بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان اصفهان » معرفی پل مارنان اصفهان
پل مارنان اصفهان
استان اصفهان - جاذبه های گردشگری اصفهان - جاهای دیدنی اصفهان

معرفی پل مارنان اصفهان

۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ 23۰3,720

رودخانه زاینده رود از غرب به شرق شهر کهن اصفهان، جریان داشته و این کهن شهر ایران زمین را همواره به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم کرده است. عبور این رودخانه همیشه زنده، علاوه بر طراوت بخشیدن به شهر زیبای اصفهان، آن را به دو قسمت، جدا کرده است که برای حل این جدایی، ساخت پل های متعدد از جمله پل مارنان، در دستور کار قرار گرفت.

از زمانی کـه شهر اصفهان به عنوان محل سکونت برگزیده شده و ساکنان نخستینش در آن سکونت یافته اند، نیاز به ارتبـاط با قسمت هاى دیگر شهر در طرف مقابل رود، آنان را مجبور به ساختن پل نموده است. از زمان های بسیار دور، پل مارنان واسطه اتصال دو ساحل شمالی و جنوبی رودخانه، در غربی تـرین قسـمت شــهر بوده است و اتصال بین روستاهای سرسبز مابین، از طریق پل مارنان به روستاهای مقابل آن، در ساحل جنوبی رودخانه امکان پذیر می شده است.

 

پل مارنان اصفهان
پل مارنان واسطه اتصال دو ساحل شمالی و جنوبی رودخانه، در غربی تـرین قسـمت شهر اصفهان

 

درباره قدمت ساختمان پل مارنان اصفهان باید اشاره کرد، تاریخ ساخت این پل را منابع تاریخی به موارد متعددی نسبت می دهند، اما آنچه که مشخص است از زمان های بسیار دور همچنان که پل جی یا پل شهرستان، واسطه اتصال شمالی ترین ساحل شهری زاینده رود به جنوبی ترین ساحل مقابل بوده است، پل مارنان نیز وجود داشته و این پل، واسطه اتصال دو ساحل شمالی و جنوبی رودخانه، در غربی ترین قسمت شهر اصفهان بوده است.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های اصفهان با تخفیف

 

مقاله مرتبط : “پل شهرستان اصفهان

 

پل مارنان اصفهان
نام این پل در اصل ماربین بوده که دگرگون شده واژه «مهربین» از فرهنگ اوستایی است

 

نام این پل در اصل ماربین بوده که دگرگون شده واژه  «مهربین» از فرهنگ اوستایی است. به دلیل آنکه قرن ها قبل از ظهور زرتشت، معبد مهرپرستان که بر فراز کوهچه آتشگاه واقع شده، از تمام روستاهای اطراف آن قابل مشاهده بوده است، نام این بلوک هم مهربین بوده که با تصحیف این نام در زبان پهلوی ساسانی، به «ماربین» در دوره ساسانیان تغییر نام داد و به دنبال آن، در طول مدت ۱۵ قرن تاریخ اسلامی ایران، پیوسته با همین نام شناخته شده‌ است.

 

مقاله مرتبط : “پل خواجو اصفهان

 

پل مارنان اصفهان
تعداد دهانه های پل مارنان اصفهان، اکنون به هفده دهانه می رسد

 

تعداد دهانه های پل مارنان اصفهان، اکنون به هفده دهانه می رسد، اما در گذشته بیش از هفده دهانه در این پل وجود داشته که در حال حاضر این دهانه ها بسته شده است. علاوه بر مارنان، این مکان را با نام پل سرفراز هم می خوانند و وجه تسمیه ‏اش را چنین بیان کرده ‏اند که روایت است در زمان شاه سلیمان صفوى، یکى از ثروتمندان ارامنه این پل را احداث نموده و بـه لقب سرفراز نایل گردیده است و مدتى هم به‌‌ همان نام سرفراز مشهور بود. البته طبق شواهد تاریخی، این پل بـه زمانی پیش از صفویان تعلق دارد، ولی در هر حال، متمول ارمنیِ زمان شاه سلیمان صــفوی، آن را تعمـیر و مرمت نموده اسـت.

پل مارنان اصفهان ، در امتداد خیابان خیام به سمت خیابان وحید، در غرب شهر اصفهان، مجاور پارک سعدی و پارک ناژوان، واقع شده است.

 

مقاله مرتبط : “پارک جنگلی ناژوان اصفهان

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۵/۵ - (۲۶ امتیاز)
×