» جهانگردی » با کاسکاد هزار پله کل ایروان زیر پای شماست!
کاسکاد هزار پله ارمنستان
جهانگردی

با کاسکاد هزار پله کل ایروان زیر پای شماست!

۷ شهریور ۱۴۰۲ 4۰2,115

در شهر ایروان ارمنستان یک سازه باشکوه و تاریخی به نام کاسکاد (Cascade) وجود دارد که از جاذبه‌های گردشگری اصلی این شهر محسوب می‌شود. این بنای قدیمی که به هزار پله ارمنستان نیز مشهور است، شاهکار معماری اصیل و باشکوه ایروان را به نمایش می‌گذارد. دیدن مناظر شگفت‌انگیز از بالای پله‌ها، بازدید از مجسمه‌های بزرگ و منحصربه‌فرد و همچنین قدم زدن در بنایی قدیمی که عطر گل‌ها در آن پیچیده است، در استقبال زیاد گردشگران برای دیدن هزار پله ایروان نقش مهمی دارد. در بازسازی کاسکاد هزار پله ایروان برای آن دسته از افرادی که دارای محدودیت سلامتی برای بالا رفتن از پله‌ها هستند، پله برقی ایجاد شده است. بنابراین تمام افراد می‌توانند با خیال آسوده و به‌راحتی از این جاذبه دیدنی در قلب شهر ایروان دیدن کنند. 

کاسکاد کجاست؟

کاسکاد یا همان هزار پله ارمنستان، یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین جاذبه های گردشگری در قلب ایروان است. این مجموعه تاریخی زیبا در خیابان اصلی شهر ایروان به نام تامانیان واقع شده و هر روزه میزبان گردشگران زیادی از سراسر دنیا است. در زیر آدرس کاسکاد را روی نقشه ببینید.

چگونه به کاسکاد برویم؟

بنای باشکوه هزار پله، دقیقا در قلب شهر ایروان و در خیابان اصلی آن به نام تامانیان قرار دارد. به همین دلیل دسترسی به این بنای تاریخی برای گردشگران و بازدیدکنندگان، آسان است. شما در هر قسمت از شهر که باشید، فقط کافی است خودتان را به مرکز ایروان برسانید. برای درک بهتر موقعیت خود برای رسیدن به کاسکاد، باید بدانید که این مجموعه در جهات مختلف با این مناطق همجوار است:

  • از قسمت جنوب با خیابان‌های تامانیان، میدان فرانسه و ایسهاکیان
  • از قسمت شرق با خیابان مسروپ مشتوتس
  • از قسمت غرب با خیابان مارشال باغرامیان
  • از قسمت شمال با پارک پیروزی

اطلاعات بازدید از کاسکاد

از جمله مزیت‌های اصلی این سازه شگفت‌انگیز این است که می‌توانید در هر فصلی از سال و در هر زمان از شبانه‌روز به بازدید از آن بروید و از قدم زدن در این مجموعه لذت ببرید. البته باید در نظر داشته باشید که بازدید از برخی قسمت‌های داخلی هزار پله ایروان مانند موزه کافسجیان، نیاز به خرید بلیط دارد که باید در زمان مشخص‌شده برای دیدن آن اقدام کنید. این موزه همه روزه و ۲۴ ساعته برای بازدید عموم، باز است. 

شماره تماس: ۸۵۵۹۷۳۲۶۲۱۹۷+

بهترین فصل بازدید از کاسکاد

در صورتی که محدودیت زمانی برای سفر به ایروان ارمنستان را ندارید، پیشنهاد ما این است که فصل بهار و تابستان را برای بازدید از کاسکاد انتخاب کنید. زیرا در این زمان‌ها می‌توانید از آب‌وهوایی لطیف، دیدن مناظر باشکوه ایروان از بالای پله‌ها و استشمام عطر گل‌های زیبا، بهره ببرید.

معرفی کاسکاد ایروان

کاسکا در لغت به معنای آبشارهای کوچک است. این بنا به‌دلیل داشتن پله‌های زیاد به هزار پله ایروان نیز معروف است، اما آن چیزی که به گردشگران و بازدیدکنندگان برای بالا رفتن از پله‌ها انگیزه می‌دهد، تماشای منظره بی‌نظیر شهر ایروان از بالای این سازه تاریخی است. زیبایی و شکوه هزاره پله ارمنستان به‌گونه‌ای است که حتی در زمستان و در شرایطی که برف و باران می‌بارد نیز گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. بر این اساس می‌توان ادعا کرد که در هر فصلی از سال می‌توانید از دیدن این سازه قدیمی و منحصربه‌فرد لذت ببرید. در ساخت کاسکاد که در ۴۰ سال پیش انجام شده است، از طراحان و معماران حرفه‌ای و خوش ذوق استفاده شده و به همین دلیل است که امروزه به یکی از بی‌نظیرترین سازه‌ها در سطح جهان و پربازدیدترین مکان دیدنی در ارمنستان تبدیل شده است.

تاریخچه هزار پله ارمنستان

تاریخچه کاسکاد ایروان

در سال ۱۹۷۰ و در زمان اتحاد جماهیر شوروی، پیشنهاد ساخت کاسکاد توسط یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین معمارهای ارمنستان به نام الکساندر تامانیان، مطرح شد. هدف اصلی این پیشنهاد از سوی الکساندر این بود که با ساختن یک بنای باشکوه و زیبا، مرکز شهر ایروان را به شمال آن متصل کند. از زمان ارائه این طرح توسط معمار خوش‌ذوق ارمنستان تا ساخت آن، کشمکش‌ها و چالش‌های زیادی به وجود آمد و ساخت این بنا اجرایی نشد. 

در اواخر دهه ۱۹۷۰ فردی به نام جیم توروسیان، برای بار دوم، ایده الکساندر را زنده کرد و طرحی را ارائه داد که درواقع تکمیل کننده طرح قبلی بود. در طرح پیشنهادی جیم، یک پلکان عظیم اضافه شده بود که اتصال بخش مرکزی و شمالی ایروان را راحت‌تر می‌کرد. همچنین در طرح جیم ایجاد یک فضای سبز بزرگ، نصب تندیس‌ها، تزئین بنا و همچنین ایجاد پله برقی نیز وجود داشت. با بررسی طرح جیم، در نهایت ساخت هزار پله ایروان در سال ۱۹۸۰ آغاز شد. 

اما کار به همین جا ختم نمی‌شود، زیرا زلزله سال ۱۹۸۸باعث توقف ساخت این سازه شگفت‌انگیز شد. همچنین پروسه از میان رفتن حکومت شوروی در سال ۱۹۹۱ باعث توقف ساخت این مجموعه به مدت ۱۱ سال شد. در نهایت با استقلال ارمنستان و در سال ۲۰۰۲، تکمیل و بازسازی بنای هزار پله ایروان، مجددا شروع شد. افتتاحیه این بنا توسط جرارد کافسجیان انجام و از آن پس به یکی از زیباترین قطب‌های گردشگری ایروان تبدیل شد. 

مشخصات اصلی کاسکاد ایروان

پیش از بررسی مشخصات کامل هزار پله ارمنستان، باید بدانید که تعداد پله‌های این بنای باشکوه برخلاف آن چیزی که از نامش مشخص است، شامل ۵۰۷ پله است. با ورود به این مجموعه تاریخی و زیبا، باغچه‌های کوچکی را مشاهده خواهید کرد که با انواع گل‌های رنگارنگ و خوشبو تزئین شده است. همچنین مجسمه‌ها و تندیس‌های بزرگ و کوچکی در قسمت‌های مختلف این بنا قرار دارد که چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. برخی از اصلی‌ترین مشخصات هزار پله ایروان عبارت است از:

  • ارتفاع کلی آن، ۳۰۲ متر است. همچنین ارتفاع پایین‌ترین و بالاترین بالکن این بنا نیز، ۴۰۵ متر برآورد شده است.
  • طول سازه هراز پله ایروان برابر با ۳۰۲ متر و عرض آن ۵۰ متر است. در چشم‌انداز تکمیل و بازسازی کاسکاد، قرار است ۹۰ متر به عرض آن اضافه شود.

موزه هنر کافسجیان

آشنایی با موزه هنر کافسجیان ایروان

در دل بنای هزار پله ایروان، موزه‌ای به نام کافسجیان قرار دارد که نشان‌دهنده فرهنگ و هنر این شهر است و آثار زیادی از هنرمندان معاصر ارمنستان را به نمایش می‌گذارد. این موزه دارای چند گالری هنری است که به‌صورت تخصصی فعالیت دارند، از جمله:

  • گالری شماره یک: که آثار هنرمندان برجسته و معروف که در عرصه بلور و آبگینه‌سازی فعالیت داشته‌اند یا دارند را به عموم مردم نشان می‌دهد.
    • گالری عقاب و گالری کانجیان: در این دو گالری، آثاری از کلکسیونرهای معروف ارمنستان و جهان(که دارای کلکسیون‌های خصوصی بوده‌اند) قرار دارد.
  • گالری ساسونتسی داویت:  در این دو گالری به‌صورت تخصصی و ویژه، آثار دو هنرمند مشهور آبگینه‌سازی جمهوری چک به نام‌های یاروسلاو بریختوا واستانیسلاو لیبنسکی به نمایش درآمده است.
  • گالری باغ عقاب و گالری اسواروسکی: از جمله گالری های هنری برجسته ای که در این موزه هنری ارزش بازدید دارند.

علاوه‎بر گالری‌های مختلفی که در موزه کافسجیان کاسکا وجود دارد، یک فروشگاه با آثار خاص هنری به چشم می‌خورد که انواع محصولات هنری، دستی و تزئینی موجود در سراسر دنیا را گردآوری کرده و به فروش می‌رساند. 

تندیس های معروف هزار پله ارمنستان

تندیس‌های باشکوه در دل مجموعه تاریخی کاسکاد

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، در بنای زیبا، دیدنی و تاریخی کاسکاد، مجسمه‌ها و تندیس‌های وجود دارد که توسط معروف‌ترین و مجرب‌ترین مجسمه‌سازهای قرن ۱۹ و ۲۰ ساخته شده است. تمام این مجسمه‌ها در باغ کافسجیان نگهداری شده و یادآور تاریخ، تمدن و فرهنگ شهر ایروان است. با رفتن به هزار پله ایروان، علاوه‌بر دیدن شکوه این سازه، می‌توانید از این تندیس‌های حیرت‌انگیز دیدن کنید:

  • اثر کارتونی از پل کاکس انگلیسی به نام قایق آهوی
  • آثاری از لین چادویک به نام‌های ژست نشستن، پلکان و دو بیننده
  • اثری فاخر و زیبا از دو مجسمه‌ساز مشهور به نام‌های یاروسلاو بریختوا و استانیسلاو لیبنسکی تحت عنوان پنجره باز
  • آثاری منحصربه‌فرد از بری فلاناگان به نام‌های خرگوش در حال پرش از ناقوس و آکروبات بازها
  • آثاری ارزشمند از فرناندو بوتیرو به نام‌های گربه سیاه و جنگ‌آور رومی

جاهای دیدنی نزدیک کاسکاد

بعد از بازدید از هزار پله ارمنستان، در صورت داشتن وقت کافی برای گشت‌وگذار می‌توانید از جاهای دیدنی اطراف این بنای تاریخی نیز دیدن کنید و با جاذبه‌های گردشگری شهر ایروان بیشتر آشنا شوید. برخی از مکان‌های دیدنی نزدیک هزار پله ایروان عبارت است از:

  • مرکز هنرهای معاصر کافیسجان (Cafesijan)
  • مجسمه پرش آنتلوپ
  • مجسمه گربه
  • موزه هنرهای روسیه
  • موزه ماتنداران ارمنستان
  • خانه موزه مارتیروس ساریان
  • کلیسای زور آورر آستو اتساتسین

رستوران های نزدیک کاسکاد

بعد از بالا رفتن از پله‌های این بنای تاریخی باشکوه و دیدن بخش‌های مختلف آن، صرف یک غذای خوشمزه و محلی، بسیار دلچسب خواهد بود. بنابراین به رستوران‌های اطراف هزار پله ایروان بروید و از خوردن یک وعده لذیذ و تجربه طعم غذاهای جدید در کنار دوستان و خانواده خود لذت ببرید. برخی از نزدیک‌ترین رستوران‌های اطراف این مجموعه شامل موارد زیر است:

  • کافه رستوران چارلز
  • رستوران لیمون کسکد
  • رستوران واین ریپابلیک
  • رستوران سباستیا

هتل های اطراف کاسکاد

در نزدیکی این جاذبه گردشگری حیرت‌انگیز، هتل‌های بسیاری وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. از میان آن‌ها، بهترین‌ها را در زیر برای‌تان لیست کرده‌ایم تا اگر قصد دارید در نزدیکی این جاذبه اقامت داشته باشید، از آن‌ها استفاده کنید. البته اگر نزدیکی به این جاذبه برای‌تان ملاک نیست، می‌توانید به صفحه هتل های ایروان مراجعه کرده و هتل مورد نظر خود را به صورت مستقیم رزرو کنید. 

  • هتل رادیسون بلو
  • هتل کاسکاد
  • هتل ایمپریال پالاس
  • هتل سنترال 
  • هتل بوتیک استودیو

سخن پایانی

کاسکاد از جمله پربازدیدترین جاذبه‌های دیدنی شهر ایروان ارمنستان محسوب می‌شود که هر روزه میزبان گردشگران زیادی از سراسر دنیا است. این بنای باشکوه به‌دلیل داشتن پله‌های زیاد به هزار پله ارمنستان نیز مشهور است، اما برخلاف نام آن، فقط ۵۷۲ پله دارد. دیدن نمای شهر از بالای پله‌ها، مجسمه‌های بزرگ و کوچکی که به دست معروف‌ترین هنرمندان ساخته شده است و همچنین گشت‌وگذار در فضایی که یادآور فرهنگ و هنر این شهر است، ساعات خوشی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد. برای بازدید از این جاذبه دیدنی منحصربه‌فرد در قلب شهر ایروان ارمنستان، هیچ محدودیت زمانی و فصلی وجود ندارد، بنابراین هر زمان که فرصت داشتید حتما سری به این بنای باشکوه بزنید.

سؤالات متداول

آیا کاسکاد ایروان، هزار پله دارد؟

خیر. تعداد پله‌های این بنای باشکوه، ۵۷۲ عدد است.

جاذبه‌های دیدنی هزار پله ایروان چیست؟

چشم‌انداز بی‌نظیر شهر از بالای پله‌ها، مجسمه‌ها و تندیس‌های شگفت‌انگیز و موزه هنر کافسجیان ازجمله جاذبه‌های دیدنی کاسکاد محسوب می‌شود.

آیا باید برای بازدید از هزار پله ارمنستان بلیط تهیه کنیم؟

خیر. بازدید از این جاذبه گردشگری رایگان است. فقط برای بازدید از موزه کافسجیان باید بلیط تهیه کنید.

ساعت بازدید از هزار پله ایروان چگونه است؟

محدودیت زمانی برای بازدید از این مجموعه زیبا وجود ندارد و در هر روز هفته و هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانید به دیدن آن بروید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×