بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
کوفته تبریزی
لیست جاهای دیدنی تبریز - جاذبه های گردشگری تبریز - غذاهای محلی تبریز

چند دلیل خوشمزه برای سفر به تبریز

۷ اسفند ۱۳۹۶ 10۰1,896

تبریز یکی از زیباترین و دیدنی ترین شهرهای ایران محسوب می شود که علاوه بر جاذبه های گردشگری فراوان، خوردنی های فوق العاده ای نیز دارد. این شهر با غذاها و خوراکی های رنگارنگ و خوشمزه اش میتواند پاسخگوی هر نوع ذائقه ای باشد.

رستوران ها، کافه ها و قنادی های این شهر در کنار مناظر دیدنی آن، لذت سفر را دوچندان میکند. با ما همراه باشید تا با بهترین و خوشمزه ترین غذاهای تبریزی آشنا شوید.

کوفته تبریزی

غیر ممکن است که اسمی از غذاهای تبریزی بیاید و در این میان، کوفته تبریزی از قلم بیافتد. کوفته تبریزی یک غذای خوشمزه و اصیل ایرانی است که بسیاری از ما به شیوه های مختلف آن را طبخ میکنیم. شیوه پخت این غذا بسیار مهم است و هیچکس مثل یک تبریزی اصیل نمیتواند یک کوفته خوشمزه و خوش رنگ و لعاب بپزد. این غذا، ترکیبی از گوشت چرخ کرده، آلو، پیاز سرخ‌شده، زرشک، تخم‌مرغ، زعفران و سبزی های معطر است. اگر گذرتان به سمت آذربایجان و تبریز افتاد، به هیچ عنوان از این غذا غافل نشوید و حتماً کوفته تبریزی را در برنامه غذایی خود بگنجانید. ممکن است به دفعات کوفته تبریزی خورده باشید اما خوردن این غذا در تبریز لطف دیگری دارد و لذت سفرتان را دو برابر خواهد کرد.

بنر دسکتاپ رزرو هتل های تبریز از اقامت24

کوفته تبریزی

دلمه برگ مو تبریزی ( یپراخ دلماسی )

میتوان به عنوان یکی دیگر از غذاهای تبریز، به دلمه برگ مو اشاره کرد. این غذا که مخصوص فصل تابستان است در منوی خیلی از رستوران های سنتی در شهرهای مختلف ایران دیده می شود. البته خیلی ها دلمه برگ مو را به عنوان پیش غذا سرو می کنند. این غذا که اصالتاً غذایی تبریزی محسوب میشود ترکیبی است از بلغور، برنج، لپه، روغن حیوانی (ساری باغ) ، پیاز سرخ‌کرده و سبزی های مخصوص این غذا. دلمه برگ مو را می توان به صورت شیرین، ترش و یا ملس تهیه کرد.

دلمه تبریزی

خاگینه تبریزی (قیقاناخ)

در همه شهرهای ایران، خاگینه به عنوان صبحانه و یا عصرانه سرو میشود، اما قرار دادن موادی مثل گردو، هل و زعفران وسط خاگینه، اختراع تبریزی هاست که علاوه بر اینکه به این پیش غذا عطر خاصی بخشیده، آن را تبدیل به یک میان وعده مقوی کرده است. شما می توانید به سادگی این غذا را در خانه درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

خاگینه تبریزی

خورشت هویج و آلو

خورشت هویج و آلو یکی از غذاهای اصیل آذربایجانی است که در میان مردم این دیار طرفداران زیادی دارد. البته ممکن است طعم شیرین هویج در این غدا با ذائقه بعضی ها جور در نیاید. این خورشت را هم با گوشت مرغ و هم با گوشت گوسفند میپزند. اگر طرفدار غذاهایی مثل شیرین پلو و فسنجان هستید، عاشق این غذا خواهید شد.

خورشت هویج آلو تبریز

آش میوه

اگر از خوردن غذاهای ترش لذت میبرید، پیشنهاد ما به شما آش میوه است. البته ممکن است اسم این غذا کمی عجیب به نظر بیاید اما قطعاً اگر علاقه به ترشیجات و میوه های ترش دارید، از خوردن آن پشیمان نخواهید شد. در تهیه این غذا علاوه بر سبزی های مختلف،از برنج، گندم و گوشت چرخ کرده و از میوه های مختلفی مثل ذغال اخته، زردآلو، آلبالو و گوجه سبز استفاده می شود.

آش میوه تبریز

آش گوجه فرنگی

در تهیه این آش علاوه بر گوجه فرنگی، از لوبیا چیتی، غوره، آبغوره، بلغور و سبزی های مختلفی مثل تره و جعفری استفاده می شود. این آش خوش رنگ هم مثل آش میوه طعم ملسی دارد. آش گوجه یکی از غذاهای ستنی تبریز محصوب می شود که بیشتر در فصل تابستان تهیه می شود.

آش گوجه تبریز

کوکو لوبیاسبز

کوکو لوبیا سبز یکی از پرطرفدارترین غذاها در آذربایجان محسوب می شود. اگر به دنبال غذاهای کم کالری و سالم می گردید، کوکو لوبیا سبز یک پیشنهاد عالی است.

کوکو لوبیا سبز تبریز

نوقا (لوکا)

علاوه بر غذاهای خوشمزه تبریز، نباید از شیرینی های تروتازه این شهر غافل شد. نوقا نوعی شیرینی محسوب می شود که مردم در زبان محلی شان به آن «لوکا» می گویند. این شیرینی که شباهت زیادی به گز دارد، در بسیاری از شهرهای خاورمیانه و همینطور اروپای جنوبی تهیه می شود. در تهیه این شیرینی از انواع میوه و یا آجیل های مختلف استفاده می شود؛ در تبریز بیشتر برای تهیه آن از گردو و پسته استفاده می کنند. علاوه بر آن، در تهیه این دسر میتوان از نان میکادو نیز استفاده کرد. اگر می خواستید از تبریز برای دوستان و آشنایان سوغاتی بیاورید، نوقا انتخاب بسیار خوبی است.

نوقا تبریز

باقلوا تبریزی

مگر میشود به تبریز رفت و باقلوا نخورد؟ این شیرینی خوشمزه که در بسیاری از رستوران ها نیز پیدا می شود، از اصلی ترین شیرینی های ترکی محسوب می شود. باقلوا را بیشتر  به همراه چایی و بعد از غذا سرو میکنند. این شیرینی در شکل های مختلفی مثل مربع و یا  لوزی و با طعم های گوناگونی مثل پسته ای و نارگیلی وجود دارد، که همه آنها بسیار خوشمزه و لذیذ هستند.

باقلوا تبریزی

 

رشته ختایی

این شیرینی که شباهت زیادی به رشته خشکار دارد یکی از دسرهای مخصوص تبریزی ها در ماه مبارک رمضان است. ممکن است به راحتی نتوانید این شیرینی را به صورت آماده در قنادی ها گیر بیاورید، چون در بیشتر جاها فقط رشته ها و ورقه های این دسر فروخته میشوند که شما می توانید مواد لازم را به آنها اضافه کنید، بپزید و با سلیقه خودتان آن را تزئین کنید.

رشته ختایی تبریز

آجیل و خشکبار

آجیل و خشکبار تبریز از مرغوبترین نوع است که به کشورهای زیادی صادر می شود. البته صادر کردن آجیل تبریز سابقه ای طولانی دارد و از دوران قاجار وجود داشته است. آب و هوای خوب تبریز باعث شده تا میوه های زیادی در این شهر به بار بیاید.

آجیل تبریز

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×