بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به خراسان رضوی » جاذبه های گردشگری نشتیفان » سفر به نشتیفان و بازدید از جاذبه های ناشناخته تاریخ
آسبادهای بادی نشتیفان
جاذبه های گردشگری نشتیفان

سفر به نشتیفان و بازدید از جاذبه های ناشناخته تاریخ

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ 7۰3,325

در بین شهر های تاریخی ایران، نشتیفان هرچند قدمت چندین و چند ساله ای دارد،اما باز هم در بین گردشگران نام آشنایی نیست. شهر نشتیفان که به عنوان یکی از توابع شهرستان خواف و در استان خراسان با فاصله ی ۲۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار گرفته، صاحب یکی از قدیمی ترین مجموعه های خشتی جهان است که این روزها در انتظار ثبت جهانی به سر می برد.

این آسیاب های بادی که به آسباد شهرت دارند این روزها به یکی از مشهورترین جاذبه های شهر تبدیل شده اند. با اینکه در حال حاضر به جز اقامتگاه بومگردی گزینه ای برای رزرو هتل در این منطقه وجود ندارد، ولی احتمال اینکه بعد از ثبت جهانی تعداد اقامتگاه ها و هتل های شهر افزایش یابد و شرایط برای رزرو هتل مسافرها بهبود پیدا کند، بیشتر خواهد شد.

ما در وبلاگ اقامت ۲۴، با ارائه این مطلب تصمیم داریم شما را با جاذبه های ناشناخته نشتیفان آشنا کنیم و در ادامه برای رزرو هتل و محل اقامت در این شهر شما را، راهنمایی خواهیم کرد.

 

آسباد های نشتیفان در انتظار ثبت جهانی

جالب است بدانید در روزگاران قدیم در اکثر شهرهای شرقی کشور، از خراسان گرفته تا سیستان و بلوچستان، ساخت آسیاب های بادی، برای به خدمت گرفتن انرژی باد رواج داشته است. وزش بادهای شدید از یک طرف و کمبود آب از طرفی دیگر باعث رواج آسیاب های بادی در شهر های منطقه شده است. در این میان شهر نشتیفان نیز که در اوایل قرن نهم هجری، یکی از مهمترین شهر های ایران بوده، شهرت خود را مدیون آسبادهایش است که بار دیگر با ثبت جهانی خود باعث شهرت این شهر در میان گردشگران خواهد شد. سازه هایی که روزگاری با تلفیق علم و فرهنگ و هنر، باد را به خدمت می گرفتند و باعث رونق زندگی مردم شهر می شدند. اگر از قدمت و تاریخ پیداش این آسیاب های بادی بپرسید، قدمت این سازه ها را به دوره حکومت صفویان نسبت می دهند.

آسبادهای بادی نشتیفان

 

دلیل ساخت آسبادهای بادی نشتیفان

آسبادها یا همان آسیاب های بادی، سازه هایی بودند که با نیروی حاصل از وزش باد، می چرخیدند و گندم ها را آسیاب می کردند. می توان گفت در شهر نشتیفان دلیل اصلی ساخت این آسبادها، وزش بادهای موسمی ۱۲۰ روزه ای بوده است که از سیستان و بلوچستان به سمت خواف و نشتیفان می وزیده اند و نیروی آنها یک محرک عالی برای آسیاب ها محسوب می شده است. این بادهای موسمی که از اردیبهشت تا پاییز به سمت نشتیفان می وزند، تا ماه ها بعد نیز بر روی حرکت این آسیاب ها اثر می گذارند.

آسبادهای بادی نشتیفان

 

قبرستان سنگی

در اطراف شهر با قبرستانی عجیب و غریب روبرو می شوید که بر روی مزارهای آن سنگ های عمودی با ارتفاع های متفاوتی وجود دارد. ارتفاع برخی از این سنگ ها به ۴ متر نیز می رسد. قدمت این قبرستان به قرن ها پیش باز می گردد و دو نظریه متفاوت راجع به آن وجود دارد. برخی معتقدند که این قبر ها مربوط به نوادگانی از سلسله ی اشکانیان است که زمانی در منطقه ی خراسان حکومت می کردند و به گفته برخی، این قبرها متعلق به ۴۴ پیر است که مرتبه خاصی در بین مردم نشتیفان داشته اند و امروزه اهالی برای زیارت و حاجت گرفتن به مزارهایشان دخیل می بندند. در هر صورت بازدید از این قبرستان خالی از لطف نخواهد بود.

قبرستان سنگی

 

مدرسه غیاثیه خرگرد

در فاصله ۵ کیلومتری جاده خواف، در نزدیکی روستای خرگرد، یکی از بی نظیرترین بناهای بازمانده از قرن نهم را خواهید دید که با گذشت این همه سال، هنوز هم یکی از فاخر ترین بناهای تاریخی ایران است. مکانی که روزگاری محل تجمع بزرگان و دانشمندان سرزمینمان بوده و امروز چه قدر خالی از حضور آنها و تهی از کانون علم و دانش است. این مدرسه توسط دو برادر معمار به نام هاب قوام الدین و غیاث الدین شیرازی در زمان سلطنت شاهرخ تیموری از سلسله تیمورایان به سبک بناهای چهار ایوانی در دو طبقه و با ۳۲ حجره، برای گردهمایی خردمندان ساخته شده است. با گذشت چند صد سال از ساخت مدرسه غیاثیه، هنوز هم می توانید از تماشای رنگ و لعاب کاشی های این بنا لذت ببرید.

مدرسه غیاثیه خرگرد

 

رزرو هتل در نشتیفان

متاسفانه این شهر گزینه ای برای رزرو هتل ندارد و به جای رزرو هتل می توانید، در طول سفرتان به نشتیفان در اقامتگاه بومگردی پوریعقوب که درست در مقابل آسبادهای معروف این شهر قرار گرفته است، اقامت داشته باشید. این اقامتگاه بومگردی که درون باقی به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع قرار گرفته می تواند جایگزین خوبی برای رزرو هتل در نشتیفان باشد. اتاق های این اقامتگاه شامل اتاق هایی با ظرفیت ۲ نفر تا ۱۰ نفر است و برای سفرهای دسته جمعی و خانوادگی نیز مناسب خواهد بود. از ویژه گی های محبوب این اقامتگاه می توان به اجرای برنامه هایی مانند رقص محلی  و اجرای موسیقی سنتی در محوطه و فضای اقامتگاه اشاره کرد که قطعا خاطره ای منحصر به فرد از سفر برایتان می سازد.

رزرو هتل در نشتیفان

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۷/۵ - (۳۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×