» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به خراسان رضوی » مشهد » دریاچه چشمه سبز گلمکان نزدیک ترین دریاچه به مشهد
دریاچه چشمه سبز گلمکان
مشهد

دریاچه چشمه سبز گلمکان نزدیک ترین دریاچه به مشهد

۲۸ بهمن ۱۴۰۰ 50۴11,297

دریاچه چشمه سبز گلمکان یکی از جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبای مشهد محسوب می‌شود که از لحاظ تاریخی نیز اهمیت خاصی دارد. نام این دریاچه در کتاب‌ها و افسانه‌های مختلف آمده و ردپای تاریخ و واقعیت در آن دیده می‌شود. مشهد دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است که برترین و مهمترین آنها بارگاه مقدس و نورانی علی ابن موسی الرضا (ع) است؛ اما گردشگران می‌توانند در سفر به توریستی ترین شهر ایران علاوه بر زیارت حرم مطهر رضوی از سایر اماکن و جاهای دیدنی مشهد نیز بازدید نمایند.

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با این دریاچه باصفا و تاریخی با اقامت ۲۴ همراه شوید. قصد داریم در این مقاله دریاچه چشمه سبز گلمکان مشهد را به طور کامل و جامع بررسی و معرفی کنیم.

دریاچه چشمه سبز گلمکان

معرفی دریاچه چشمه سبز گلمکان

دریاچه چشمه سبز یکی از جاهای دیدنی مشهد است که در ۴۰ کیلومتری غرب این شهر در میان رشته کوه‌های بینالود قرار دارد. این دریاچه کوهستانی در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده و مساحت آن ۱۵ هکتار است. دریاچه چشمه سبز در حدود ۲۰ کیلومتری روستای بزرگ گلمکان که اخیرا تبدیل به شهر شده است قرار گرفته و مشرف بر حوضه آبریز رودخانه گلمکان می‌باشد.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های مشهد با تخفیف

با توسعه گردشگری در این منطقه چشمه سبز به عنوان یکی از تفرجگاه‌های اطراف مشهد معرفی شد. علاوه بر گردشگران، ساکنین مشهد نیز این منطقه را برای تفریح در ایام مختلف مخصوصا آخر هفته‌ها و تعطیلات انتخاب می‌کنند. برپایی کمپ و استراحت نمودن در اطراف دریاچه و تماشای مناظر و چشم اندازهای بی نظیر در فصول مختلف بویژه بهار و تابستان می‌تواند خاطرات خوشی را از چشمه سبز برایتان به ارمغان آورد.

از آنجایی که این دریاچه در ارتفاع بالا و درمیان کوه‌های بینالود قرار گرفته دارای آب و هوای کوهستانی می‌باشد. در فصل زمستان و با بارش برف این منطقه زیبایی خیره کننده ای دارد و می‌توان لحظات به یادماندنی در کنار آن تجربه نمود.

تاریخچه چشمه سبز گلمکان

تاریخچه دریاچه چشمه سبز گلمکان

درباره پیدایش این دریاچه تحقیقات چندانی صورت نگرفته و اطلاعات کاملی در دست نیست. اما طبق نظریه‌های مختلف تصور بر این است که دریاچه چشمه سبز حاصل میراث‌های اقلیمی عصر یخچالی کواترنر می‌باشد. همچنین برخی از زمین شناسان معتقدند در این محل گسلی وجود دارد و در چندین میلیون سال قبل که کوه‌های بینالود به عنوان چین خوردگی‌های زمین سربرآورده و پدید آمده اند، این دریاچه نیز تشکیل شده است.

اهمیت تاریخی دریاچه چشمه سبز گلمکان

شاید کمتر دریاچه‌ای در ایران وجود داشته باشد که مانند چشمه سبز گلمکان از لحاظ تاریخی اینچنین اهمیتی داشته باشد. طبق باور زرتشتیان آب این دریاچه مقدس و شفا بخش بوده و از آن برای درمان استفاده می‌نمودند. در حدود ۱۶۰۰ پیش، یزدگرد اول از پادشاهان ساسانی در آخرین سفر زندگی‌اش راهی شرق ایران شده و برای درمان به سراغ این دریاچه می‌آید.

طبق روایتی سال‌ها بعد بخاطر بارش‌های فراوان باران و لبریز شدن آب دریاچه طلاها و گنج‌های بسیاری در این منطقه از دل خاک بیرون می‌آید؛ و اهالی این منطقه که این دریاچه را چشمه سو یا چشمه سوز می‌نامیدند، از این طلاها برای امرار و معاش خود استفاده نمودند.

پوشش گیاهی عالی و تنوع جانوری بالا در منطقه گلمکان

پوشش گیاهی و گونه های جانوری دریاچه چشمه سبز گلمکان

دریاچه زیبای چشمه سبز محصور در کوه‌های بینالود است و بخاطر آب و هوای کوهستانی و وجود آب فراوان دارای پوشش گیاهی خاصی است. شما می‌توانید در این منطقه درختان مختلفی مانند بادام کوهی و گیاهان دارویی و مفید بسیاری همچون بابونه، کاسنی، خارشتر، آویشن و … را بیابید.

علاوه بر ماهیان بسیاری که در این دریاچه وجود دارد، این منطقه محل زندگی حیوانات متنوعی مانند گراز، بز کوهی، کل، کبک، عقاب، روباه، گرگ و مار نیز می‌باشد.

تفریحات دریاچه چشمه سبز گلمکان

این دریاچه به عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی مشهد پتانسیل زیادی برای جذب گردشگران و تبدیل شدن به منطقه نمونه توریستی دارد. موقعیت جغرافیایی ویژه دریاچه باعث شده است در ایام مختلف سال در این منطقه شاهد زیبایی‌های منحصر بفردی باشیم.

کوهنوردی

یکی از تفریحاتی که می‌توان برای منطقه چشمه سبز گلمکان نام برد، کوهنوردی است. وجود کوه‌ها و قله‌های مرتفع و زیبا در اطراف دریاچه این منطقه را به بهشت کوهنوردان تبدیل نموده است. کوه تخته چهار باغ، کوه کشوه، قله سیاه سنگ، قله شیرباد و قله بینالود جزو بهترین و مهمترین قلل و کوه‌های مشهد هستند که در اطراف این دریاچه قرار دارند. کوهنوردان بسیاری در فصول مختلف و مخصوصا بهار و تابستان به این منطقه سفر می‌کنند.

ماهیگیری از تفریحات گلمکان

ماهیگیری

یکی از پرطرفدارترین تفریحات دریاچه چشمه سبز ماهیگیری است. ماهیان مختلفی در این دریاچه زندگی می‌کنند که ماهی کپور و شیر دوتا از مهمترین آنها هستند. اگر در بهار و تابستان به این منطقه سفر کنید شاهد حضور ماهیگیران متعددی هستید که با تماشای منظره ای چشم نواز از دریاچه و کوهستان مشغول به صید ماهی هستند.

بهترین زمان سفر

این دریاچه در هر فصلی از سال زیبایی خاصی دارد. در بهار می‌توانید از گشت و گذار در محیطی سرسبز و باصفا لذت ببرید و دریاچه را محصور در میان چمنزارها و گلزارهای دامنه‌های اطراف ببینید. به دلیل کوهستانی بودن و ارتفاع زیاد، در تابستان آب و هوای این دریاچه مطبوع و دل انگیز است.

اگر در زمستان راهی این منطقه شوید، می‌توانید دریاچه چشمه سبز را در محیطی پوشیده از برف ببینید. گاهی اوقات این دریاچه بزرگ بر اثر سرمای زیاد یخ می‌زند که منظره‌ای زیبا خلق می‌گردد.

بهار بهترین زمان سفر به چشمه سبز گلمکان

مسیر دسترسی به دریاچه چشمه سبز گلمکان

این دریاچه در نزدیکی روستای گلمکان و در ۴۰ کیلومتری غرب مشهد قرار گرفته است. برای بازدید از آن باید از طریق جاده آسیایی یا همان جاده مشهد به قوچان استفاده کنید. اگر با خودرو شخصی قصد رفتن به این منطقه و بازدید از دریاچه را دارید باید پس از خروج از مشهد و طی مسافت ۴۰ کیلومتر از خروجی گلمکان به سمت این روستا ادامه مسیر دهید. در صورتی که ماشین آفرودی یا دو دیفرانسیل داشته باشید می‌توانید تا نزدیکی دریاچه بروید. در غیر این صورت بهتر است ماشین را در ابتدای جاده منتهی به دریاچه پارک نموده و پیاده ادامه مسیر دهید.

دسترسی به چشمه سبز گلمکان

هتل های نزدیک به دریاچه چشمه سبز گلمکان

اطراف دریاچه امکانات مناسب برای اقامت وجود ندارد و فقط امکان برپایی کمپ و چادر را دارید. اگر از عاشقان طبیعت هستید، می‌توانید با داشتن تجهیزات مناسب شب را در کنار دریاچه و زیر آسمان پرستاره سپری کنید. اما اگر می‌خواهید اقامتی راحت و دلنشین داشته باشید می‌توانید از هتل های مشهد استفاده نمایید. با اقامت در این هتل‌ها دسترسی خوبی به این مکان تفریحی و گردشگری خواهید داشت.

از مهمترین هتل های مشهد نزدیک به دریاچه چشمه سبز گلمکان می‌توان به هتل توریست توس مشهد اشاره نمود که در ابتدای جاده خروجی مشهد به سمت گلمکان و در فاصله ۴۰ کیلومتری دریاچه قرار دارد.

۴.۴/۵ - (۱۴ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۴

  1. رضا

    حیف این تفریحگاه که تو جاده گلمکان است .گلمکانی ها آدمای خوبی نیستن

    • Ghaseem

      چیکارت کردن ک سوختی

      • va

        این جوابت نشونه همین موضوعه

        • بهنام

          خخخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×