» اخبار گردشگری » گردشگری غذا، آیا غذا جاذبه گردشگری است؟
غذاهای محلی
اخبار گردشگری

گردشگری غذا، آیا غذا جاذبه گردشگری است؟

۱۱ دی ۱۳۹۸ 15۰2,193

یکی از هیجان انگیزترین بخش های صنعت گردشگری، گردشگری غذا است. گاهی برخی از مردم مقصد سفر خود را برای لذت بردن از غذاها و خوراکی های یک شهر یا منطقه انتخاب می کنند. شهرهای ایران با داشتن انواع غذاهای محلی خوشمزه، جذابیت فراوانی برای گردشگران داخلی و خارجی دارد.

غذاهای هر محله می توانند نماد و گویای فرهنگ، اقتصاد، تابو ها و حتی ارزش ها و باورهای مردم آن منطقه باشند. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، اصلی ترین دلایل سفر گردشگران به نقاط مختلف جهان به ترتیب جاذبه های فرهنگی، طبیعت گردی و گردشگری غذا است که بیشترین محبوبیت را دارند. بنا به نظر پژوهشگران، سهم گردشگری غذا یا شکم گردی در صنعت گردشگری حدود ۱۵ درصد است و هر گردشگر در طول سفر تقریبا ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار برای خرید غذا و خوراکی هزینه می کند.

مطلب مرتبط: بهترین مقاصد گردشگری غذا در ایران

گردشگری غذا
گردشگری غذا

چرا گردشگری غذا؟

به نظر کارشناسان گردشگری غذا زمینه توسعه اقتصادی محلی و به اشتغالزایی را فراهم می کند. بنابراین گردشگری غذا نقشی موثر در افزایش تقاضای سفر به مقاصد گوناگون دارد.

ایران یکی از سرزمین های پر تنوع در زمینه غذاهای سنتی است و نحوه پخت غذاهای ایرانی بعد از سبک پخت غذاهای چینی و رومی، سومین سبک شناخته شده در جهان است که به دلیل شیوه های پخت غذا، سهمی قابل توجه در بازار غذاهای حلال و جذب گردشگران غذا دارد.

مطلب مرتبط: مفهوم “گردشگری حلال” چیست و کجا استفاده می‌شود؟

تنوع غذایی بسیار فراوان در ایران که برگرفته از ویژگی‌های طبیعی، آب و هوایی و فرهنگی هر منطقه است، ظرفیت بسیاری برای جذب گردشگر غذایی ایجاد کرده است.

فستیوال غذا
فستیوال غذا

امروزه انواع فستیوال ها و جشنواره‌های غذا در نقاط مختلف دنیا برگزار می شود و ضمن آن نحوه پخت غذا‌های محلی نیز آموزش داده می شود. این جشنواره ها عاملی موثر در رونق گردشگری غذا و جذب گردشگران از سراسر دنیا هستند.

مطلب مرتبط: ۵ جشنواره غذایی شگفت انگیز در سراسر جهان

بر اساس آمار در دهه گذشته فعالیت رستوران های ملل از جمله رستوران های چینی، ژاپنی، لبنانی، ایتالیایی، یونانی، هندی و کشور‌های دیگر رشد چشمگیری داشته اند و افراد بسیاری از آن استقبال کرده اند. اما صد ها و شاید هزاران نوع غذای محلی در ایران وجود دارد که تنها تعداد محدودی از آن ها در رستوران ها سرو می شوند.

جشنواره غذا
جشنواره غذا

چرا غذاهای محلی بهتر هستند؟

همچنین با افزایش محبوبیت اقامتگاه های بومگردی، استقبال گردشگران داخلی و خارجی از غذا‌های محلی هم افزایش یافته است و به تدریج افراد بیشتری به غذا‌های ارگانیک و سنتی روی می آورند. بنابراین استفاده از غذا های محلی موجب می شود که میزان ابتلا به مسمومیت های غذایی در سفر هم کاهش پیدا کند.

غذاهای ایرانی با قدمت تاریخ باستانی این سرزمین

بنا به نظر راهنمایان گردشگری ایران یکی از جذاب ترین مقاصد گردشگری غذا است. در کنار غذاهای محلی، تنقلات و شیرینی های محلی هم لطف خودشان را دارند. آگاه سازی مردم از فواید غذا‌های سنتی و سلامت آن می تواند تاثیری عمیق بر گسترش مصرف آن ها داشته باشد. این غذاها اغلب با مواد غذایی ارگانیک و بدون نگه دارنده ها پخته می شوند و از آن جا که روش پخت آرام و سالمی دارند می توانند محبوبیتی بیش از گذشته داشته باشند.

غذاهای محلی
غذاهای محلی

در هر استان چطور شکم گردی کنیم؟

غذا ها را می توان بخشی از جاذبه های فرهنگی هر منطقه هم به حساب آورد. حتی نام آن ها هم برگرفته از فرهنگ و زبان آن منطقه است و ارتباطی قوی می توان میان آن ها یافت. برای مثال گاتخ شورباسی (آبگوشت ماست) و قورت شورباسی (آبگوشت کشک) در استان آذربایجان غربی و کوفته تبریزی، اوماج آشی (آش اوماج) در استان آذربایجان شرقی نمونه ای از همین ارتباط است.

اما از تنقلات و شیرینی های هر منطقه هم متفاوتند. برخی از این خوردنی های خوشمزه مانند: سوهان، آش و آبگوشت استان قم.

خورشت کنگر کدو، قیمه، به آلو، حلیم بادمجان و شیرینی‌های کلمپه، کماج، نان چرخی، برشتوک، زیره، قاووت و پسته استان کرمان.

آش میوه، خورشت غوره بادمجان، آبگوشت کلم و آبگوشت سیب سیرغوره همدان تا کوفته هلو، رب پلو، آش انار، قنبرپلو، کلم پلو، دو پیازه و فالوده، شکرپنیر، بادام سوخته، مسقطی و انواع عرقیات معطر استان فارس و به ویژه شیراز.

شیشلیک شاندیز در مشهد و آش شلغم، خورشت ریواس و بلغور پلو به همراه نان سمنو و نان زردی در خراسان جنوبی.

فسنجان با گوشت مرغابی، بورانی کدو حلوایی و بورانی بادمجان کبابی، ماست دلالی و نازخاتون در استان مازندران.

خوردنی های محلی
خوردنی های محلی

اما کباب ترش، شیش انداز، باقلاقاتوق، میرزاقاسمی و کوکوی خاویار، زیتون پرورده، حلوای درونگ، کلوچه در استان گیلان هم که برای همه آشنا است.

ته چین و چرتمه پلو، چهارمحال و بختیاری با کباب بختیاری، کاچی هم در استان سمنان.

خورشت خلال بادام، دنده کباب، سیب پلو و کوکوی پاغازه استان کرمانشاه هم که زبانزد همه شکموها است. نان برنجی و روغن کرمانشاهی و کاک هم که نیاز به معرفی ندارد.

اما استان اردبیل با آش دوغ، پلو قیسی و عسل سبلان شهرت دارد.

استان کردستان است و بریان کباب یا کباب ترکی، کنگرماست و کلانه.

و در پایان خوزستانی های خونگرم با انواع سمبوسه و فلافل، قلیه ماهی، ماهی صبور و حریسه از شما پذیرایی می کنند.

مقصد سفر بعدی شما کجاست؟

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×