» جاذبه های گردشگری خوزستان » سد دز خوزستان و آبگیر زیبای دریاچه شهیون
dez-dam
جاذبه های گردشگری خوزستان - جاهای دیدنی دزفول

سد دز خوزستان و آبگیر زیبای دریاچه شهیون

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ 12۲3,363

سد دز خوزستان یکی از قدیمی ترین و مرتفع ترین سدهای کشورمان می باشد که به منظور جلوگیری از سیلاب و همچنین تامین نیروی برق بر روی رودخانه دز احداث شد. این سد بخاطر داشتن ارتفاع حدود ۲۰۳ متر در حال حاضر به عنوان پنجاهمین سد مرتفع دنیا شناخته شده است و اطراف آن مناظر بسیار زیبایی به چشم میخورد. به عبارت دیگر، سد دز نه تنها محافظ بزرگ در مقابل طغیان رود به شمار می رود، بلکه زمینه ساز بوجود آمدن جاذبه های طبیعی خارق العاده ای در این منطقه شده است.


برای آشنایی بیشتر با سد دز خوزستان در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : “تاریخچه و معرفی خرمشهر

مقاله مرتبط : “سد شاه عباس طبس

dez-dam

معرفی سد دز

سد دز در سال ۱۳۴۱ و توسط گروهی از مهندسین ایتالیایی بر روی رودخانه دز ساخته شد و نقش بسیار مهمی در آبیاری زمین های کشاورزی اطراف این منطقه دارد. علاوه بر این، احداث نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی در این سد، گام موثری برای تامین نیروی برق منطقه بود و تمام اینها اهمیت بالای این سد را نشان می دهند. سد دز از نوع سدهای بتنی بوده و در زمان ساخت به عنوان ششمین سد مرتفع دنیا شهرت داشت و به مرور این رتبه تنزل پیدا کرد و در حال حاضر در جایگاه پنجاه قرار گرفته است.
مهارت و دانش به کار رفته در ساخت این سد و رعایت تمام استانداردهای لازم برای مقاومت و بهره وری مناسب در آن باعث شد تا محمد رضا شاه پهلوی به سازندگان آن نشان برنز اهدا کند.

رودخانه دز

همان طور که اشاره کردیم، سد دز روی رودخانه بسیار مهم و معروف خطه ی جنوب کشورمان به نام دز ساخته شد و یکی از اصلی ترین سازه ها برای جلوگیری از طغیان این رودخانه به شمار میرود. رودخانه دز که از رشته کوه زاگرس سرچشمه می گیرد، بخاطر داشتن سطح مطلوبی از آب و همچنین گذر از جنوب لرستان و امتداد پیدا کردن در شمال خوزستان و پشت سر گذاشتن شهرهایی مانند چمگلک اندیمشک (اولین شهری که از آن عبور می کند)، دزفول و شوشتر و شوش از نظر اقتصادی اهمیت بسیار زیادی برای این منطقه دارد. لازم است بدانید که آب های رودخانه دز در نهایت به رود کارون سرازیر میشوند و بخشی از آبِ این رودخانه را تامین میکند.

سد دز خرمشهر

نقش سد دز در جلوگیری از سیلاب

بارش ناگهانی و زیاد باران، ناخودآگاه سیلاب و طغیان کردن رودخانه ها را به همراه خواهد داشت. سد دز خوزستان نقش بسیار مهمی در جلوگیری از طغیان این رودخانه دارد. در ساخت این سد از دو تونل سرریز برای کنترل سیلاب استفاده شده است که در ضلع شرقی دریاچه قرار گرفته اند. بارش شدید باران در بهار ۹۸ باعث شد تا دریچه های این سد بعد از پنجاه سال دوباره باز شوند تا از سرازیر شدن آب و آسیب وارد شدن به دیواره های آن جلوگیری شود.

سد دز خرمشهر

جاذبه های گردشگری اطراف سد دز

دلیل اصلی ساخت سد، جمع آوری آب و کمک به آبیاری و تامین آب برای روزهای کم بارش می باشد، اما تجمع این آبها در پشت دیواره های بلند سد باعث بوجود آمدن آبگیرهای زیبا و سرسبز میشود. با کمی جستجو در مورد اکثر سدهای دنیا کاملا متوجه منظورمان خواهید شد. به عنوان مثال سد کرج که در حال حاضر به یکی از جاذبه های تفریحی این شهر تبدیل شده و یا آبگیر سد دز که شرایط ایده آلی برای تفریح دارد.
آبگیر شهیون که در پشت سد دز واقع شده است در حال حاضر به عنوان منطقه ای بسیار زیبا با پوشش گیاهی و جانوری منحصر به فرد و شرایط ایده آل برای قایق رانی مورد استفاده قرار میگیرد. شهیون که تنها ۱۵ کیلومتر با دزفول فاصله دارد، وسعت ۶۰۰۰ هکتاری و عمق ۵۰ متری آب در آن مناظر زیبا و چشم نوازی را در گرداگرد این منطقه بوجود آورده است. درختان کُنار و بادام کوهی و بید بر روی جزایر کوچکی که در سطح این دریاچه به چشم میخورند، منظره ای خارق العاده را بوجود آورده اند که در کنار زلالی آب آرامش خاصی را تداعی می کنند.
بوجود آمدن این منطقه ی سرسبز در پشت سد دز باعث شده است تا امکانات تفریحی مانند قایق سواری در آن ارائه گردد و گردشگران و طبیعت دوستان را به سمت خود جذب کند. یکی از زیباترین مناظری که در اطراف سد دز و در دریاچه شهیون می توان دید، درختان نخلی می باشند که تا چد سال قبل اثری از آنها نبود و به تازگی از دل آب سر بیرون آورده اند. البته درختان نخل دیگری نیز در اطراف این دریاچه وجود دارند که تماشای آنها نیاز به کمی پیاده روی دارد و شک نکنید که این پیاده روی ارزشش را خواهد داشت.

سد دز خرمشهر

دسترسی به سد دز خوزستان

برای دسترسی به سد دز و لذت بردن از زیبایی های دریاچه شهیون یا همان دریاچه سد دز می توانید از چند مسیر استفاده کنید. مسیر سد دز در محدوده شهرستان اندیمشک و در مالکیت شهرستان اندیمشک می باشد و رودخانه دز در گذر از شهرها از اولین شهری که عبور می کند چمگلک اندیمشک می باشد، و کوتاهترین و امن ترین و گردشگری ترین و خلاصه اصلی ترین راه رسیدن به دریاچه سد دز که مشهور به پلاژ دز می باشد، جاده پلاژ اندیمشک ک ورودی آن کنار پلیس راه اندیمشک است می باشد. علاوه براین، می توانید از اندیمشک به قلعه مختار بروید و با قایق سواری خودتان را به این منطقه برسانید. اگر اهل شور و هیجان هستید و دلتان قایق سواری در روزهای گرم سال را میطلبد، بدون شک مسیر دوم لذت بیشتری خواهد داشت.

۲.۹/۵ - (۸ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۲

  1. بزرگمهر

    اطلاعاتی که در این مطلب عنوان شده به نوعی منجر به انحراف از حقیقت می شود
    سد دز در محدوده شهرستان اندیمشک و در مالکیت شهرستان اندیمشک می باشد و رود خانه دز در گذر از شهر ها از اولین شهری که عبور می کند چمگلک اندیمشک می باشد، و کوتاهترین و امن ترین و گردشگری ترین و خلاصه اصلی ترین راه رسیدن به دریاچه سد دز ک مشهور به پلاژ دز می باشد ،جاده پلاژ اندیمشک ک ورودی آن کنار پلیس راه اندیمشک است می باشد ،متاسفانه بنا به دلایلی در چند سال اخیر افرادی به عمد اطلاعاتی غلط درمورد دریاچه و سد و رودخانه دز می دهند و البته در اینترنت و حتی ویکی پدیا منتشر می کنند تا مالکیت اندیمشک بر روی دز و سد دز را دچار تشکیک کنند

    • علیرضا قانع

      سلام خیلی ممنونیم از شما که اطلاعات دقیق رو در اختیار ما گذاشتین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×