بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » آیا استفاده از کوله پشتی خطرناک است؟
کوله پشتی کودکان
گوناگون

آیا استفاده از کوله پشتی خطرناک است؟

۳ تیر ۱۳۹۹ 18۰2,189

کوله پشتی به ویژه برای کوله گردها و کوهنوردان یکی از مهم ترین تجهیزات سفر محسوب می شود. کوله پشتی ها می توانند سفر را برایتان راحت تر کنند و سریع تر امکان جابجایی داشته باشید. اما با همه این ها کوله پشتی می تواند آسیب هایی هم داشته باشد. برای انتخاب درست و استفاده صحیح از کوله پشتی، شناخت آسیب های ناشی از استفاده نادرست می تواند مفید باشد. در این مطلب ابتدا به بررسی آسیب ها می پردازیم و سپس پیشنهاداتی برای به کارگیری صحیح کوله پشتی برایتان داریم.

مطالب مرتبط:

کوله پشتی و کوله گردی
کوله پشتی و کوله گردی

استفاده از کوله پشتی چه آسیب هایی می تواند داشته باشد؟

۱تغییر فرم بدن

ممکن است خودتان متوجه نباشید که کوله پشتی سنگین، تا چه اندازه می تواند باعث تغییر فرم بدن شود. برای بهتر متوجه شدن این موضوع، یک بار بدون کوله پشتی و بار دیگر با یک کوله سنگین، جلوی آینه بایستید. روی حالت شانه ها و کمرتان دقت کنید. این موضوع به ویژه درباره کودکان خطرناک تر است و می تواند موجب تأثیرات شدیدتر آسیب های جدی تر شود. کوله های سنگین باعث می شوند لگن یا به سمت جلو خم یا پشت خم شود. همچنین فشردگی غیر طبیعی ستون فقرات و کاهش تعادل بدن نیز از دیگر آسیب های استفاده از کوله های سنگین است. این موضوع می تواند برای کودکان بیش از بزرگسالان خطرناک باشد.

از سوی دیگر هنگامیکه برای تعدیل فشار ناشی از کوله پشتی سنگین، به جلو خم می شوید، فرم بدن می تواند موجب آسیب دیدگی راستای ستون فقرات شود. استفاده طولانی مدت از کوله پشتی های سنگین، در دراز مدت می تواند باعث صدمه دیدن راستای ستون فقرات و همچنین آسیب دیدگی ماهیچه ها شود.

کوله پشتی کودکان
کوله پشتی کودکان

۲-افزایش ریسک ابتلا به آرتروز

وزن بالای کوله پشتی از طریق مفاصل به ستون فقرات، لگن و زانوها منتقل می شود. این فشار می تواند احتمال ابتلا به آرتروز (فرسودگی مفاصل) را حتی در سنین پایین تر افزایش دهد.

۳-تضعیف عضلات مرکزی

خم کردن بدن به جلو در اثر استفاده از کوله پشتی سنگین می تواند به تدریج توان عضلات شکم و پشت را کاهش دهد و فشاری بیش از حد به کمر وارد کند. همچنین به مرور زمان، عضلات پشت و مرکز بدن تضعیف و دردناک می شوند.

۴-احتمال ابتلا به سردرد

کوله پشتی سنگین، به ویژه اگر بیش از حد پایین قرار گرفته باشد، می تواند از عضلات گردن را نیز درگیر کند. اگر دچار سردرد، مورمور یا بی حسی هستید، پیشنهاد می شود مدتی از کوله پشتی استفاده نکنید. استفاده طولانی مدت از کوله پشتی به اعصاب گردن فشار می آورد و موجب بروز سردرد و گردن دردهای مزمن می شود.

استفاده صحیح از کوله پشتی
استفاده صحیح از کوله پشتی

نحوه صحیح استفاده از کوله پشتی

انتخاب کوله پشتی استاندارد

کوله پشتی استاندارد دارای ویژگی هایی است که موجب می شود فشار کمتری به ستون فقرات، گردن، شانه ها و همه نقاط درگیر با وزن کوله پشتی وارد شود. علاوه بر این، اگر کوله پشتی استندارد داشته باشید، حرکتتان راحت تر است و وزن کوله به صورت متقارن در پشت بدنتان تقسیم می شود. داشتن بند کمری و همچنین روی سینه، از ویژگی های کوله پشتی استاندارد است. این بند ها موجب می شوند تا فشار کمتری به کتف و شانه وارد شود.

حمل صحیح کوله پشتی

هنگام استفاده از کوله پشتی، مراقب باشید که سر، گردن، کتف و شانه شما نباید به سمت جلو خم شده باشد. این خم شدن به عضلات و مفاصل شما آسیب می زند. دقت کنید که سر و گردن شما در راستای ستون فقرات باشد و گوش هایتان در راستای شانه ها. کوله پشتی نباید انقدر سنگین و بزرگ باشد که امکان حرکت شما را محدود کند.

برای این که کوله پشتی تان سبک تر شود، می توانید برخی از وسایل سفر به صورت اشتراکی با همسفرانتان استفاده کنید. به این ترتیب وزن کوله هایتان هم سبک تر می شود.

سایز و وزن مناسب کوله پشتی

سایز و حجم کوله پشتی، متناسب با قد و وزن افراد می تواند تغییر کند. همچنین کوله پشتی زنان با مردان تفاوت دارد.

بند های کوله پشتی
بند های کوله پشتی

استفاده از هر ۲ بند کوله پشتی

اگر از کوله پشتی استفاده می کنید حتما هر ۲ بند آن را روی شانه بیندازید. به این ترتیب وزن کوله پشتی به طور مساوی بر روی شانه هایتان تقسیم خواهد شد. همچنین بستن بند کمری و بند روی سینه نیز موجب می شود فشار کمتری به عضلاتتان وارد شود.

کیف کمری در سفر
کیف کمری در سفر

استفاده از کیف کمری

به جای سنگین کردن بیش از حد کوله پشتی، از کیف کمری استفاده کنید. می توانید بخشی از وسایلتان را که بیشتر به آن ها احتیاج دارید، در کیف کمری بگذارید. به این ترتیب فشار کمتری به شانه ها و گردن تان وارد می شود.

اما در نهایت استفاده طولانی مدت از کوله پشتی سنگین به هیج وجه توصیه نمی شود و بهتر است وزن کوله پشتی خود را کمتر کنید و یا زمان کوتاه تری از آن استفاده کنید. حتما پس از مدتی به شانه های خود استراحت دهید.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×