بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری خوزستان » دزفول » جاهای دیدنی دزفول » آشنایی با دزفول و جاذبه های گردشگری آن
پل قدیم دزفول
جاهای دیدنی دزفول

آشنایی با دزفول و جاذبه های گردشگری آن

۲۶ فروردین ۱۳۹۷ 23۰1,746

در کرانه سواحل بخش شرقی رود دز و در دامنه جنوب غربی زاگرس، شهری با تاریخچه پربار و قدمت چندین هزار ساله به نام دزفول قرارگرفته که یکی از جذاب ترین شهر های استان خوزستان، به شمار می رود. شهری که جنگ ها و سلطنت های زیادی به خود دیده و آثار و بناهای تاریخی آن، حرف های زیادی برای گفتن دارند.

در این مطلب تصمیم داریم شما را با جاذبه‌های دیدنی دزفول که هر کدام نشانه ای از فرهنگ و تمدن دوره‌های مختلف این سرزمین هستند آشنا کنیم. با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

 

آب بند های تاریخی دزفول

بر روی رود دز، سازه های قدیمی که به عنوان آب بند و یا آسیاب های آبی معروف بوده از گذشته تا امروز همچنان استوار و محکم در سه بخش از این رودخانه وجود دارند. این آب بندها متعلق به زمان های مختلفی مانند دوره ساسانیان، صفویه و قاجاریان بوده و بنا به نیاز مردم شهر در بستر رود دز، با سنگ های رودخانه و مصالح طبیعی ساخته‌شده اند.

Dezful

 

حمام تاریخی کرناسیون

این حمام تاریخی، اثری به جای مانده ازدوران قاجاریان است که در بافت تاریخی و قدیمی شهر به نام کرناسیون قرار گرفته است و یکی از دیدنی ترین جاذبه‌های دزفول محسوب می‌شود. بعد از بازسازی این حمام در سال ۸۵، حمام کرناسیون تغییر کاربری داده و به عنوان موزه مردم شناسی، بخش های مختلفی از زندگی مردم قدیم را به نمایش گذاشته است و گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

حمام تاریخی کرناسیون

 

پل قدیم دزفول، مهمترین اثر تاریخی دزفول

پل قدیم دزفول، یک پل تاریخی فوق‌العاده مهم و یک بنای باشکوه بوده، که یادگاری از دوره ساسانی است و داستانی افتخارآمیز از این دوره را در خود جای داده است. داستان ساخت این پل به زمان حکومت و قدرت گرفتن شاپور اول ساسانی برمی‌گردد، زمانی که شاپور اول، در جنگ با والرین پیروز شده و امپراتور رم را شکست می‌دهد، برای یادبود این پیروزی به اسرای رمی دستور می‌دهد، دژ مستحکمی ساخته تا راه ارتباطی‌ای بین منطقه جندی‌شاپور و بین‌النهرین به وجود آورند. در نهایت این پل و دژ مستحکم در سال ۲۶۳ میلادی ساخته‌شده و امروز باگذشت ۱۸ قرن از ساخت این پل، هنوز محکم و استوار ایستاده است.

پل قدیم دزفول

 

جالب است بدانید که شهر دزفول نام خود را از این پل (دژ پل) گرفته که امروز به‌صورت دزفول خوانده می‌شود.

این بنای تاریخی در طول عمر خود، دوره‌ها و سلسله‌های مختلفی را به چشم دیده و به دلیل اهمیتی که ازلحاظ جغرافیایی داشته، در زمان حاکمان مختلف از دیلمی‌ها و صفوی‌ها گرفته تا دوران قاجار و پهلوی مورد بازسازی قرار گرفته و تا امروز پابرجا مانده است.

 

 

مسجد جامع دزفول

می‌توان گفت بعد از پل قدیم دزفول، جایگاه دومین اثر تاریخی مهم این شهر، متعلق به مسجد جامع دزفول است. این مسجد تاریخی در قرن سوم هجری با معماری فوق‌العاده و کاشی‌کاری ساخته‌شده است و جالب است بدانید که این مسجد جزو مساجد اولیه دوره اسلامی در ایران بوده است و در طول دوره‌های مختلف، مسجد و بخش های توسعه یافته آن مرمت و باز سازی شده است.

مسجد جامع دزفول

 

دریاچه شهیون

منظره زیبایی که دریاچه شهیون در قسمت شمال غربی شهر دزفول به وجود آورده است، می‌تواند هر گردشگری را برای لذت بردن از فضای دلچسب این منطقه وسوسه کند. آرامشی که از تماشای این منظره در دلتان رخنه می کند و در مقابل هیجانی که با انجام انواع ورزش های آبی مثل اسکی روی آب، قایق رانی و شنا و…تجربه می کنید، می‌توانند خاطره ای فراموش نشدنی از سفر به دزفول برایتان رقم بزنند.

دریاچه شهیون

 

مقبره یعقوب لیث صفاری

مقبره یعقوب لیث صفاری را می‌توان یکی از ارزشمند ترین جاذبه‌های قدیمی دزفول دانست. چه ازلحاظ معماری و جلوه با شکوه تاریخی که به شهر اضافه کرده است و چه از این نظر که این بنا، آرامگاه و بقعه چه انسان بزرگی در تاریخ و فرهنگ ایران است.

یعقوب لیث صفاری شخصی بوده که تلاش های مکرر او بخش های مختلف ایران را از دستان خلیفه عباسی آزاد کرد. همچنین او کسی بود که بعد از ورود اسلام به ایران و تمام تلاش هایی که اعراب برای از بین بردن زبان پارسی کردند، دوباره زبان پارسی را به عنوان زبان رسمی ایران اعلام کرد.

بعد از درگذشت یعقوب لیث صفاری در سال ۱۶۵ هجری قمری، در نزدیکی منطقه باستانی جندی‌شاپور شهر دزفول، بقعه و آرامگاهی برای بزرگداشت او ساخته شد و امروزه این بنای تاریخی که می‌توان گفت با گذشت سال ها در طی دوره‌های متفاوت قسمت های مختلفی به آن اضافه شده است، به یکی از آثار ارزشمند دزفول تبدیل شده است. هنگامی که به این بنای تاریخی می نگرید ، اولین بخشی که توجه هر بیننده ای را جلب می کند گنبد دو پوسته و نخل مانندِ این بنا است که در دوره سلجوقی ها ساخته شده است. در این میان قاجاری ها هم این بنا را به سبک خود دستخوش تغییراتی کردند و بخش هایی از جمله، درِ اصلی بنا هم در دوره قاجاری ها تعبیه شده اند.

مقبره یعقوب لیث صفاری

 

چغامیش، گنجینه تمدن

اگر اهل تاریخ و باستان شناسی باشید، به احتمال زیاد تپه های باستانی چغامیش می‌توانند جزو محبوب ترین آثار تاریخی دزفول برای شما باشند. این تپه ها در واقع تپه های معمولی نیستند و آثار به جا مانده از شهری از دوران های دور و پیش از اختراع خط هستند. باستان شناسان معتقدند که قدمت و تاریخ بنا شدن این شهر به حدود ۵۰ قرن قبل از میلاد مسیح باز می گردد و حتی این شهر می‌تواند اولین مرکز ایران باشد که خط و کتاب در آن به وجود آمده است.

 

پارک جنگلی شقایق

یکی از بکرترین و البته محسور کننده ترین جاذبه‌های طبیعی شهر دزفول را می‌توان پارک جنگلی شقایق دانست. جایی دور از هیاهو و همهمه آدم ها برای لذت بردن از طبیعت که می‌تواند  چند ساعتی روحتان را از آرامش لبریز کند .

پارک جنگلی شقایق

 

اگر به شهر دزفول سفر می کنید علاوه بر بازدید از جاذبه‌های خیره کننده این شهر، توصیه می کنیم از تست کردن طعم غذاهای سنتی این شهر نیز غافل نشوید.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×