بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » آشنایی با اصطلاحات گردشگری و سفر
اصطلاحات گردشگری و سفر
گوناگون

آشنایی با اصطلاحات گردشگری و سفر

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ 12۰1,889

سفر و گردشگری یکی از کارهای مورد علاقه همه افراد بوده و همگان تمایل دارند درطول سال حداقل یکبار به سفر رفته و خود را برای ادامه فعالیت های اجتماعی و اقتصادی طول سال آماده کنند. اما برای سفر نیاز است تا اطلاعاتی در خصوص سفر و دانستنی های آن داشته تا در طول سفر با مشکلی مواجه نشده و سفری خوب و خاطره انگیزی را تجربه کنیم.

اصطلاحات گردشگری، سفر و هتلداری برخی از اطلاعاتی است که باید پیش از سفر تا حدی با آنها آشنا بوده تا در صورت مواجهه بتوان بدرستی از آنها استفاده کرد.

اگر تمایل دارید تا با این اطلاعات و اصطلاحات آشنا شوید، با وبلاگ اقامت ۲۴ در معرفی و توضیح آنها همرام باشید.

 

فصل شلوغی یا های سیزن (High Season)

فصل شلوغی و یا همان های سیزن به آن ماه هایی از سال گفته می شود که در آن تعداد سفر های گردشگران افزایش یافته و در آن بازه زمانی در برخی مناطق و یا زمان هایی مانند عید نوروز تمام مناطق گردشگری مملو از مسافر است. این شلوغی و اذهام می تواند مانند عید برای تمام مناطق گردشگری باشد و یا در فصل ها و زمان های مختلف سال برای یک یا چند منطقه نمود داشته باشد؛ مانند ماه اردیبهشت شیراز وکاشان، یا فصل زمستان در کیش و یا ایام زیارتی در مشهد.

اصطلاحات گردشگری و سفر

 

فصل خلوتی یا لو سیزن (Low Season)

لوسیزن یا فصل خلوتی به زمان هایی از سال گفته می شود که حجم سفر در آنها کم شده و گردشگران در آن زمان از سال کمتر به سفر می روند. فصل خلوتی نیز مانند های سیزن بسته به آب و هوای یک منطقه در مناطق مختلف با یکدیگر تفاوت داشته و همچنین در برخی از ایام سال مانند ایام سال تحصیلی بویژه امتحانات مدارس و دانشگاه ها در تمام مناطق عمومیت پیدا می کند.

اصطلاحات گردشگری و سفر

 

پرواز های چارتری

این عبارت به آن دسته از پروازهایی گفته می شود که در یک مسیر مشخص، توسط یک و یا چند فرد حقیقی و یا حقوقی تمام صندلی های هواپیما از شرکت هواپیمایی از پیش، خریداری شده و توسط وی به فروش می رسد. این گونه پرواز ها بطور معمول با توجه به فصل شلوغی یک مسیر پروازی، مشخص شده و همچنین نرخ گذاری آن نیز توسط فرد چارتر کننده انجام میشود.

لازم به ذکر است اینگونه پروازها نیز دارای عبارتی نظیر فول چارتر و سیت چارتر است.؛ فول چارتر به آن دسته چارتر هایی گفته می شود که تمام صندلی های یک پرواز توسط یک فرد خریداری شده و توسط وی به تنهایی بفروش می رسد و سیت چارتر نیز چند فرد حقیقی و حقوقی تعداد مشخصی از صندلی های یک پرواز را خریداری کرده و همان تعداد سهمیه خود را بفروش می رسانند.

اصطلاحات گردشگری و سفر

 

بزرگسال یا ادالت (Adult)

در زمان خرید بلیط هواپیما بدون شک با واژه بزرگ سال یا Adult مواجه می شوید که به افرادی اطلاق می شود که بیشتر از ۱۲ سال سن داشته باشند و با علامت اختصاری ADL نشان داده می شود.

اصطلاحات گردشگری و سفر

 

اطفال یا چایلد (Child)

به کودکان ۲ تا ۶ سال گفته می شود و در زمان خرید بلیط باید برای اینگونه افراد هزینه نیم بها پرداخت شود اما گفتنی است که این قانون در خرید بلیط های چارتری کارایی نداشته و برای کودکان بالای ۲ سال باید هزینه کامل پرداخت شود.

اصطلاحات گردشگری و سفر

 

نوزاد یا اینفنت (Infant)

این واژه برای کودکان زیر دوسال بکار برده می شود و این نوزادان برای خرید پرواز نیاز به پرداخت هزینه بلیت ندارند.

اصطلاحات گردشگری و سفر

 

ترانسفر

کلمه ترانسفر در لغت به معنی جابجایی بوده و هنگامی که جابجایی مسافر از فرودگاه و یا راه آهن به هتل و محل اقامت و یا بلعکس، صورت بگیرد در صنعت گردشگری این لغت کاربرد پیدا می کند.

اصطلاحات گردشگری و سفر

 

اگر تمایل دارید با سایر واژه های مربوط به گردشگری بخصوص واژه هایی که در هتل بیشتر کاربرد دارند آشنا شوید، وبلاگ اقامت ۲۴ را دنبال کنید.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

 

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×