» راهنمای سفر به ایران » استان تهران » تهران » پارک جمشیدیه ، بوستان سنگی تهران
پارک جمشیدیه تهران
تهران

پارک جمشیدیه ، بوستان سنگی تهران

۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ 41۰3,066

پارک جمشیدیه یکی از دیدنی ترین پارک های پایتخت است که در شمالی ترین نقطه شهر تهران و در ناحیه ۴ شهرداری منطقه ۱ قرار دارد. بوستان جمشیدیه یا پارک سنگی جمشیدیه، با مساحتی حدود ۱۰ هکتار، در انتهای خیابان شهید باهنر و در دامنه کوه کلکچال واقع شده است. این پارک در رده بهترین پارک های ایران قرار دارد. بازدید از این پارک خاص و زیبا می تواند یک روز خوب و مفرح را برای گردشگران رقم بزند.

پارک جمشیدیه تهران
آدرس : انتهای خیابان شهید باهنر (نیاوران)، انتهای خیابان فیضیه و امیدوار

مقاله مرتبط :  “بام لند تهران”

پارک جمشیدیه یکی از پر طرفدارترین پارک های تهران می باشد و به همین دلیل، امکانات رفاهی مناسبی برای آن تعبیه شده است. به علت نزدیکی این پارک به کوه های شمال تهران، این منطقه همیشه یکی از اولین نقاط پایتخت بوده که بارش‌‌ برف و باران در آن شروع می شود. این پارک معماری متفاوتی با سایر پارک های تهران دارد و در آن یک آبشار مصنوعی و یک حوض زیبا و تعدادی المان هنری-تجسمی قرار دارد. با بالا رفتن از پله های پشت آبشار، به طبقات بالایی پارک رسیده و از آنجا، نمایی زیبا از شهر تهران، قابل مشاهده خواهد بود.

پارک جمشیدیه تهران
پارک جمشیدیه یکی از پر طرفدارترین پارک های تهران

مقاله مرتبط : “پارک جنگلی چیتگر تهران

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

اگرچه دیوار کوهستانی شمالی‌ ترین نقطه پایتخت، مثل سدی در برابر خروج آلودگی هوا از این شهر، قد علم کرده و آسمان آن نقطه را به تیرگی کشانده، اما در عوض، پارک جمشیدیه در خطی مجاور و موازی با همان کوهستان، مثل ریه‌ ای سبز عمل می‌کند. صدها درخت در این پارک از خانواده نارون، چنار، تبریزی و … وظیفه تامین اکسیژن در شمال شهر را برعهده گرفته اند.

پیش از احداث پارک جمشیدیه، قرار بود که بنای یک سرای سالمندان، در آن طرح ریزی شود تا افرادی که دارای سن و سال بالایی می باشند، به یاد روزگاران قدیم در میان همسالان خود و در فضایی سرشار از آرامش و هوای خنک، دور هم جمع شوند، اما این تصمیم هرگز رنگ اجرا به خود نگرفت و این ایده، به سود احداث پارک عمومی و استفاده همگانی، از صحنه کنار رفت.

پارک جمشیدیه تهران
از ویژگی های منحصر به فرد این بوستان، وجود کفپوش های سنگی ناهموار است

مقاله مرتبط : “بوستان گفتگو تهران

بوستان جمشیدیه از هنگام تاسیس تا کنون، دو بار مورد بازسازی قرار گرفته است. سال ۷۴ با خودش ارمغانی برای جاذبه های گردشگری این بوستان آورد و ‌۱۶‌ هکتار به وسعت آن اضافه گردید، اما مسئولین وقت، صلاح را در این دیدند که این تکه الحاقی به پاس ۳۰ سال رنج شاعر نامدار در سرایش شاهنامه، با نام فردوسی مزین شود.

تخته سنگ‌ های تغییر شکل یافته، که حیوانات مختلف را در ذهن تداعی می کند، در سراسر این بوستان چیده شده اند. این بخش، آنقدر جالب و گیراست که گردشگران و تماشاگران، ۶۰۰ پله را برای تماشای این حیوانات سنگی و بی‌ جان بالا می روند. بعد از آن همه پله، نوبت گشت و گذار در دشتی جذاب می‌‌ رسد که در همه جای آن سنگ‌ چین‌ هایی که ردپای دام در آن جلب توجه می کند، پیداست. بر پایه نظرسنجی انجام شده مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه‌ ای همشهری، بوستان جمشیدیه پس از بوستان ملت، دومین پارکی است که یک شهروند تهرانی به یک میهمان غیر تهرانی معرفی می‌کند.

پارک جمشیدیه تهران
صدها درخت در این پارک، وظیفه تامین اکسیژن در شمال شهر را برعهده گرفته اند.

از ویژگی های منحصر به فرد این بوستان، وجود کفپوش های سنگی ناهمواری است که طبیعت بوستانهای جنگلی را تداعی می نماید. حدود ۶۰ گونه پرنده در شاخ و برگ درختان اقاقیا، نارون، چنار، زبان گنجشک، افرای سیاه، بید مجنون، سرو، بلوط، زردآلو، سیب، گلابی و گیلاس پارک جمشیدیه، آشیانه ساخته یا در فضای آن در رفت و آمد هستند. قدم زدن بر روی این کفپوش ها، آدمی را سرشار از  انرژی نموده و این حس را به او می دهد که فرسنگ ها دور از محل کار و زندگی آمده و باید شهر را فراموش کرده و از طبیعت، نهایت لذت را ببرد. این پارک زیبا طی چند سال به یکی از جاذبه‌ های گردشگری شهر تهران مبدل گردید و نامش کماکان بر سر زبان ها است.

امکانات پارک جمشیدیه

این پارک زیبا دارای امکانات مختلفی نظیر آلاچیق، آبشار، کافه‌های گوناگون، آب‌نما، سرویس‌های بهداشتی، رستوران و فضایی برای نگهداری پرندگان می‌باشد. همچنین در این پارک یک نگارستان و آمفی تئاتر برای هنردوستان تدارک دیده شده است. دریاچه‌ای نیز در میان پارک جمشیدیه قرار دارد که باعث خنکتر شدن محیط می ‌شود و تماشای فواره‌ها و پرندگان آن خالی از لطف نیست.

بهترین زمان بازدید از پارک جمشیدیه

این پارک در هر فصلی زیبایی خاصی دارد اما بهترین زمان برای بازدید از آن فصل بهار به دلیل آب و هوای خنک و سرسبزی و طراوت خاص آن و فصل پاییز به دلیل ایجاد مناظر و چشم اندازهای هزار رنگ می‌باشد. به دلیل اینکه این پارک در ارتفاعات تهران قرار دارد معمولا زودتر از سایر مناطق و بوستان‌ها در فصل زمستان و هنگام بارش برف سفید پوش می‌شود که حال و هوای خاصی به آن می‌بخشد.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۲/۵ - (۱ امتیاز)
×