بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» اخبار گردشگری » بوم گردی و گردشگری روستایی، تجربه آرامش در سفر
گردشگری روستایی
اخبار گردشگری

بوم گردی و گردشگری روستایی، تجربه آرامش در سفر

۱ خرداد ۱۳۹۹ 31۰1,969

بوم گردی، در میان افراد علاقه مند به طبیعت و خاطره بازی، همیشه طرفدارهای پر و پا قرصی دارد. گاهی جذابیت طبیعت و خانه های قدیمی با طرح های ایرانی و صنایع دستی اصیل، جای همه هتل های مدرن و لوکس و شهرهای یزرگ و شلوغ را می گیرد و دلمان جایی را می خواهد که بوی اصالت دهد. بوم گردی فرصتی مغتنم برای توسعه گردشگری روستایی و اکوتوریسم است. همچنین توسعه صنایع دستی نیز در گرو روستاها می توانند قطب مهمی در جذب گردشگر باشند اگر امکانات کافی در آن ها وجود داشته باشد.

مطالب بیشتر:

بوم گردی
بوم گردی

اقامتگاه های بوم گردی هم می توانند با هم متفاوت باشند یا امکانات متفاوتی داشته باشند. گاهی این اقامتگاه ها، خانه های قدیمی هستند که مرمت می شوند و گاهی هم خانه هایی هستند که اخیرا به همین منظور احداث شده اند. اقامتگاه های بوم گردی هم مانند سایر هتل ها و واحدهای اقامتی، تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستند.

گردشگری روستایی می‌تواند انواع مختلفی از گردشگری مانند گردشگری تاریخی و فرهنگی، طبیعت گردی و بوم گردی و گردشگری کشاورزی را دربرگیرد. بوم گردی دومین و مهمترین نوع گردشگری روستایی است. در بوم گردی هدف بودن در طبیعت و لذت بردن از مناظری است که در یک زیست بوم خاص وجود دارد.

گردشگری کشاورزی با هدف لذت بردن و آموزش کشاورزی یا باغبانی اجرا می شود. در این شکل، گردشگر می‌تواند نحوه کار و تولید را تماشا کرده و در مورد آن اطلاعات دریافت کند و یا به طور فعال در کشت و برداشت محصولات منطقه شرکت کند. البته در این حالت گردشگر هم درک بهتری از زندگی در آن منطقه به دست خواهد آورد و هم بی شک لذت بیشتری از سفر خواهد برد.

ایران با توجه به گستردگی جغرافیایی و داشتن اقلیم‌های متفاوت، فرهنگ‌ها و سنن و چشم اندازهای بی‌نظیرش و همچنین با توجه به دارا بودن جاذبه‌های تاریخی غنی دارای پتانسیل بسیار بالایی برای برگزاری تورهای روستا‌گردی بویژه برای گردشگران خارجی است. خونگرمی مردمان این مرز و بوم باعث می‌شود که گردشگران با اقامت در روستاها علاوه بر آشنایی با آداب و رسوم روستا اوقات خوشی را در کنار مردم و در طبیعت بگذرانند.

گردشگری روستایی
گردشگری روستایی

گردشگری و توسعه  روستایی

هدف اساسی توسعه، رشد همه جانبه و پایدار جوامع انسانی است. در چارچوب گردشگری و توسعه روستایی، توانایی های روستایی در جهت رفع نیازهای مادی و معنوی مردم مورد توجه قرار می گیرد. بوم گردی انواع گوناگونی دارد که گردشگری روستایی بخشی از آن است.

تاثیر بوم گردی بر روستاها

بوم گردی دارای تاثیرات گسترده ای در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است. این آثار ممکن است مثبت باشد و یا حتی ممکن است آثار منفی به جا بگذارد.

بوم گردی و گردشگری روستایی
بوم گردی و گردشگری روستایی

پیامدهای مثبت و منفی توسعه گردشگری روستایی

از آثار مثبت اجتماعی و فرهنگی گردشگری روستایی می توان به خودکفایی و تقویت اقتصاد محلی، احترام و معرفی آداب و رسوم، سنت و فرهنگ روستا و تقویت و تدوام آن ها، افزایش درک و مدارا در میان فرهنگ ها، عرضه صنایع دستی و هنرهای محلی و تقویت و زنده نگه داشتن آن ها اشاره کرد.

اما از پیامدهای منفی گردشگری روستایی هم باید به مواردی شامل محرومیت از برخی مزایای رفاهی برای جامعه میزبان، افزایش مصرف منابع کمیاب از جمله آب آشامیدنی، افزایش وابستگی نواحی میزبان به گردشگری، خسارت هایی که ممکن است گردشگران به مناطق روستایی وارد کنند.

خانه های بوم گردی
خانه های بوم گردی

بوم گردی و گردشگری پایدار

به طور کلی ایجاد توازن بین تقاضا و قابلیت های منطقه، هدف برنامه ریزی های گردشگری است تا پیامدهای منفی گردشگری روستایی به حداقل برسد. گردشگری می تواند گام موثری در جهت اصلاح و تجدید حیات روستاها باشد. با توسعه گردشگری روستایی و بوم گردی، خانه های قدیمی روستاها بازسازی می شوند و این علاوه بر زیباسازی روستاها، موجب ایجاد اشتغال نیز می گردد. با جذب گردشگر درآمد فروشگاه های محلی، از فروشندگان صنایع دستی تا فروشندگان مایحتاج روزانه افزایش پیدا می کند و موجب می شود تا ساکنان روستا، بیشتر تشویق به زندگی در آن جا شوند.

با این حال افزایش خانه های بوم گردی می تواند موجب تخریب پوشش گیاهی و آسیب زدن به محیط زیست و منابع طبیعی روستا شود. همچنین حضور گردشگران و ثروتمندان غیربومی در روستاها، می تواند موجب تضعیف فرهنگ بومی شود.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×