بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» سیستان و بلوچستان » غذاهای سیستان و بلوچستان، لذت گردشگری در منطقه ای گرمسیر
خوراک تباهگ
سیستان و بلوچستان

غذاهای سیستان و بلوچستان، لذت گردشگری در منطقه ای گرمسیر

۱ آبان ۱۳۹۸ 16۰1,836

یکی از جذاب ترین بخش های سفر می تواند امتحان کردن غذا های جدید و خاص هر منطقه باشد که به گردشگری غذا شهرت دارد. از میان استان ها و شهر های ایران، سیستان و بلوچستان منطقه ای گرمسیر و از مقاصد سفر پاییز است که غذاهای خوشمزه ای دارد. غذاهای سیستان و بلوچستان هم مانند استان های دیگر، حکایت از فرهنگ و محصولات شرایط اقلیمی این استان دارد.

مطلب مرتبط: سواحل مکران سیستان و بلوچستان و پدیده های عجیب و غریب آن

مطلب مرتبط: بهترین مقاصد گردشگری غذا در ایران

غذاهای سیستان و بلوچستان
غذاهای سیستان و بلوچستان

غذاهای استان سیستان و بلوچستان اغلب از محصولات بومی این استان تهیه می شوند. خرما، ماهی، گندم، جو، انواع میوه های گرمسیری و سبزی های کوهی به وفور در طبخ غذا های این منطقه مورد استفاده قرار می گیرند. جالب است بدانید غذاهای سیستان کم ادویه هستند در حالی که غذاهای بلوچستان تند و پر ادویه مانند غذاهای هندی و پاکستانی هستند.

مطلب مرتبط: غذاهای ایرانی پرطرفدار در جهان

دامپروری هم از دیگر فعالیت های اصلی مردمان این استان است. تولید گوشت و لبنیات و استفاده فراوان از آن ها در خوراک های محلی از جذابیت های دیگر سفر به این استان است.

برای رزرو هتل زاهدان و یا چابهار کلیک کنید.

غذاهای محلی سیستان و بلوچستان

خوراک تباهگ
خوراک تباهگ

۱- تباهگ

تباهگ غذایی ویژه ماه رمضان است که از اواسط ماه شعبان، مردم بلوچستان شروع به آماده سازی آن می کنند. تهیه این غذا به این ترتیب است که بلوچی ها بز یا گوسفندی را ذبح می کنند و به چندین قسمت تقسیم می کنند. سپس به گوشت پودر انار و نمک اضافه می کنند و در آفتاب قرار می دهند تا خشک شود. به منظور جلوگیری از آلوده شدن گوشت در هوای آزاد، بر روی آن پارچه ای تمیز قرار می دهند.

برای تهیه این غذا، گوشت های خشک شده تقریبا نیم ساعت در مخلوط آب و نمک جوشانده می شوند. سپس برنج را با آب تباهک دم می کنند تا برنج طعم آن به خود بگیرد. این غذا در نیکشهر، فنوج قصرقند، لاشار و سرباز نیز بسیار مصرف می شود.

۲- دوغ پا

دامپروری تاثیر مستقیمی بر نوع تغذیه مردم این ناحیه دارد. دوغ پا نوعی خورش است که با گوشت و دوغ آماده تهیه می شود. برای تهیه دوغ پا، گوشت و لپه و پیاز و نمک و ادویه را در دوغ می پزند و در پایان با برنج سرو می کنند.

غذاهای سیستان و بلوچستان- تنورچه
غذاهای سیستان و بلوچستان- تنورچه

۳- تنورچه

یکی دیگر از غذا های سیستان و بلوچستان، تنورچه است که به روش سیخ زدن گوشت گوسفند و کباب شده طبخ می شود. برای یخت این غذا از تنور استفاده می شود. این غذا با نام های دیگر مانند ترونچه و تنوری نیز می شناسند.

در روش سیخ زدن، ابتدا گوشت گوسفند را به تکه های بزرگی تقسیم می کنند و برای سیخ زدن، از چوب درخت خرما استفاده می کنند و در تنور قرار می دهند. همچنین در روش دیگر شکم گوسفند را با نخ نسوز می دوزند و در تنور می گذارند و در تنور را با کاهگل می پوشاند تا گوشت پخته شود.

۴- دوغ برک یا درزنک

غذایی ساده و راحت که با آرد، روغن، نمک و ادویه و دوغ تهیه می شود. آرد را در روغن سرخ می کنند و سپس دوغ را به آن می افزایند. این غذا را باید تا قبل از جوشیدن هم زد تا مواد یک دست شود.

۵- آبگوشت زابلی یا سیستانی

مواد اولیه این غذا شامل پیاز، گوشت، لپه، سیب زمینی، گوجه فرنگی و ادویه مخصوص سیستانی است که آچار نامیده می شود. این آبگوشت در میان اهالی سیستان از محبوبیت بالایی برخوردار است.

۶- ماهیگ پَچ

این غذا با ماهی و آرد تهیه می شود که بسیار متفاوت است. در تهیه این غذا آرد گندم را به صورت خمیری پهن و به دو قسمت تقسیم می کنند. ماهی را با برگ های درخت خرما بر روی آتش کباب می کنند و سپس ماهی کبابی را لای خمیر قرار می دهند و  درون تنور می پزند.

۷- اوجیزک

اوجیزک نوعی آبگوشت یا اشکنه است که از همان ادویه محلی آچار، گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز و روغن محلی تهیه می شود. در پایان داخل آن تخم مرغ می زنند.

۸- دلَک

دلک نام غذایی آسان و کم هزینه است که ماده اصلی آن گندم است. مردم بلوچ به ویژه در روز های سوگواری، دانه های گندم را خرد می کنند و با آن سوپ درست می کنند که دلک نام دارد.

۹- سَبزک

این غذا، سوپی ویژه فصل سرما است و هنگامی که کسی سرما می خورد، این سوپ را با گندم تازه می پزند تا بیمار زودتر خوب شود. برای تهیه این سوپ، خوشه های گندم تازه را بر روی آتش می گذارند.پس از مدتی آن را بر می دارند و بر زمین می کوبند تا دانه ها جدا شوند. دانه های گندم را خرد وبا آن سوپ می پزند.

کشک زرد
کشک زرد

۱۰- کشک زرد

در روز های سرد پاییز و زمستان، سیستانی ها از این غذا برای سرو یک صبحانه مقوی استفاده می کنند. این غذا از فرآورده های لبنی و غلات تهیه می شود که طرز تهیه آن با دیگر انواع کشک متفاوت است. کشک زرد ترکیبی از بلغور گندم، لبنیات، دانه‌ شبت، دانه‌ زیره‌، دانه‌ گشنیز، زردچوبه، نمک و دوغ است. این غذا را با پیاز و آب گوشت می پزند.

این کشک برای تقویت حافظه، بهبود ورم معده و یبوست یا اسهال، تنظیم فشارخون و جلوگیری از پوکی استخوان مفید است.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×