدمت آن به دوره حکومت فتحعلی شاه قاجار و اوایل قرن ۱۳ هجری قمری بازمی‌گردد.

کلیسای مسروپ مقدس
کلیسای مسروپ مقدس

کلیسای مسروپ مقدس

کلیسای مسروپ مقدس، از دیگر جاذبه های گردشگری اراک است که در سال ۱۹۱۴ میلادی به کمک ارامنه ساکن این شهر بنا شد. این مجموعه‌ تاریخی شامل مدرسه‌ ویژه ارامنه، سالن اجتماعات، خانه کشیش و اقامتگاه سرایدار است.

بقعه پیر مرادآباد

بقعه‌ای تاریخی در روستای مرادآباد که در ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی اراک قرار دارد از دیگر دیدنی‌های اراک محسوب می‌شود که قدمت آن به قرن هفتم و هشتم هجری باز می‌گردد. این آرامگاه دارای معماری با طاق نماهای گره چینی و تزئینات آجری بسیار زیبایی می‌باشد.

مقبره‌ شاه قلندر

در روستای انجدان در ۳۷ کیلومتری اراک، آرامگاهی تاریخی، متعلق به قرن هشتم هجری قمری قرار دارد که مقبره‌ شاه قلندر نام دارد. این عمارت یک بنای هشت ضلعی است که گنبدی شانزده ضلعی دارد. بر روی مزار، صندوقی قرار گرفته است که پیرامون آن آیاتی از قرآن و چند بیت شعر حکاکی شده است.

کاروانسرای شاه عباسی

در روستای کاروانسرا و در ۳۵ کیلومتری اراک، کاروانسرایی قدیمی مشاهده می شود که با توجه به سبک معمار آن، به نظر می رسد متعلق به دوره حکومت صفویان است.

برج شیشه (ارگ حکومتی اراک)

از دیگر بناهای تاریخی اراک، برج شیشه ای است که قدمت آن به دوره قاجاریه و سلطنت فتحعلی شاه باز می گردد. ارگ حکومتی اراک که به برج شیشه نیز شهرت دارد، در بافت قدیمی این شهر قرار دارد. 

با این توصیفات، اراک هم می تواند گزینه جذابی برای یک سفر تابستانی یا بخشی از سفر باشد.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۸/۵ - (۲۶ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. ابراهیم

    با سلام

    بازار اراک خیلی دیدنی هست

    در ۱۲ کیلومتری اراک یک چشمه اب گوارا قرار داره به نام چشمه چپقلی chepeghli که اب بسیار گوارایی داره

    اگر تونستید سری به اونجا بزنید ۳-۴ کیلومتر جاده اش خاکیه اما با پیکان راحت میشه رفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×