» جاذبه های گردشگری فارس » تنگه براق: بهشت گمشده اقلید فارس؛ راهنمای کامل گردشگری
tange 3
جاذبه های گردشگری فارس

تنگه براق: بهشت گمشده اقلید فارس؛ راهنمای کامل گردشگری

۲۶ آذر ۱۴۰۱ 39۱2,799

تنگه براق یا بهشت گمشده اقلید فارس ، یکی از جذاب‌ ترین مقصدهای گردشگری ناشناخته جنوب کشور بوده و فقط ۸۰۰ کیلومتر از پایتخت فاصله دارد. تنگه براق اقلید، شمال فارس است و شما را به تماشای آبشار و دره‌ ای زیبا می‌برد و میزبان شایسته گردشگران در روزهای گرم نیمه اول سال خواهد بود. یکی از جاهای دیدنی فارس، که پاییزی شگفت‌ انگیزی دارد و برای مسافران شیراز، انتخاب ایده‌آلی برای طبیعت گردی و عکاسی است همین تنگه براق یا تنگ براق است.. در این گفتار، با گردشگری تنگه براق، روستای تنگه، آدرس و مسیر دسترسی از نقاط مختلف کشور، آشنا می شویم.

معرفی تنگه براق، بهشت گمشده اقلید کجاست؟

تنگ براق چیست و تنگه براق فارس کجاست؟ اولین پرسش هایی که در ذهن خوانندگان درباره بهشت گمشده اقلید فارس تداعی می شود این است که تنگ براق چیست و فاصله اش با شهرهای مهم اطراف چقدر است. تنگ براق نام یک مکان است. جایی که دره‌ای مملو از صخره‌ های بلند افراشته با رودخانه ای خروشان در میان، فضای دل‌ انگیزی با مناظر چشم نواز را به تصویر کشیده و میزبان شایسته گردشگران طبیعت گرد خاص پسند است.

تنگه براق (تنگه براق به انگلیسی: Tang-e Boraq) فاصله کمی تا شهر شیراز دارد. بسیاری از مسافران شیراز، به دلیل شمار قابل توجهی از مقصدهای گردشگری تاریخی شهر شیراز و حومه، فرصت کافی برای طبیعت گردی پیدا نمی کنند و لذا از طبیعت بکر استان فارس غافل می شوند. همان طور که نباید از طبیعت فوق العاده استان خراسان رضوی و سایر استان های کشور، غفلت کرد.

منطقه تنگه براق فارس از دیدنی های طبیعی استان تاریخی فارس، هشتاد کیلومتری جنوب شرق اقلید و بیست کیلومتری شهر سده است. از شمال به شهرستان آباده، از جنوب به مرودشت و سپیدان، از شرق به خرم بید و از غرب به زمین های استان کهگیلویه و بویراحمد محدود می شود. پس فاصله اقلید تا بهشت گمشده حدود ۸۰ کیلومتر است.

طبیعت تنگ براق بهشت گمشده با جلوه های چشم نواز خود از شمال به شهرستان آباده محدود شده است. فاصله بین آباده تا تنگه براق نیز حدود ۱۴۵ کیلومتر است. بعضی از گردشگران به اشتباه از عنوان تنگه براق آباده برای نامیدن بهشت گمشده اقلید استفاده می کنند.

تابلوی راهنمای بهشت گمشده اقلید

تنگه براق اقلید از توابع شهر اقلید در شمال استان فارس است. این تنگه در روستایی به نام تنگ براق در جنوب شرقی شهرستان اقلید و در دامنه کوهی با شیب ملایم واقع شده است. برای عزیمت به بهشت گمشده اقلید ، بایستی از جاده کامفیروز، رهسپار جاده تنگ براق شد. همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید، تابلو بهشت گمشده اقلید فارس شما را به کامفیروز هدایت می کند.

کامفیروز شهری در استان فارس و مرکز بخش کامفیروز شهرستان مرودشت است. این شهر چند هزار نفر جمعیت دارد. در هشتاد کیلومتری شهر شیراز واقع شده و کلکسیونی از مناظر طبیعی بی نظیر است. فاصله بین داراب تا اقلید بیش از ۴۵۰ کیلومتر است. لذا عنوان تنگه براق داراب نادرست است. به این موضوع دقت کنید.

اقلید که طبیعت زیبایی در نیمه نخست سال دارد، از مناطق کوهستانی و مرتفع کشور بوده و دومین شهر مرتفع استان فارس بعد از صفاشهر همیشه با صفا است. ارتفاعاتش، ادامه رشته کوه های زاگرس بوده و حداکثر ارتفاع آن ۴۰۰۰ متر از سطح دریا است. لذا مقصد عالی برای طبیعت گردی به ویژه کوهنوردی به شمار می رود. بلیط تنگه براق رایگان است و هیچ پولی برای ورود به تنگه از شما توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس یا بخش خصوصی، دریافت نمی شود.

جاهای دیدنی تنگه براق

جاهای دیدنی تنگه براق در هر فصلی، تماشایی است. دردانه طبیعت زیبا و سحرانگیز جنوب شرقی روستای تنگ براق استان فارس، جاهای دیدنی بسیاری دارد. بزرگ ترین رودخانه استان فارس که رودخانه کر نام دارد، از داخل تنگه عبور می کند. همین رودخانه و موقعیت جغرافیایی تنگه سبب شده تا این جاذبه منحصر به فرد فارس ها، بهشت گمشده اقلید نام بگیرد.

این رودخانه با عبور از تنگه به مرودشت و دریاچه بختگان می ریزد. البته تنگه براق و بهشت گمشده اقلید، در هر فصلش، زیبایی های خیره کننده ای دارد که به قول شاعر شیرین سخن: هر ورقش دفتری است.

tange 1

بهشت گمشده اقلید فارس تکه ای از بخش مخفی شده استان فارس بود و از جاذبه های سر راه بهشت گمشده شیراز یعنی تنگه بستانک است. دره تنگ براق، در ارتقاع ۱۹۴۰ متری از سطح دریا واقع شده پهنایی در حدود چهل متر دارد. غار، آبشار و کتیبه ای تاریخی ، از جاذبه های دیدنی تنگه براق هستند.

تنگه براق در پاییز را باید سمفونی دلپذیری از رنگ های زیبا و آواز پرندگان دانست. یکی از چشم نواز ترین مناظری که می توان برای طبیعت استان فارس در نظر گرفت، پیش روی دیدگان اهل نظر و طبیعت گردان خوش ذوق قرار می گیرد. لذا مقصدی عالی برای پاییزی گردی شیراز گردها به شمار می رود تا عکس های خاطره انگیز پر لایکی را در بهشت گمشده تنگ براق اقلید فارس ثبت و ضبط کنند.

آبشار تنگه براق

اگر عاشق آبشارهای مرتفع و مناظر چشم نواز پیرامونی هستید، ماهیگیری در تنگه براق و لذت بردن از آبشار مرتفعش را در نظر داشته باشید. این آبشار را در فهرست مقصد های آبشار گردی خاطره انگیز خود در سفر به شیراز قرار دهید. آبشار تنگه براق، بلند ترین آبشار ایران نیست. اما حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد. حتما جزو زیباترین آبشار های ایران قرار دارد. با سفر به بهشت گمشده ایران، تماشای آبشاری که سرمنشاء آن سد درودزن است، فضای دلپذیری  را برای تابستان گردهای فارس و عکاسان طبیعت، رقم می زند.

آبی خنک در تابستان و بسیار سرد در زمستان دارد. دیدار نوروزی و تابستانی از آبشار تنگه براق، می تواند بهار و تابستان شاد و لذت بخشی را برای شما و همراهان تان رقم بزند.

آبشار و پاسیوهای طبیعی بهشت گمشده اقلید

شکل گیری پاسیوهای طبیعی در دیواره ها و شکاف های مسیر آبشار و به طور کل در جغرافیای تنگه براق، بخشی از ظرفیت های دوست داشتنی روستای براق شهرستان اقلید است. توجه کنید که دریاچه ملاصدرا که مربوط به سد ملاصدرا فارس است، ۹ کیلومتری این آبشار قرار گرفته و فاصله ده دقیقه ای با خودرو دارد.

حوضچه تنگه براق

یکی از نکاتی که درباره بهشت گمشده اقلید باید به آن توجه داشت، حوضچه تنگه براق اقلید است. با سرریز شدن آبشار تنگه براق، حوضچه زیبا اما عمیقی زیر آبشار چهل متری ایجاد شده که لوکیشن خوبی برای آب تنی در روزهای گرم تابستان است. اگر قصد شنا در حوضچه دارید، حتما بخش های کم عمق را در نظر بگیرید.

حوضجه تنگه براق اقلید فارس

در زمان گشت و گذار ، به خطرات تنگه براق دقت کنید. زیر این حوضچه، صخره‌ های نوک تیز قرار دارد که اگر قصد شیرجه زدن بی محابا داشته باشید، احتمال برخورد شدید سر و پای شما به این صخره ها وجود دارد. لذا از شیرجه زدن از نقاط مرتفع بهشت گمشده تنگه براق به داخل حوضچه، اکیدا خودداری کنید. به این موضوع هنگام بازدید از حوضچه و چشمه تنگ براق توجه نمائید.

این مکان با آبشار و حوضچه زیبایی که دارد حتما ارزش چند بار دیدن را داشته و اگر عازم این منطقه دلپذیر شدید، حتما مسیر بالای ابشار را در نظر داشته باشید و از غار و چشمه ای که از دل کوه به پایین سرازیر می شود ،دیدن کنید.

غار گردی در تنگه براق

یکی از ظرفیت های فوق العاده و کمتر شناخته شده طبیعت ایران، غار گردی است. مخاطبان کمی دارد اما گردشگران را به اعماق تاریخ تاریک طبیعت ایران می برد. اگر چه کارشناسان محیط زیست، غار گردی را مثل غذا دادن به حیوانات در طبیعت، مخل نظم اکوسیستم می دانند، با این حال، غار بهشت تنگه براق از جاهای دیدنی بهشت گمشده اقلید است. غاری است که بر اثر فرسایش ظرف صد ها هزار سال ایجاد شده و فضای مرطوب این غار و تنگه موجب رویش خزه ها روی صخره ها شده و لوکیشن خوبی برای عکاسان طبیعت است.

غار تنگه براق

غار در دیواره سمت چپ تنگه براق اقلید قرار گرفته و آهکی است و حدود دو هکتار وسعت دارد. اگر تجهیزات غارنوردی ندارید، از ورود به آن خودداری  کنید. رشد خزه ها روی دیواره های اطراف غار، فضای چشم نوازی را در بهشت گمشده اقلید فارس به تصویر کشیده است.

کتیبه تنگه براق

این کتیبه روایتی است از قدمت تنگه براق و این منطقه. کتیبه ای مربوط به عصر ساسانیان در تنگه مشاهده شده است که به شاپور یکم منتسب می کنند و به دو زبان پهلوی اشکانی و فارسی میانه، نگاشته شده و ۹ سطر دارد. از این کتیبه به عنوان یکی از ۵ کتیبه مهم عصر شاپور یکم ساسانی یاد می شود.

کتیبه بهشت گمشده اقلید فارس

متاسفانه  در گذر سالیان، این کتیبه آسیب دیده است، اما مضمون آن مشخص و در معرفی شاپور یکم ساسانی است. شاپور در ابتدای این کتیبه نام و عنوان خود، پدر و جدش را آورده است. مضمون اصلی کتیبه درباره تیراندازی شاپور یکم ساسانی و در واقع خلاصه‌ای از کتیبه شاپور یکم در حاجی‌آباد فارس است.

متن کتیبه تنگه براق اقلید به این شرح است: این تیراندازی من بغ مزدیسن، شاپور شاهان شاه ایران و انیران است؛ که چهر از یزدان (دارد)، پسر بغ مزدیسن، اردشیر شاهان شاه ایران که چهر از یزدان (دارد)؛ نوه بغ شاه، و ما هنگامی که این تیر را پرتاب کردیم، پس ما آنرا پیش شهریاران و واسپوهران و بزرگان و آزادان پرتاب کردیم و از این سنگ‌چین، نیز به آن سنگ‌چین افکندیم، اکنون هر که نیودست است، آن تیر از این سنگ‌چین به آن سنگ‌چین پرتاب کند، سپس کسی که تیر به آن سنگ‌چین افکَنَد او نیودست است.

تنگه براق پیاده روی دارد؟

آیا برای شما هم این پرسش مطرح شده که تنگه براق چقدر پیاده روی دارد؟ گشتن در هر تنگه ای قطعا با پای پیاده امکان پذیر است. خواه در شمال کشور خواه جنوب کشور. تنگه براق پیاده روی دارد اما باید به فصلش و با وسایل کامل این کار را انجام دهید تا از خطرات محیطی در امان باشید. مخصوصا اگر با کودکان و نوجوانان عازم تنگه گردی هستید. با پیاده روی تنگه براق می توان به تماشای زیبایی های کم نظیر این منطقه دیدنی استان فارس رفت و یک نیم روز دل انگیز را برای خود و خانواده رقم زد.

روستاگردی در اقلید

اگر عاشق روستاگردی به خصوص قدم زدن در کوچه باغ های پاییزی هزار رنگ هزار نقش اقلید هستید، روستای تنگ براق را در نظر داشته باشید. مقصد خوبی برای عکاسی در طبیعت و حتی کمپ زدن است. خرید محصولات و صنایع دستی روستائیان باصفای روستا را توصیه می کنیم. در تابستان، درختان بادام و گیلاس و سیب، مشتریان زیادی دارد.

روستاگردی در بهشت گمشده اقلید فارس فرصتی برای آشنایی با سبک زندگی و محصولات کشاورزی و صنایع دستی اهالی بوده و به اقتصاد گردشگری و رونق اقتصاد پایدار روستا، کمک خواهد کرد. البته استان فارس، یکی از بهترین مناطق کشور برای روستاگردی در طی چهار فصل سال است که اقلید، مشتی نمونه خروار به شمار می رود.

طبیعت روستای تنگ براق

روستاهای تنگه براق

روستاهای تنگه براق شامل ۲ روستا است. لذا یکی از فرصت های گردشگری اطراف این دره، ظرفیت های ممتاز روستاگردی است.

روستای محمدآباد اقلید

این روستا که از توابع شهرستان اقلید است و در بخش مرکزی دهستان خسرو و شیرین واقع شده  است. در ضلع جنوبی این روستا محوطه‌ ای به وسعت شش کیلومتر وجود دارد که آب‌ های سطحی و پوشش گیاهی مرکب از درختان بید سپیدار و نارون چشم‌ انداز باشکوهی به آن بخشیده و ارزش گیاهی ویژه ایجاد کرده‌ است. دهستان خسروشیرین متشکل از روستا های خسرو شیرین، محمد آباد و فتح آباد است. روستای خسرو شیرین در شمال غربی استان فارس قرار دارد.

روستای دژکرد اقلید

از دیگر مقصدهای روستاگردی بهشت گمشده، روستای دژکرد اقلید بوده که حد فاصل میان سده و کاکان قرار داشته و از چشم انداز طبیعی خیره کننده ای برخوردار است. روستای دژکرد در استان فارس است که در ۱۵ کیلومتری غرب شهر سده از شهرستان اقلید واقع شده است.

این محل در طول سال با استقبال توریست های داخلی و خارجی شیراز مواجه شده و در فاصله ۱۰ کیلومتری بهشت گمشده فارس قرار دارد. فراوانی آب‌های سطحی کیفیت مناسب پوشش گیاهی درختان جنگلی و آب هوای مطبوع کوهستانی از ویژگی‌ های ارزشمندی است که این منطقه را در فهرست یکی از جاذبه‌ های طبیعی بی نظیر استان قرار داده است.

چگونه به تنگه براق برویم؟

تنگه براق به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، به دو مرکز استان یعنی فارس و کهگیلویه و بویراحمد نزدیک است. از شهر شیراز و شهر یاسوج، می توان به راحتی عازم تنگه براق اقلید شد.

مسیر دسترسی تنگه براق از شیراز

اگر عازم شهر شیراز شدید، پس از تخت جمشید گردی و پاسارگاد گردی و زیارت حافظ و سعدی و ارگ کریم خانی، گشتی هر چند کوتاه در بهشت گمشده اقلید را در نظر داشته باشید. تنگه براق فقط ۱۷۵ کیلومتر با مرکز شیراز فاصله داشته و کم‌تر از ۳ ساعت رانندگی نیاز دارد. به منظور عزیمت به تنگه براق از مرکز شهر شیراز، بایستی وارد بزرگراه دکتر حسابی شوید.

از این بزرگراه، وارد جاده ای به نام بیاض شده و در ادامه  مسیر، به جاده شیراز اصفهان می رسید. مسیر را به سمت نصف جهان ادامه داده و تا به جاده یاسوج به اقلید برسید. حال به سمت اقلید تغییر مسیر داده و بعد از چند دقیقه، وارد جاده تنگ براق خواهید شد. با طی مسیر، بهشت گمشده اقلید، در انتظار شما خواهد بود.

طبیعت تابستانی تنگه

البته شما می‌ توانید مستقیما از شهر شیراز، عازم شهرستان اقلید شده و بیش از ۲۰۰ کیلومتر رانندگی کنید. از اقلید تا تنگه براق هم حدود ۱۱۸ کیلومتر مسافت دارد که حدود ۲ ساعتی زمان می طلبد. پس مسیر اول به سمت بهشت گمشده اقلید فارس بهتر است. اگر صبح زود از شیراز عازم تنگه براق شوید، می توانید نهار را در فضای دل انگیز تنگه و کنار آبشار و رودخانه آن میل کرده و پیش از غروب به شهر بازگردید.

مسیر دسترسی تنگه براق از یاسوج

مسیر تنگه براق از یاسوج، نزدیک تر از شهر شیراز است. نزدیک ترین مرکز استان به بهشت گمشده فارس ، شهر یاسوج است. یاسوج تا این مقصد طبیعت گردی مهم شیراز، فقط ۸۸ کیلومتر فاصله دارد. کم تر از ۹۰ دقیقه رانندگی نیاز دارید. از مرکز یاسوج، وارد بلوار شهدای بسنجان شده و مسیر شمال غرب را دنبال کنید تا به دو راهی یاسوج به اقلید و جاده سی سخت برسید.

سپس وارد جاده یاسوج به اقلید شده و رهسپار تنگه شوید. کارخانه آکواپرایم و پیست اسکی دنا در مسیر شما قرار دارد. وقتی به یاسرآباد رسیدید، منتظر پیج و خم های جاده باشید. با گذر از روستای خارستان علیا و خارستان سفلی، وارد دژکرده شده و با گذر از باغ کامیاب، جاده تنگ براق را خواهید دید و ادامه مسیر دهید تا به تنگ براق برسید و از بهشت گمشده اقلید فارس دیدن فرمائید.

مسیر دسترسی تنگه براق از یزد و اصفهان

اگر عازم دیار قنات و قنوت و قناعت (یزد) بودید و می خواهید پس از یزد گردی، از گرمای سوزان یزد در اواخر بهار و تابستان فرار کنید، بهشت گمشده فارس را در نظر داشته باشید. از یزد و اصفهان می توانید به اقلید رفته و مسیر را طبق آنچه در این گفتار اقامت۲۴ توضیح دادیم، طی کنید.

تنگه براق تا اقلید چقدر فاصله است؟

فاصله تنگه براق تا اقلید حدود ۹۶ کیلومتر است و کمتر از  ۷۰ دقیقه رانندگی در شرایط آب و هوایی عادی، پیش روی شما خواهد بود.

بهترین زمان برای رفتن به تنگه براق

در ۹ ماه نخست سال، بهشت گمشده ایران، مقصدی دلپذیر و رویایی برای ایرانگردان است. مخصوصا نیمه نخست سال که فرصت خوبی برای فرار از گرمای شهر شیراز بوده و گزینه خوبی برای فارس گردی با خانواده و دوستان محسوب می شود. طبیعتش اگر چه در حد بهشت های رویایی ایران (سوباتان و مازیچال و فیلبند) نیست، اما روایتی دل انگیز از رقص قلم نقاش خوش فکر طبیعت روی بوم فارس ایران زمین است.

پس بهترین زمان برای رفتن به بهشت گمشده اقلید فارس فصول بهار و تابستان و نیمه نخست پاییز هزار رنگ این دیار دیدنی و  تماشایی کشورمان است. تنگه براق در تابستان را حتما تجربه کنید.

آب و هوای تنگه براق

از اواسط پاییز ، هوای بسیار سردی در تنگه احساس می شود که اقامت در تنگه را برای طبیعت گردها و صخره نوردهای حرفه ای امکان پذیر می کند. تنگه ی براق در زمستان جای مناسبی برای گردشگری و کمپینگ نیست مگر این که طبیعت گرد حرفه ای با لوازم بسیار کامل باشید. دما هوا از اواسط پاییز تا پایان زمستان، در طول شب ها منفی است و در طی روز نیز بالاتر از ۱۵ درجه سانتی گراد نیست.

تنگه براق در تابستان آب و هوایی معتدل و خنک دارد. درجه حرارت تابستانی در طول روز به ندرت از ۳۵ درجه سانتیگراد بیش تر می شود و در شب ها، حداکثر تا ۱۰ درجه بالای صفر کاهش می یابد. تنگه براق در زمستان آب و هوای خیلی سردی دارد. دمای هوا در طول روز، معمولا زیر ۱۰ درجه سانتی گراد و در شب ها نیز تا ۱۰ درجه زیر صفر گزارش شده است.

در بهار و تابستان شاهد هوایی مطبوع و کم بارش هستیم. برای اطلاع از وضعیت آب و هوای این بهشت رویایی، جزییات دقیق دمای روزانه و شبانه هر فصل را از اداره کل هواشناسی استان فارس استعلام کنید.

امکانات رفاهی تنگه براق

دقت کنید که بهشت گمشده اقلید فارس ایران، میراث گرانقدر و ارزشمند طبیعت برای نسل امروز است. در حفظ این طبیعت خیره کننده باید کوشا بود تا امانتدار خوبی برای نسل آینده باشیم. چون هیچ شهری در فاصله نیم ساعتی شما در دسترس  نیست و نزدیک ترین مکان هم روستای تنگ براق است، وسایل شخصی ضروری و داروهای مورد نیاز همراه داشته باشید.

سدی به نام سد تنگه براق در فهرست سدهای استان فارس نیست. صرفا آب سد درودزن از تنگ براق عبور می‌کند. با این حال، شنا در سد ممنوع است.

عاشقان کمپینگ، حتما گروهی به منطقه سفر کنید و چنانچه تنها هستید یا تعداد افراد همراهتان کم است یا کودک همراه دارید، به هیچ عنوان در منطقه کمپ نزنید. لازم است در سفر به تنگه براق فارس وسایل مورد نیاز کمپینگ را حتما با خود همراه داشته باشید. این شامل چادر مسافرتی، پتوی مسافرتی مناسب، کیسه خواب، پاوربانک، چراغ قهوه، اجاق گاز کوچک سفری، ظروف مسافرتی شخصی، کیسه زباله، آب معدنی، غذا و نوشیدنی مورد نیاز، آب معدنی، دارو و تجهیزات مهم کمک‌های اولیه مانند چسب زخم، گاز استریل، الکل پزشکی، بتادین، پماد سوختگی است.

از امکانات رفاهی تنگ براق اقلید می توان به مکان هایی مناسب برای نشستن و تفریح گردشگران و همچنین سرویس های بهداشتی آن اشاره کرد. لذا هیچ کافه و رستوران و مغازه خاصی در تنگه در دسترس نیست و می توانید از مغازه های روستا استفاده کنید. اگر در نیمه دوم سال عازم تنگه شدید، حتما وسایل گرمایش و غذای کافی با خود همراه داشته باشید تا در صورتی که با برف و باران غافل گیر شدید، حداقل امکانات مورد نیاز را داشته باشید. بنابراین به فکر امکانات رفاهی خاصی در مقصد نباشید.

برای گردشگران تنگه براق دمای هوا پارامتر مهمی در سفر است که باید به آن توجه داشته باشند. به هر حال چون با طبیعت یک دره زیبا روبرو هستید، بهار و تابستان خنک و پاییز و زمستان سردی را انتظار داشته باشید.

جاده تنگه براق در بخش هایی خاکی و بخش هایی هم آسفالته است. لذا اگر قصد تنگه گردی در نیمه دوم سال دارید، به وضعیت آب و هوایی و لغزندگی مسیر دقت کنید. با این حال جاده تنگه براق وضعیت خوب و پایداری برای عزیمت انواع و اقسام خودرو های آفرودی و غیر آفرودی دارد.

خلاصه در مورد تنگه براق و شکوه وصف ناشدنی طبیعت دوست داشتنی این منطقه، هر چه بگوئیم، کم است و شما را به تماشای این بهشت رویایی فارس دعوت می کنیم.

جاهای دیدنی نزدیک

در سفر به تنگ براق حتما توصیه می شود که از آبشار آن دیدار کنید، بازدید از غار تنگه را با لوازم غارنوردی در نظر داشته و سری هم به روستای اقلید بزنید. تماشای دریاچه ملاصدرا که نزدیک بهشت گمشده اقلید فارس هست هم خالی از لطف نیست. چشمه بالنگان، دریاچه کافتر، آبشار دشتک ایرج، قدمگاه سده، باتلاق گور بهرام، حوضچه دختر گبر از جاهای دیدنی نزدیک است.

تصویر نقشه تنگه براق و پرسپولیس

فاصله بین تنگه براق تا مرودشت ۱۴۴ کیلومتر است. اگر عازم تنگه شدید، حتما گشتی هم در مرودشت تاریخی بزنید. از این بهشت گمشده تا پرسپولیس پر افتخار ایران زمین، فقط ۲ ساعت رانندگی با خودرو فاصله دارید که در تصویر نقشه فوق مشاهده می کنید. مجموعه کاخ های‌ تخت‌ جمشید، تنگ بلاغی، کاخ صد ستون، کاخ داریوش، سنگ نبشته پهلوی، تخت گوهر یا تخت رستم، نقش رجب، آرامگاه اردشیر دوم و سوم، شهر قدیمی استخر (تخت طاووس)، قلعه استخر، برج زندان سلیمان، پل بند امیر و پل خان از جمله مهم‌ ترین آثار تاریخی این شهرستان محسوب می شود که در فاصله کمی تا تنگه واقع شده اند واز جاهای دیدنی نزدیک تنگه براق هستند.

هتل های نزدیک

به منظور اقامت در تنگه براق علاوه بر خانه های روستایی اطراف که معمولا در نیمه اول سال، فرصت های اقامتی خوبی را برای مسافران تدارک می بینند، می توانید از هتل های سه ستاره تا پنج ستاره لوکس و شیک نزدیک این بهشت گمشده استفاده کنید. توصیه می شود که به منظور عزیمت به این مقصد رویایی گردشگری استان فارس، چند اقامتگاه زیر را در نظر داشته باشید که متناسب با برنامه سفر شما، انتخاب می شود. هتل های شیراز که نزدیک بهشت گمشده اقلید فارس هستند و امکان رزرو آن ها را در زمان عزیمت به تنگه و شیراز گردی دارید، به  شرح زیر است:

  • هتل جهانگردی تخت جمشید مرودشت
  • هتل شهرداری اقلید
  • هتل بزرگ شیراز
  • هتل بزرگ چمران
  • هتل هما شیراز
  • هتل پارس شیراز
  • هتل زندیه شیراز
  • هتل چهار ستاره آریو برزن
۳.۴/۵ - (۱۴ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. ناصر سلطانی

    امروز بعد از یکسال رفتیم مثلا مسافرت اونم تنگه براق شهرستان اقلید استان فارس.بچه کوچیکم به امید دیدن آب این تنگه کلی ذوق داشت بخاطر مراسم اربعین ما رو تا ساعت ۴بعد از ظهر معطل کردن تا اجازه ورود به نزدیکی محل تنگه براق بدن. قبلش کلی از آدم های که جلو راه بسته بودن التماس کردیم.با بی ادبی و پرخاشگری میگفتن از جایی دستور دارن که اجازه ورود به کسی ندن. بعد از یکساعت معطلی تو گرما راه باز کردن . همین که راه افتادم سمت جاده ، یکی از همونهایی که جاده رو بسته بود گفت باید بگردی شهر تون .وقتی به حرفش توجه نکردم با موتور افتاد دنبالم عین ارازل و اوباش با سنگ افتاد به جون ماشین .ترس و وحشت بچه ۶سالم دیدم ترجیح دادم برگردم ۳۰۰کیلومتر به سمت یزد . بنظر شما امام حسین اینجور عزاداری رو قبول داره …. و خونگرم بودن اینجوری ثابت کردن . قسم خوردم دیگه سمت استان فارس نرم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×