بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان کرمانشاه » کرمانشاه » غذاهای سنتی کرمانشاه از طعم لذیذ دنده کباب کرمانشاهی تا پیتزای کردی کلانه
دنده کباب
کرمانشاه

غذاهای سنتی کرمانشاه از طعم لذیذ دنده کباب کرمانشاهی تا پیتزای کردی کلانه

۲۳ مرداد ۱۳۹۸ 9۰1,788

تنوع غذاهای سنتی کرمانشاه، در کنار جاهای دیدنی و دیگر جاذبه های طبیعی آن، هم بهانه ای است برای  مسافران تا استان کرمانشاه را به عنوان مقصد سفر انتخاب کنند.

کرمانشاه به لحاظ تاریخی، دارای پیشینه ای طولانی است و فرهنگی غنی و باستانی دارد. بنا هایی مانند طاق بستان، کتیبه بیستون ومعبد آناهیتا از جمله جاهای دیدنی کرمانشاه هستند که شهرت جهانی دارند. در کنار آثار تاریخی و طبیعت زیبای کرمانشاه، غذاهای محلی آن هم از دیگر مواردی هستند که تجربه‌ ای متفاوت را برای مسافران خلق می کنند.

برای رزرو هتل در کرمانشاه، به سایت اقامت ۲۴ مراجعه کنید.

آوازه خوشمزگی غذاهای سنتی کرمانشاه، گردشگران داخلی و خارجی را وسوسه می کند تا سری به این استان بزنند و غذاهای آن را امتحان کنند. غذاهای خوش آب و رنگ و لذیذ سنتی موجب می شود که دیگر فست فود ها هیچ جذابیتی برایتان نداشته باشد. بسیاری از مسافران پس از صرف غذا، علاقه مند می شوند تا دستور پخت آن را هم بدانند.

مطلب مرتبط: کرمانشاه بهشت گردشگران

مطلب مرتبط: غذاهای محلی ایران

اگر قصد سفر به کرمانشاه را دارید، حتما غذاهای سنتی آن را بچشید. مطمئن باشید که پشیمان نمی شوید. از محبوب ترین و دوست داشتنی ترین غذاهای محلی کرمانشاه، می توان به دنده کباب و خورشت خلال، کوفته‌ ریزه، سیب‌ پلو، آش سورانه، آش عباسعلی، ترخینه، دست پیچ، چلو گوشت، خورشت کنگر، کوکوی پاغازه اشاره کرد که در ادامه به معرفی برخی از آن ها می پردازیم:

دنده کباب
دنده کباب

دنده کباب

اصیل ترین و پر طرفدارترین غذای کرمانشاه، دنده کباب است. گاهی دنده کباب را با شیشلیک اشتباه می گیرند! دنده کباب با دنده گوسفند تهیه می شود و منبع خوبی برای تامین پروتئین حیوانی و آهن محسوب می شود. روش تهیه آن به این ترتیب است که دنده ها را پس از افزودن ادویه، چاشنی و سس مخصوص کباب می کنند.

خورشت خلال
خورشت خلال

خورشت خلال

خورشت خلال بادام هم از لذیذ ترین غذاهای محلی کرمانشاه است و اغلب گردشگران داخلی و خارجی، مشتاق امتحان آن هستند و تنها یک بار چشیدن آن کافی است تا بخواهید بارها آن را سفارش دهید. این خوراک از گوشت گوساله، خلال بادام، زرشک سیاه، زعفران، پیاز و لیموی عمانی تهیه می شود و با برنج سرو می ‌شود. خورشت خلال، به لحاظ ارزش غذایی منبع مفیدی از آهن و پروتئین است.

آش ترخینه
آش ترخینه

آش ترخینه

آش ترخینه با طعمی که تا به حال تجربه نکرده اید و عطر خاصش، تجربه ای متفاوت از غذاهای محلی است. آش ترخینه، تنها یک غذا نیست بلکه مملو از آنتی بیوتیک های طبیعی است و اغلب جهت درمان سرماخوردگی مورد استفاده قرار می گیرد. در تهیه آش ترخینه، از گندم و دوغ استفاده می شود. همچنین گیاه دیگری به نام سورانه، گوشت چرخ‌ کرده، پیاز، روغن زیتون، رب انار و فلفل سیاه هم در این غذا استفاده می شود.

آش عباسعلی
آش عباسعلی

آش عباسعلی

از خوشمزه ترین و معروف ترین آش های کرمانشاه، آش عباسعلی است. این غذا، برای چندین دوره، در جشنواره‌ ملی غذاهای سنتی، مقام اول را به خود اختصاص داده است. در آش عباسعلی، مانند دیگر آش ها از حبوبات استفاده می شود. گوشت، غلات، سبزیجات، روغن کرمانشاهی و ادویه های گوناگون از دیگر مواد اولیه‌ آش عباسعلی است.

آش عباسعلی، وقتی جا می افتد، لعاب دار می شود و کش می آید. این آش به همراه ﭘﯿﺎﺯ ﺩﺍﻍ، ﺳﯿﺮ ﺩﺍﻍ ﻭ ﻧﻌﻨﺎﻉ داغ سرو می شود.

کوکوی پاغازه
کوکوی پاغازه

کوکوی پاغازه

پاغازه، گیاهی است با خواص دارویی بسیار، که هم به صورت خام و هم به صورت پخته استفاده می شود. از غذاهایی که این سبزی در آن استفاده می شود، کوکوی پاغازه است. این کوکو، مانند کوکو سبزی است. این سبزی برای کاهش مشکلات گوارشی و التهابات روده مفید است. اغلب این غذا، در بازارچه های گردشگری قابل تهیه هستند و معمولا در رستوران ها سرو نمی شوند.

کلانه
کلانه

کلانه

کلانه یا پیچک که نام دیگر آن پیتزای کردی است. این غذا با گیاهی به نام پیچک تهیه می شود و دارای خواص دارویی است و منبعی غنی از فیبر و مواد معدنی و مغذی است. روش پخت این نان بسیار راحت است. ابتدا سبزی مخصوص آن به نام پیچک را ریز می کنند و سپس در خمیر می گذارند و روی ساج پهن می کنند. در نهایت با روغن محلی کرمانشاهی آن را چرب می کنند.

ونوشک
ونوشک

سیب پلو و ونوشک پلو

ونوشک پلو و سیب پلو از پر طرفدارترین غذاهای سنتی کرمانشاه است. ونوشک یا پسته کوهی، یک میوه درختی خاص این منطقه است. مواد لازم برای تهیه ونوشک پلو شامل ونوشک، برنج، گوشت چرخ کرده، رب گوجه فرنگی و زعفران است. ونوشک پلو از غذاهای سنتی کرمانشاه است که طرفداران بسیاری دارد.

سیب پلو هم یکی دیگر از غذاهای محلی کرمانشاه است. مواد استفاده شده در سیب پلو هم شامل برنج، سیب زمینی، شوید، کشمش، زعفران، پیازداغ، خرما و گوشت مرغ یا ماهیچه است.

شلمین
شلمین

شلمین

شلمین یا شلم، نوعی آش است که کمی ترش مزه است. شلمین در زبان محلی، همان شلغم است. برای پخت شلمین ابتدا شلغم و برگ آن را خرد می کنند. سپس گندم بلغور شده را می پزند و ورز می دهند. بعد از آن شلغم را با انار و سبزی محلی مخلوط می کنند و بر روی بلغور می ریزند. پس از چند روز آماده می شود.

اگر غذاهای محلی کرمانشاه برایتان وسوسه انگیز است، فرصت را از دست ندهید.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×