بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری فارس » دیدنی های داراب ، از تنگه رغز زیبا تا شهر باستانی دارابگرد!
آبشار فدامی - داراب
جاذبه های گردشگری فارس

دیدنی های داراب ، از تنگه رغز زیبا تا شهر باستانی دارابگرد!

۲۰ شهریور ۱۳۹۸ 29۱7,540

استان فارس یکی از استان های غنی کشور عزیزمان به لحاظ جاذبه های تاریخی و طبیعی است. بعد از شهر زیبای شیراز، داراب سهم زیادی از این جاذبه های استان فارس دارد. با ما در وبلاگ اقامت ۲۴ برای آشنایی با گوشه ای از دیدنی های داراب همراه باشید.

داراب کجاست؟

شهرستان داراب با قدمتی چندهزارساله در جنوب شرقی استان فارس قرار گرفته است. فاصله داراب تا شیراز حدودا ۲۴۲ کیلومتر است. داراب حدودا ۷۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت و ۱۱۸۰ متر ارتفاع از سطح دریا دارد.

داراب
داراب

وجه تسمیه این شهر برگرفته از نام داریوش دوم (داراب) است. نام داراب در شاهنامه فردوسی نیز روایت شده و به عنوان پدر دارا (داریوش سوم) شناخته شده. با ااینکه استان فارس در مجموع استانی گرمسیری است، داراب نواحی کوهستانی نیز دارد. اکثر مردم دارای کشاورزی می کنند و باغ های مرکبات دارند. از محصولات داراب می تواند به انار شیرین و معروف آن اشاره کرد.

مطالب مرتبط:

تنگه هایقر فیروزآباد : گرند کانیون ایران در استان فارس

تنگ دم اسب بهترین جاذبه طبیعی شیراز

دیدنی های داراب

تنگه رغز

شاید بتوان گفت تنگه رغز معروفترین جاذبه طبیعی داراب است. تنگه رغز در ۳۰ کیلومتری داراب، سرزمین آبشارهای بزرگ و کوچک است. این آبشارها و استخرچه های زیر آن منظره ای بی نظیر را پدید می آورند. تنگه رغز در تابستان یکی از محبوب ترین مقاصد کوهنوردان و طبیعت گردان است. البته برای صعود و سپس پایین آمدن در این تنگه نیاز به تجهیزات حرفه ای و راهنما دارید.

تنگه رغز - داراب
تنگه رغز – داراب

بیشتر بخوانید:

تنگه رغز ، تنگه ای زیبا با آبشار های فراوان در استان فارس

نقش شاپور داراب

نقش شاپور نقش برجسته ای مربوط به ذوره ساسانی و مربوط به پیروزی شاپور یکم بر امپراطور روم است. این اثر تاریخی در ۴کیلومتری جنوب داراب و در دامنه کوه پهنا قرار گرفته است. این سنگ نگاره جذاب به ثبت آثار ملی ایران رسیده است. ابعاد این اثر به شکل مستطیلی به طول ۹متر و عرض ۵متر است. روی این سنگ نگاره تصویر شاپور سوار بر اسب نقش بسته است.

نقش شاپور - داراب
نقش شاپور – داراب

شهر باستانی دارابگرد

شهر باستانی داربگرد نخستین پایتخت ساسانیان و یکی از پنج ایالت پارس در ایران قریم بوده است. به آن اسامی داراگرد یا دارابجرد نیز نسبت داده شده است. قدمت این شهر باستانی به عصر هخامنشیان می رسد و یکی از آبادانی های داریوش بوده است.

شهر باستانی دارابگرد - داراب
شهر باستانی دارابگرد – داراب

دورتادور شهر را حصاری دایره شکل به ارتفاع ۱۰متر که با رس و ملات آهک ساخته شده در بر گرفته. در پشت این حصار خندقی به عمق ۱۰متر برای امنیت شهر نیز حفر شده است. قدمت این شهر باستانی حدود ۲۵۰۰سال است و معماری آن شبیه به اردوگاههای نظامی آشور است.

آتشکده آذرخش

آتشکده زیبا اما از کار افتاده آذرخش در ۵کیلومتری جنوب شرقی داراب قرار دارد. این بنای باستانی نیز از آثار دست معماران کهن پارسی است. این بنای دست کند در دل کوه ساخته شده و از این حیث بسیار کمیاب است. این اثر باستانی که به عنوان نیایشگاه مهرپرستان آریایی احداث شد، سپس به آتشکده ساسانیان بدل شد. پس از آن و درر اواخر قرن ۷ هجری قمری به مسجد تغییر پیدا کرد.

آتشکده آذرخش - داراب
آتشکده آذرخش – داراب

روستای لایزنگان

روستای لایزنگان از توابع بخش رستاق شهرستان داراب است. این روستا را سرزمین گل های محمدی معروف شده است. شهرت عطر گل محمدی این روستا جهانیست. این روستای زیبا با خانه های پلکانی و آب و هوای خنک و معتدلش به ماسوله فارس نیز معروف است. این آب و هوای خنک، خانه های پلکانی و گل محمدی سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند.

روستای لایزنگان - داراب
روستای لایزنگان

مسجد جامع 

یکی دیگر از بناهای تاریخی این شهر مسجد جامع آن است که به لحاظ معماری شایان ذکر است. این اثر متعلق به زمان شاه طهماسب اول و قرن ۱۰ هجری قمری است. سبک معماری این بنا مربوط به دوره سلجوقی است و دارای ۴مناره کوتاه در ۴گوشه مسجد است.

مسجد جامع داراب - داراب
مسجد جامع

آبشار فدامی 

این آبشار زیبا که در نزدیکی شهر واقع شده در نوع خود بی مظیر است. این آبشار دارای آب شور، شیرین، سرد و گرم است. جالب است بدانید آب شیرینش در تابستان بسیار خنک و گواراست و آب شورش در تابستان بسیار گرم و در زمستان نیز بسیار سرد است.

آبشار فدامی - داراب
آبشار فدامی – داراب

 

منبع: اقامت ۲۴

 

۴.۵/۵ - (۶۴ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. جمشید نوری

    بایک چنین پیشنه ای چرا اینقدر بدبختیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×