پارک فیلارمونیا؛ یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری باکو
جهانگردی

باغ فیلارمونیا، باغی که خاک آن را ناخداهای ایرانی آوردند!

۳ شهریور ۱۴۰۲ ۰2,916

باکو که به عنوان پایتخت آذربایجان و شهری قرون وسطایی شناخته می‌شود، آثار تاریخی زیادی را در دل خود جای داده است. پارک فیلارمونیا و ساختمانی که به همین نام در نزدیکی آن قرار دارد، یادگاری از قرون گذشته است که تا امروز باشکوه و استوار مانده و میزبان تاریخ‌دوستان، هنردوستان و گردشگران این شهر است. اجرای موسیقی زنده و برگزاری رویدادهای مهم در ساختمان فیلارمونیا، آن را به محیطی پویا، زنده و در عین حال آرامش‌بخش تبدیل کرده است. هنگام بازدید از این جاذبه دیدنی و تاریخی باکو گویی در محیطی به یادگار مانده از دهه ۸۰ میلادی نشسته‌اید و به موسیقی فاخر گوش می‌دهید.  بد نیست بدانید که این باغ در دوران مختلف «باغ میکائیل»، «باغ فرماندار»، «باغ پایونیر» و «باغ واحد» نامیده شده‌است؛ ولی پس از آخرین بازسازی نام باغ فیلارمونیک انتخاب شد.

باغ فیلارمونیا کجاست؟ 

در صورتی که با تور باکو سفر می‌کنید، برای بازدید از باغ فیلارمونیک می‌توانید از خدمات گردشگری هتل و تور خود بهره ببرید. در غیر این صورت شبکه گسترده حمل‌ونقل عمومی در باکو به‌گونه‌ای است که می‌توانید با هزینه کم و در راحت‌ترین شکل ممکن به باغ فیلارمونیا بروید. هر کجای شهر که هستید خودتان را به ایستگاه مترو یا اتوبوس برسانید و سپس در ایستگاه مترو یا اتوبوس ایچری شهر پیاده شوید.

تاریخچه پارک فیلارمونیا 

اگر بخواهیم به چگونگی و زمان ساخت و پیدایش پارک و ساختمان فیلارمونیا اشاره کنید، باید بگوییم که منشا ایجاد آن به دهه ۱۸۳۰ میلادی بازمی‌گردد. همان زمان که این منطقه برای کاشت درختان میوه انتخاب شد، به تدریج پرورش گیاهان کمیاب، عجیب و غریب و زیبا در آن گسترش پیدا کرد. در ادامه این روند، شاهد یک پارک شهری بزرگ، باشکوه و پرآوازه در پایان این قرن بودیم. زیبایی و معماری پارک فیلارمونیا به‌گونه‌ای است که تا به امروزه به‌عنوان یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های گردشگری شهر باکو محسوب می‌شود. 

جالب است بدانید که در گذشته ثروتمندان، افراد بانفوذ و مقامات شهر هر زمان که اراده می‌کردند می‌توانستند به این باغ سری بزنند و حال‌وهوایی عوض کنند. در حالی که در این باغ فقط یک روز در هفته به روی مردم عادی باز بوده است. شکوه این پارک تا به امروز حفظ شده و با وجود نورپردازی‌های زیبا، طاق کلاسیک باشکوه و همچنین نوای موسیقی که از ساختمان فیلارمونیا پخش می‌شود، ساعات خوشی را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است.

جاهای دیدنی باغ فیلارمونیک

همان‌طور که اشاره شد، باغ فیلارمونیک از زیباترین و تاریخی‌ترین مکان‌های دیدنی در دل پایتخت آذربایجان است که همواره میزبان گردشگران و مسافران زیادی از سراسر دنیا بوده است. سایه درختان کهنسال، آواز پرندگان و طوطی‌های خوش‌رنگ و عطر گل‌ها بر جذابیت این پارک افزوده و آن را به محیطی آرامش‌بخش و دیدنی تبدیل کرده است. یکی از جذابیت‌های خاص و منحصربه‌فرد پارک فیلارمونیا این است که در آن شاهد هارمونی زیبایی بین صدا و حرکت فواره و صدای موسیقی هستیم.

با برنامه‌هایی مانند اجرای موسیقی زنده و کلاسیک در فضای روباز، اجرای نمایش‌های مختلف و همچنین دیدن ساختمان قدیمی و زیبا، می‌توانید ساعت‌ها به گشت‌وگذار در این پارک بپردازید و از دیدن جاذبه‌های گردشگری آن لذت ببرید.

ساختمان فیلارمونیا 

ساختمان دیدنی فیلارمونیا

در صورتی که قصد دارید به شهر باکو سفر کنید، حتما بازدید از مجموعه فیلارمونیا را در لیست گردشگری خود قرار دهید. این بنا و پارکی که در مجاورت آن قرار دارد، فضا و حال‌وهوای خاصی را برای گشت‌وگذار و تفریح بازدیدکنندگان فراهم کرده است تا بتوانند لحظاتی آرامش‌بخش و خاطره‌انگیز را تجربه کنند.

همان‌طور که اشاره شد، این ساختمان قدیمی و تاریخی برای اجرای موسیقی و برگزاری رویدادها کاربرد دارد. جالب است بدانید که در تمام ساعات روز و حتی زمانی که هیچ برنامه خاصی در فیلارمونیا اجرا نمی‌شود، صدای موسیقی آن قطع نمی‌شود. به این شکل حتی کسانی که در پارک مشغول تفریح، بازی و سرگرمی هستند از شنیدن موسیقی لذت می‌برند.

بعد از دیدن این ساختمان باشکوه، می‌توانید به پارک فیلارمونیا بروید و از دیدن آب‌نمای زیبا و گذرگاه‌های طاق‌دار آن به وجد بیایید و سپس لحظاتی را در کنار دوستان و خانواده خود به استراحت بگذرانید.

فصل مناسب برای بازدید از پارک فیلارمونیا

بهترین فصل بازدید از باغ فیلارمونیا

باکو از جمله شهرهای خوش آب‌وهوا و زیبای آذربایجان است که جاذبه‌های گردشگری زیادی مانند باغ فیلارمونیک را در دل خود جای داده است. اگر قصد دارید از این جاذبه دیدنی، تاریخی و تفریحی باکو دیدن کنید و از مناظر و حال‌وهوای خاص و منحصربه‌فرد آن لذت ببرید، پیشنهاد ما این است که فصل بهار و پاییز را برای دیدن مناظر منحصربه‌فرد این پارک، انتخاب کنید.

اطلاعات بازدید 

 بازدید از این پارک رایگان بوده و هر روز هفته و هر ساعت از شبانه‌روز امکان‎‌پذیر است. بنابراین اگر قصد بازدید از این مکان جذاب را دارید، برنامه‌ریزی خود را بدون هیچ محدودیتی انجام دهید. 

جاهای دیدنی اطراف پارک فیلارمونیا

اگر می‌خواهید از سفر خود به باکو بیشترین بهره را ببرید، بهتر است برای بازدید‌های روزانه خود برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید. به این صورت که جاهای دیدنی نزدیک به هم را لیست کنید تا با بازدید پشت سر هم از آن‌ها بهترین استفاده را از تایم‌ خود داشته باشید. از همین رو در ادامه نزدیک‌ترین مکان‌های دیدنی پارک فیلارمونیا را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید پس از بازدید از این پارک رویایی و جذاب، مابقی زمان خود را راحت‌تر برنامه‌ریزی کنید و بهترین گزینه‌ها را دم دست داشته باشید.

  • موزه کتاب‌های مینیاتوری. فاصله ۶۵۰ متر
  •   مسجد محمد. فاصله ۶۰۰ متر
  • موزه فرش آذربایجان. ۵۵۰ متر
  • برج‌های شعله. فاصله. ۸۵۰ متر
  •  ونیز کوچک. فاصله ۴۰۰ متر
  • موزه ادبیات نظامی گنجوی. فاصله ۱.۱ کیلومتر

هتل های نزدیک باغ فیلارمونیا

در نزدیکی این پارک زیبا و باشکوه هتل‌هایی وجود دارند که می‌توانید برای اقامت خود از آنها استفاده کنید. به این شکل می‌توانید هر زمان که به قدم زدن و پیاده‌روی در فضایی سرسبز به‌همراه موسیقی دلنواز نیاز داشتید، سری به این پارک بزنید. برخی از نزدیک‌ترین هتل‌های اطراف پارک فیلارمونیا عبارت است از:

  • هتل اولد گیتس باکو در فاصله‌ی۱۰۰ متری از پارک
  • هتل سیتی والز باکو در فاصله‌ی ۱۰۰ متری از پارک
  • بوتیک هتل رویال کسل در فاصله‌ی۱۵۰ متری از پارک
  • هتل ایچری شهر در فاصله‌ی ۲۰۰ متری از پارک
  • هتل داوینچی در فاصله‌ی ۲۰۰ متری از پارک

علاوه‌بر هتل‌های فوق، می‌توانید با مراجعه به لیست رزرو هتل های باکو، هر هتل دیگری که مایل بودید را در این شهر رزرو کنید.

رستوران های نزدیک باغ فیلارمونیا


پس از ساعت‌ها گشت‌وگذار در پارک زیبای فیلارمونیا، نوبت به صرف غذا در یک رستوران خوب و باکیفیت که در نزدیکی این مکان گردشگری باشد، رسیده است. برای این کار می‌توانید یکی از این رستوران‌ها را انتخاب کنید:

  • رستوران هاندر در فاصله‌ی ۳۰۰ متری از پارک
  • رستوران موغام کلوب در فاصله‌ی ۵۵۰ متری از پارک
  • رستوران آیونگو در فاصله‌ی ۷۰۰ متری از پارک
  • رستوران بیران در فاصله‌ی ۱ کیلومتری از پارک
  • رستوران دبی دابا در فاصله‌ی ۱.۲ کیلومتری از پارک

سخن پایانی

پارک فیلارمونیا از زیباترین، باشکوه‌ترین و قدیمی‌ترین جاذبه‌های دیدنی کشور آذربایجان است که در قلب شهر باکو واقع شده است. این پارک با درختان زیبا، گل‌ها معطر و صدای موسیقی که از ساختمان قدیمی نزدیک به آن پخش می‌شود، ساعات خوشی را برای گردشگران رقم می‌زند. پیشنهاد ما این است که بازدید از باغ فیلارمونیک را در لیست گردشگری خود قرار دهید و خاطره سفر به این شهر زیبا را تکمیل کنید.

برای بازدید از پارک فلارمونیا به تهیه بلیط نیاز است؟

خیر. بازدید از این پارک برای عموم مردم رایگان بوده و نیازی به تهیه بلیط برای ورود به باغ فلارمونیا نیست.

برای بازدید از باغ فیلارمونیا چه زمانی به باکو سفر کنیم؟

بهار و پاییز بهترین زمان برای بازدید از باغ فیلارمونیا به‌عنوان باشکوه‌ترین جاذبه دیدنی شهر باکو است.

۳.۳/۵ - (۱۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×