بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به خراسان رضوی » جاذبه های گردشگری نشتیفان » آسبادهای نشتیفان، جاذبه گردشگری خراسان رضوی
آسبادهای نشتیفان
جاذبه های گردشگری نشتیفان

آسبادهای نشتیفان، جاذبه گردشگری خراسان رضوی

۱۷ شهریور ۱۳۹۷ 16۱1,814

در میان شهرهای تاریخی ایران، نشتیفان هر چند قدمت چندین و چند ساله ای دارد، اما باز هم در بین گردشگران، نام آشنایی نیست. در این شهر یکی از قدیمی ترین مجموعه های خشتی جهان قرار داشته که این روزها در انتظار ثبت جهانی به سر می برد.

شهر نشتیفان که از توابع شهرستان خواف و در استان خراسان با فاصله ی ۲۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار گرفته، دارای مکان ها و جاذبه های تاریخی بسیاری است.

اگر می خواهید با آسبادهای نشتیفان، یکی از جاذبه های تاریخی و نماد علم و دانش ایرانیان باستان آشنا شوید، با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : “سفر به نشتیفان و بازدید از جاذبه های ناشناخته تاریخ

مقاله مرتبط : “قلعه های تاریخی خراسان

آسبادهای نشتیفان
آدرس : توابع شهرستان خواف در استان خراسان

در روزگاران قدیم در اکثر شهرهای شرقی کشور، از خراسان گرفته تا سیستان و بلوچستان، ساخت آسیاب های بادی، برای به خدمت گرفتن انرژی باد رواج داشت.

وزش بادهای شدید از یک طرف و کمبود آب از طرفی دیگر، دلیل رواج و ساخت آسیاب های بادی در شهرهای ایران شده بود.

شهر نشتیفان در اوایل قرن نهم هجری، یکی از مهمترین شهرهای ایران بوده و امروزه نیز به سبب ثبت جهانی آسبادهای ساخته شده در آن، شهرت دوباره در میان گردشگران کسب کرده است.

آسبادهای نشتیفان
آسیاب های بادی نشتیفان به آسباد شهرت دارند

قدمت این سازه ها را به دوره حکومت صفویان نسبت داده و امروزه نیز همچنان استوار و پابرجا، حکایت علم و دانش ایرانیان را از گذشته تا کنون روایت می کنند.

آسیاب های بادی نشتیفان که به آسباد شهرت دارند، این روزها به دلیل ویژگی در ساخت و عملکرد و همچنین قدمت، به یکی از مشهورترین جاذبه های این شهر تبدیل شده اند.

در خصوص نامگذاری این آسیاب های بادی با نام آسباد باید گفت که آس در لغت به معنی دانه ریز سنگ بوده و زبان شناسان این واژه را اینگونه معنا می کنند که دو سنگ گرد و مسطح بر هم نهاده و سنگ زیرین در میان میلی آهنین و جز آن از سوراخ میان سنگ زیرین در گذشته و سنگ فوقانی به قوت دست آدمی یا باد یا آب یا برق یا بخار چرخه و حبوب و جز آن را خرد کند و آرد سازد.

آسبادها تنها آسیاب های بادی ساده نبوده و سازه هایی هستند که روزگاری با تلفیق علم، فرهنگ، هنر و باد، باعث رونق زندگی مردم شهر می شدند.

آسبادها یا همان آسیاب های بادی، سازه هایی بودند که با نیروی حاصل از وزش باد، به چرخش در آمده و گندم ها را آسیاب می کردند.

می توان گفت در شهر نشتیفان دلیل اصلی ساخت این آسبادها، وزش بادهای موسمی ۱۲۰ روزه ای بوده که از سیستان و بلوچستان به سمت خواف و نشتیفان می وزیده و نیروی آنها یک محرک عالی برای آسیاب ها محسوب می شده است.

آسبادهای نشتیفان

این بادهای موسمی که از اردیبهشت تا پاییز به سمت نشتیفان می وزند، تا ماه ها بعد نیز بر روی حرکت این آسیاب ها اثر می گذارند.

با اینکه در حال حاضر به جز اقامتگاه بومگردی گزینه ای برای رزرو هتل در این منطقه وجود ندارد، اما احتمال اینکه بعد از ثبت جهانی تعداد اقامتگاه ها و هتل های شهر افزایش یابد و شرایط برای رزرو هتل مسافرها بهبود پیدا کند، بیشتر می شود.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. امیر

    جالب بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×