» راهنمای سفر به ایران » استان تهران » تهران » منطقه حفاظت شده ورجین تهران کجاست؟ بلیط و ساعت کاری
varjin
تهران

منطقه حفاظت شده ورجین تهران کجاست؟ بلیط و ساعت کاری

۲۲ اسفند ۱۴۰۱ 31۰3,742

منطقه حفاظت شده ورجین تهران (Varjin Protected Area) از جاهای دیدنی تهران در منطقه شمال شرق پایتخت بوده و یکی از بهترین مقصدهای گردشگری در لواسان است. آب و هوای دلنشین، گونه های گیاهی و جانوری متنوع و رودخانه های پر آب و طبیعتی سرسبز، روایتی است از اکوسیستم غنی، دوست داشتنی و دلپذیر ورجین که فاصله کمی هم با مرکز پایتخت دارد. در این گفتار، اقامت ۲۴ شما را با عکس های منطقه حفاظت شده ورجین، راه های دسترسی به منطقه حفاظت شده ورجین تهران و آنچه درباره این منطقه دیدنی شمال پایتخت در سفر به تهران باید بدانید، آشنا می کند. با ما همراه باشید.

تاریخچه منطقه حفاظت شده ورجین تهران

varjin 2

منطقه حفاظت شده ورجین یک منطقه ییلاقی خوش و آب هوا در شمال شهر تهران است. انتخاب عالی برای تابستان گردی به خصوص نوروز گردی هموطنانی که به تهران سفر می کنند. منطقه ای خنک که شما را در روزهای گرم تابستان تهران، خلاص می کند و با رانندگی کوتاه، به منطقه ییلاقی به ارتفاع بیش از ۲۰۰۰ متر می روید. جایی محصور بین روستاهای امامه و راحت آباد از جنوب و زایگان و گرمابدر از شمال.

منطقه حفاظت شده ورجین به دلیل آنکه یکی از غنی ترین اکوسیستم های ایران به شمار می رود، از مناطق استراتژیک طبیعی کشور محسوب می شود. این منطقه حدود ۲۷ هزار هکتار وسعت دارد. از مرداد ماه سال ۱۳۸۴، مرکز بازدیدکنندگان منطقه حفاظت شده ورجین مورد بهره برداری قرار گرفت تا امکان توسعه فعالیت های توریستی و تحقیقاتی فراهم شود.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

منطقه حفاظت شده ورجین تهران در واقع شکارگاهی است که جان پناه حیوانات اهلی و وحشی این منطقه شد. منطقه حفاظت شده ورجین تهران دو کوهستان ورجین و اوشوم را در دل خود جای داده است و بی شک، یکی از کم نظیرترین مقصدهای گردشگری و طبیعت گردی اطراف شهر تهران به شمار می رود.

پوشش گیاهی مخملین ورجین، لوکیشنی رویایی برای عکاسی در طبیعت اطراف تهران است. عاشقان طبیعت گردی و حتی پاییز گردی، منطقه ورجین را به عنوان یکی از مناطق توریستی اطراف شهر تهران در نظر گرفته و همه ساله شاهد حضور هزاران گردشگر از نقاط مختلف ایران در این منطقه فرحبخش هستیم. یکی از جاذبه های طبیعی تهران همین جاذبه طبیعی لواسان است.

چون گونه های گیاهی و جانوری نادر در آنجا حضور دارد، منطقه ای حفاظت شده است. اگر عضو گروه های کوهنوردی باشید، حتما در صعود به ارتفاعات ورجین، شاهد گله های آهو و گوزن و حتی جانداران نادر در حیات وحش کشور خواهید بود. این طبیعت بکر اطراف تهران است که همانطور که گفتیم، یک مقصد عالی برای نوروز گردی و بهارگردی و تابستان گردی تهران به شمار می رود. البته عاشقان کوهنوردی و طبیعت گردی و کمپ در ورجین، بایستی با تجهیزات کامل عازم این منطقه شمال شرقی پایتخت شوند.

در گردش در منطقه حفاظت شده ورجین تهران در روزهای سرد نیمه دوم سال، می توانید شاهد دسته های بزرگ قوچ و میش باشید که در طبیعت زیبای ورجین، شادمانه در جست و خیز هستند و بی توجه از حضور انسان ها در فاصله به نسبت نزدیک به زیستگاهشان.

معمولا گروه های کوهنوردی و کوهپیمایی و طبیعت گردی، صدها قوچ را در طبیعت ورجین نظاره گر خواهند بود. وقتی گله های بزرگ قوچ و میش و کل در منطقه حفاظت شده ورجین تهران را تماشا می کنید، همه این ها نشان از استقرار محیط بان های فداکاری است که امنیت منطقه و اکوسیستم غنی جانوری و گیاهی آنجا، مدیون زحمات شبانه روزیشان است.

از بخشی از منطقه حفاظت شده ورجین تهران می توان دریاچه سد لتیان در کنار شهر لواسان را نیز تماشا کرد که در سال های اخیر با کم آبی مواجه شده است. دقت کنید که قله منطقه حفاظت شده ورجین حدود سه هزار متر بالاتر از منطقه حفاظت شده ورجین است.

اگر در زمستان به منطقه حفاظت شده ورجین تهران بروید و بر فراز قله، طبیعت وصف نشدنی آن را نظاره گر باشید، منظره ای چشم نواز در برابر دیدگان شما، ظاهر می شود که روایتی است از سپیدی برف بر لایه لایه های کوه ورجین که نمایی دل انگیز به طبیعت دلربای آن بخشیده است که در ۴ نما در عکس زیر مشاهده می کنید.

varjin1 jpg

ناصرالدین شاه قاجار که طولانی ترین دوران سلطنت در میان پادشاهان قاجار را در اختیار داشت، از ورجین به عنوان یکی از دوست داشتنی ترین قرق های سلطنتی یاد کرده و به این موضوع در سفرنامه مازندران اشاره می کند. او در شعبان المعظم ۱۲۹۲ هجری قمری در سفری که به ورجین داشت چنین می گوید:

به اقدسیه رفتیم که یکی از قصرهای ییلاقی سلطنتی است. سه شب آنجا ماندیم. روز شنبه ۲۴ شعبان از گردنه تل هرز به‌ سمت اوشان رفتیم. در بالای گردنه تله هرز (اطراف سوهانک کنونی) دوربین انداختیم به کوه ورجین، یک دسته قریب هزار پانصد قوچ به نظر آمد و آن‌ ها را شمارش کردیم.

منطقه حفاظت شده ورجین در واقع در عصر قجر، یکی از شکارگاه های مهم بوده و در عصر پهلوی اول نیز همچنان از مناطق محبوب شکار در اطراف تهران به شمار می آمد. این شکارگاه خصوصی خاندان سلطنتی، بعد از انقلاب و در سال شصت و یک به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شده و زیر نظر اداره کل محیط زیست تهران قرار گرفت.

رودخانه های لالون، گرمابدر، امامه، ناصرآباد، گلندوک و افجه از کوه های منطقه حفاظت شده ورجین تهران سرچشمه می گیرد و فضایی بهشتی را به این بخش شمال شرقی شهر تهران به ارمغان می آورد. اگر در زمستان به منطقه حفاظت شده ورجین تهران عزیمت کنید، تماشای کوهساران برفی و قله ای که زیر مه قرار گرفته، یکی از خاطره انگیز ترین صحنه ها برای مسافران منطقه حفاظت شده ورجین تهران است. صحنه ای رویایی برای شکار عکس های ناب. در منطقه حفاظت شده ورجین تهران می توان قله های البرز مرکزی مثل آتشکوه و ریزان را هم از دور دست ها به نظاره نشست.

گونه های گیاهی و جانوری منطقه حفاظت شده ورجین تهران

varjin 3

اگر عازم منطقه حفاظت شده ورجین در لواسانات شدید، دقت کنید که این منطقه، کلکسیونی از حیات وحش ایران را نمایندگی می کند. حفاظت از محیط زیست این منطقه بر ما به عنوان وارثان آگاه ایران زمین، الزامی است. گونه های نادر گیاهی منطقه حفاظت شده ورجین را می توان گیاهانی چون: گل گاوزبان، درختان ارس، بادام کوهی، بابویه، زرشک، خاکشیر و پیچک صحرایی دانست. چای و لاله کوهی و شکر تیغال و پونه نیز در بخش هایی از دشت سرسبز ورجین یافت می شود.

بز، آهو، شغال، عقاب، گربه وحشی، خرس، راسو، سمور، گراز، شاهین، کفتار، قوچ، روباه، تشی های هندی، هما، کرکس، لاشخور، دلیجه، جغد، بلبل، کبوتر، طوطی، دارکوب، زنبور خرما، مرغ مینا، اردک، بلدرچین، قمری، پرستو، چکاوک از جمله گونه های جانوری این منطقه دل انگیز با چشم اندازهای کارت پستالی در شمال پایتخت است. برخی از گزارش ها از وجود پلنگ در منطقه گزارش داده اند.

منطقه حفاظت شده ورجین از بارز ترین زیستگاه های قوچ و میش البرز مرکزی در ایران است. وجود بیش از ۵۷۰ گونه گیاهی که مربوط به مناطق آب و هوای مدیترانه ای هستند در ورجین، غنای اکوسیستم منطقه را به تصویر می کشد. بخش اعظم پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده ورجین را گندمیان و گون ها تشکیل می دهند. اگر علاقمند به گیاهان دارویی هستید، ورجین را در نظر داشته باشید.

حیات وحش لواسان

منطقه حفاظت شدن ورجین در واقع بخشی از منطقه لواسانات و شمیرانات است. خزندگان و آبزیان منطقه حفاظت شده ورجین نیز تنوع بالایی مثل پوشش گیاهی منطقه دارند. مار، عقرب، افعی، افعی البرز، مار آبی، مار آتشی، لاک پشت، سیاه ماهی، قزل آلا، زردک، ماهی خال قرمز، قورباغه و وزغ از جمله خزندگان و آبزیان منطقه حفاظت شده ورجین لواسان هستند. خارج کردن این حیوانات از طبیعت ورجین، ممنوع است و تهدیدی جدی برای حفظ محیط زیست منطقه ورجین تهران به شمار می رود. اگر در مسیر ورجین گردی، با لانه این حیوانات روبرو شدید، از آسیب زدن به آن خودداری کنید.

در منطقه حفاظت شده ورجین، شاهد قزل آلای خال قرمز، سیاه ماهی، عروس ماهی، زرد پر هم هستیم. بخشی از حیوانات در معرض خطر انقراض در ایران در این منطقه دیده می شود. جالب است که بدانید که سیخور، بزرگترین جونده در دشت های ایران، در این منطقه زندگی می کند.

منطقه حفاظت شده ورجین تهران کجاست؟

ورجین تهران و طبیعتش

منطقه ی حفاظت‌ شده ورجین در واقع یک منطقه‌ ییلاقی خنک و کوهستانی در بخش لواسانات از توابع شهرستان شمیرانات استان تهران بوده و چون در شمال شرق تهران واقع شده، دسترسی خوبی از طریق بزرگراه های اطراف شهر تهران به این منطقه وجود دارد. منطقه حفاظت شده ورجین از شمال با پارک ملی لار و از سمت شرق با منطقه حفاظت‌ شده البرز مرکزی هم‌ مرز می باشد.

آدرس منطقه حفاظت شده ورجین: استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، نزدیک روستای امامه

چگونه به منطقه حفاظت شده ورجین تهران برویم؟

ورجین، در پانزده کیلومتری شمال شرق تهران است و برای سفر یک روزه اطراف تهران فوق العاده است. برای اینکه به ورجین بروید، راه های مختلفی پیش روی شما است. این منطقه به دلیل ویژگی های خاصی که دارد و به خصوص نزدیکی به مرکز تهران، از راه های دسترسی متنوع و البته مناسبی برخوردار است. معمولا در روزهای گرم نیمه اول سال، اگر پیش از ظهر عازم این منطقه شوید، با ترافیک کمی از گردشگران روبرو خواهید شد.

  • از شرق تهران

راه اصلی منطقه حفاظت شده ورجین، از شرق تهران است. یعنی تهرانپارس. شما می توانید از هر یک از مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، خود را با مترو به ایستگاه تهرانپارس برسانید. از آنجا نیز با خطی ها به سمت این منطقه بروید. اگر از تهرانپارس عازم ورجین هستید، باید از گردنه قوچک عبور کنید. بعد از گردنه قوچک، در منطقه لواسانات، با عبور از حاشیه منطقه حفاظت شده ورجین، به سمت شرق، یعنی شهر لواسان رفته و سپس به سمت غرب بروید. یعنی اوشان. با گذشتن از فشم و میگون، وارد منطقه می شوید.

منطقه حفاظت شده ورجین تهران

  • از لواسان و فشم

ورود به منطقه حفاظت شده ورجین از لواسان و فشم امکان پذیر است. اگر از داخل شهر لواسان، قصد ورجین گردی دارید، جاده کند و بوجان را در نظر داشته باشید. در مجاور شهر قشم، جاده امامه است که شما را به ورجین می برد. این مسیرها، آسفالته هستند. از مسیر گرمابدر نیز جاده ای به داخل منطقه وجود داشته که ابتدا آسفالته و بعد از آن به صورت خاکی و شن ریزی است. جاده کم تردد و مسیر عبور عشایر منطقه است.

  • از جاده لشگرک

اگر قصد داشتید از جاده لشگرک عازم ورجین شوید، سه بزرگراه: شهید همت، رسالت (شهید قاسم سلیمانی) و شهید بابایی، پیش روی شما است. همین طور جاده رودهن و دماوند که ابتدای جاده هراز است، امکان ورجین گردی را برای شما فراهم می کند. بعد از چند کیلومتر حرکت در این جاده، به گردنه قوچک می رسید و حاشیه غربی منطقه ورجین. در مسیر شما، یک دو راهی وجود دارد.

جاده لشگرک، کمی پیش از این دو راهی به جاده لواسان می رسد. راه شرقی به سمت لواسان و راه غربی به اوشان و فشم منتهی می شود که از مقصدهای نوستالژیک نوروز گردی و تابستان گردی در تهران است. اگر به سمت لواسان بروید، بعد از ورود به شهر لواسان، باید به جاده رفته و عازم بوجان شوید. اگر عازم فشم شوید، نرسیده به فشم، از جاده امامه استفاده کنید. دقت کنید که شهرهای اوشان و فشم، در حاشیه منطقه حفاظت شده ورجین واقع شده و روستاهای بعد از آن ها بخشی از منطقه ورجین به شمار می رود. از لواسان تا ورجین، نیم ساعت فاصله دارید.

بهترین زمان بازدید از منطقه حفاظت شده ورجین تهران

بهترین زمان بازدید منطقه حفاظت شده ورجین تهران ، نیمه اول سال است. چون مقصد خنک گردی نزدیک پایتخت می شود. مخصوصا برای سفرهای نوروزی اطراف تهران. در فصل بهار ورجین، با شکوفه های بهاری روبرو می شوید و طبیعت، میزبان شایسته ای برای گردشگران است. در تابستان، تفاوت هوای مرکز تهران با ارتفاعات ورجین، حداقل ۱۰ درجه سانتی گراد در طول روز و حدود ۲۰ درجه سانتی گراد در شب است.

لذا منتظر آب و هوایی مطبوع و دل انگیز خنک در شب های ورجین باشید که در کنار چشم اندازهای سرسبز منطقه، صحنه هایی لذت بخش را برای شما رقم خواهد زد. در زمستان، مقصد خوبی برای برف بازی هست. اما پاییزش هم دست کمی از بهار ندارد.

نکته مهم بازدید از منطقه حفاظت شده ورجین تهران این است که یکی از غنی ترین اکوسیستم های طبیعی در استان تهران و کشور بوده و حفظ محیط آن بر همگان الزامی است. رها کردن زباله در منطقه ورجین و غذا دادن به حیوانات، مخل نظم اکوسیستم بوده و از نظر علمی، اقدامی ناشایست به شمار می رود. رها کردن ته سیگار و زباله در این منطقه، تنوع زیستی و سلامت جانداران و گیاهان را تهدید می کند. با هر خودرویی که عازم ورجین شدید، حتما در کنار جاده پارک کنید و از طبیعت بکر منطقه لذت ببرید. ایجاد سر و صدا، زیستگاه حیوانات را آسیب می زند. مراقب این موضوع در طبیعت گردی باشید.

اطلاعات بازدید منطقه حفاظت شده ورجین تهران

  • قیمت بلیط منطقه حفاظت شده ورجین تهران: بازدید از منطقه حفاظت شده ورجین در ۴ فصل سال رایگان است.
  • ساعت کاری منطقه حفاظت شده ورجین تهران: بازدید از منطقه حفاظت شده ورجین با رعایت اصول محیط زیستی، آزاد است و ساعت کاری خاصی ندارد.
  • شماره تماس منطقه حفاظت شده ورجین تهران: با سازمان محیط زیست تهران با شماره ۸۸۳۴۴۰۸۶ تماس بگیرید.

جاهای دیدنی نزدیک منطقه حفاظت شده ورجین تهران

جاهای دیدنی نزدیک ورجین بسیار است. مثل جاجرود، مثل سد لتیان که در جنوب لواسان قرار دارد. مثل منطقه خوش و آب و هوای آهار که گیلاس ها و آلبالو های خوشمزه آبدار دارد. کلا گرمابدره، جای خوبی برای طبیعت گردی در اطراف ورجین است. آثار تاریخی چون قلعه مازیار در کنار روستای امامه و کاخ مظفری در جنوب اوشان، از دیگر مقصدهای گردشگری ورجین به شمار می رود. لواسان، یکی از مقصدهای لاکچری گردی ایرانیان و تهرانی ها نیز جای خوبی برای کافه و رستوران گردی و طبیعت گردی است. کاخ موزه وزیری هم با فاصله ۴۷ دقیقه و آبشار کفترلو با فاصله ۱ ساعت و ۷ دقیقه هم مقصد مناسب بعدی است.

هتل های نزدیک منطقه حفاظت شده ورجین تهران

از هتل های نزدیک منطقه حفاظت شده ورجین تهران می توان به اقامتگاه هایی هم چون: هتل استقلال تهران، هتل پارسیان آزادی، هتل آپارتمان ملل، هتل میگون، هتل ویستریا، هتل اسپیناس پالاس سعادت آباد، هتل هما، هتل پارسیان اوین و هتل الماس زعفرانیه اشاره کرد که نزدیک ترین هتل ها به ورجین هستند. این اقامتگاه ها همگی در مناطق شمالی پایتخت بوده و لوکس ترین هتل تهران به شمار می روند.

سؤالات متداول

ورود برای عموم مردم آزاد است؟

بله.

اگر شب بریم چراغ داره؟

بله داره.

ارزش دیدن داره؟ خانوادگی میشه رفت؟

یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف تهران مخصوصا در نیمه اول سال، حتما از زیبایی های این منطقه دیدن کنید.

۳.۹/۵ - (۷ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×