بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به خراسان رضوی » جاهای دیدنی سرخس » معرفی دریاچه بزنگان سرخس در روستای بزنگان خراسان رضوی
دریاچه بزنگان
جاهای دیدنی سرخس

معرفی دریاچه بزنگان سرخس در روستای بزنگان خراسان رضوی

۴ اسفند ۱۳۹۵ 17۰3,795

دریاچه بزنگان یا کل بی بی،  در یک کیلومتری جاده روستایی بزنگان و ۷۰ کیلومتری شهر سرخس واقع شده است. پژوهشگران زمین شناسی معتقدند که ساختار این دریاچه متعلق به دوران دوم و سوم زمین شناسی می باشد و در اثر فعالیت های تکنونیکی و همچنین عوامل کوهزایی به وجود آمده است.

این دریاچه در بلندی های کپه داغ و در ۱۳۰ کیلومتری جاده مشهد به سرخس و در جنوب کوه های هزار مسجد واقع شده است. وسعت این دریاچه حدود ۸۰ هکتار و بیشترین عمق آن ۱۲ متر می باشد. آب این دریاچه از بارندگی های سالانه و چشمه های کوچک حاشیه و کف دریاچه تامین می شود و تاکنون ۳۳ گونه فیتو پلانکتون جلبکی در این دریاچه شناسایی شده است. در حال حاضر طبق اندازه گیری های اخیر ، عمق آب دریاچه بزنگان در عمیق ترین نقطه آن تنها ۲متر می باشد. از نکات جالب این دریاچه عدم وجود هر نوع درخت در حواشی و سواحل آن می باشد .

دریاچه بزنگان
آدرس: یک کیلومتری جاده روستایی بزنگان و ۷۰ کیلومتری شهر سرخس

بیشتر بخوانید : “معرفی ییلاق شاندیز”

در فصول مختلف سال، دریاچه بزنگان محل تجمع پرندگان مهاجر و همچنین محل پرورش ماهی قزل آلا می باشد. این دریاچه به دلیل ویژگی های خاص خود، دارای اهمیت علمی و تحقیقاتی بالایی است. دریاچه بزنگان همه ساله در پاییز و زمستان و نیز اوایل بهار ، زیستگاه فوق العاده ای جهت گذراندن فصل سرمای پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی می باشد. سازمان حفاظت محیط زیست در جهت حفظ و بهره وری معقول از این پدیده طبیعی و با حفظ اصالت تعادل اکولوژیکی آن، ‌برنامه هایی در دست اقدام داشته و در آینده نزدیک یکی از مراکز مهم علمی پژوهشی و تفرجگاهی خواهد شد .

دریاچه بزنگان
در فصول مختلف سال، دریاچه بزنگان محل تجمع پرندگان مهاجر و ماهی قزل آلا می باشد

ارتفاع این دریاچه از سطح دریا ۸۵۰ متر می باشد و به لحاظ آب و هوایی ، در ناحیه ای معتدل با بارش کم که در طول سال حدود ۲۰۰-۳۰۰ میلی متر بارش را در خود می بیند قرار گرفته است. طعم آب دریاچه نیز کمی تلخ و شورمزه بوده و غلظت بالای نمک باعث شده که دریاچه از دور به رنگ لاجوردی دیده شود. شیر ماهی ، بعنوان ماهی بومی دریاچه شناخته می شود که در اغلب رودخانه های استان هم زیست می کند . این دریاچه همچنین، زیستگاه خوبی نیز برای چند نوع ماهی کپور محسوب می شود.

بیشتر بخوانید : “سفر به دریاچه های زیبای ایران

بیشتر بخوانید: گردشگری روستایی

در خرداد ماه سال ۱۳۸۹، حدود ده هزار قطعه بچه ماهی سفید برای اولین بار در این دریاچه توسط شیلات رهاسازی شده است. مسابقات ماهیگیری نیز هر از گاهی تحت نظارت سازمان حفاظت از محیط زیست در این دریاچه برگزار می شود. این دریاچه به عنوان تنها اثر طبیعی ملی و بزرگ ترین آبگیر استان خراسان رضوی که ویژگی آب های  دریایی را دارد، شناخته شده است.

دریاچه بزنگان
مسابقات ماهیگیری گاهی تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست در این دریاچه برگزار میشود

از عمده ترین خانواده های گیاهی منطقه می توان کاسنی، غلات، شب بو  و چتریان را نام برد. از نظر شکل زیستی نیز ۵۷ درصد گونه ها به تروفیت ها و ۲۸ درصد هم به همی کریپتوفیت ها تعلق دارد.

دریاچه بزنگان در سال ۱۳۸۶ بر اساس مصوبه شماره ۲۷۵ سال ۱۳۸۵ ، از طرف شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور، به عنوان اثر طبیعی ملی مشخص شد. در حال حاضر دریاچه بزنگان به دلیل کاهش و افت شدید آب در خطر نابودی قرار گرفته و چنانچه کارشناسان حفاظت محیط زیست استان برای حل این مشکل اقدامی انجام ندهند، این دریاچه که یک اثر طبیعی و ملی بوده و جزو مناطق نمونه گردشگری است خشک شده و با یک فاجعه زیست محیطی در منطقه مواجه خواهیم شد.

در صورتی که در آینده ای نزدیک ، قصد سفر به مشهد را دارید ، پیشنهاد میکنیم از این دریاچه و طبیعت زیبای آن ، دیدن کنید .

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۳.۳/۵ - (۱۲ امتیاز)
×