بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » اطلاعات خواندنی راجع به گردشگری کشاورزی
گردشگری کشاورزی
گوناگون

اطلاعات خواندنی راجع به گردشگری کشاورزی

۱۹ بهمن ۱۳۹۷ 8۰1,664

دنیای امروز زمان فروش و صادرات منابع معدنی و نفتی نیست و در تمام دنیا به دنبال راه های تازه و بهتر برای کشف پتانسل های جدید برای توسعه ی اقتصاد هستند و جذب توریست در حال حاضر از جایگاه بسیار مطلوبی در این زمینه قرار دارد. در بین انواع راه های جذب توریست، گردشگری کشاورزی یکی از بهترین روش ها برای توسعه ی روستاها و همچنین بهبود شرایط اقتصادی می باشد.

نقش گردشگری کشاورزی در اقتصاد و جایگاه آن در ایران و سایر کشورهای خارجی را در ادامه بررسی خواهیم کرد. برای آشنایی با گردشگری کشاورزی در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط: مدل های گردشگری

مقاله مرتبط : گردشگری روستایی، لذت بخش ترین نوع سفر

مقاله مرتبط : تاثیر صنعت گردشگری بر مناطق محروم

گردشگری کشاورزی

گردشگری کشاورزی چیست؟

گردشگری کشاورزی یا آگروتوریسم (Agritourism) نوع تقریبا جدیدی از کشاورزی می باشد که در آن مزارع و طبیعت مناطق روستایی به جاذبه ی گردشگری برای جذب توریست تبدیل میشوند. این نوع گردشگری به شدت در تمام دنیا رو به رواج بوده و سرمایه گذاری های زیادی برای آن صورت میگیرد. در اینکه زندگی لوکس و پر از زرق و برق و جاذبه های تاریخی برای جذب توریست از اهمیت بالایی برخوردار می باشند، هیچ شکی نیست، اما واقعیت این است که روح انسان امروز نیاز به آرامش داشته و به نوعی از زندگی مدرن فراری هستیم. به عبارت دیگر، انسان امروز به دنبال تفریح به معنای واقعی می باشد و سعی در دوری از زندگی مدرن؛ حتی برای چند ساعت را دارد. گردشگری کشاورزی دقیقا همان چیزی می باشد که در این شرایط می تواند نه تنها به آرامش روحی افراد کمک کند، بلکه امید به زندگی و اقتصاد را در مناطق روستایی تا حد زیادی افزایش خواهد داد.

گردشگری کشاورزی

نقش گردشگری کشاورزی بر اقتصاد

از گذشته تا امروز کشاورزی یکی از عوامل موثر در اقتصاد و تجارت بوده است، اما به مرور و با روی آوردن اغلب افراد به زندگی شهری و کوچ کردن از روستا به شهر، کمی با این شغل و حرفه فاصله گرفته شد. واقعیت این است که نیاز به محصولات کشاورزی همیشه به خوبی احساس میشود و نمی توان از آن غافل شد و باید به دنبال راه هایی برای توسعه ی بهتر آن در کنار رواج زندگی روستایی بود.
با توسعه ی گردشگری کشاورزی و میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی در مناطق خوش آب و هوا با ویژگی های اقلیمی منحصر به فرد، می توان شاهد رشد اقتصاد و کسب درآمد برای اهالی آن منطقه بود. برای مثال، بوم گردی که در چند سال اخیر به شدت رواج پیدا کرده است، می تواند یکی از اثرات گردشگری کشاورزی باشد. فروش محصولات کشاورزی، صنایع دستی، اجاره منزل و اقامتگاه و راه اندازی رستوران های سنتی با حال و هوای کاملا طبیعی و بدون هرگونه تجملات و نشانه های زندگی مدرن، از جمله اثرات این شیوه ی جذب توریست بر اقتصاد روستاها و فراهم کردن شرایط مناسب برای جلوگیری از روی آوردن به زندگی شهری می باشند.

گردشگری کشاورزی

راه های توسعه گردشگری کشاورزی

اصلی ترین نکته ای که باید برای توسعه ی این نوع گردشگری در نظر داشت، فاصله گرفتن از زندگی مدرن در تمام جوانب کار می باشد و همه چیز باید کاملا طبیعی باشد و لزومی برای هزینه زیاد برای تجهیز اقامتگاه ها و غیره وجود ندارد. علاوه بر این، چند راهکار ساده می تواند سود دهی این نوع جذب توریست را راحت تر کند. برای مثال:

جمع آوری محصولات کشاورزی به صورت کاملا سنتی و بدور از ادوات مدرن و صنعتی

افراد زیادی هستند که آرزوی کار کردن در مزارع و شالیزارها و جمع آوری میوه و خوشه چینی و غیره را دارند. این نمونه از کشاورزی را در ایالات متحده آمریکا می توانید مشاهده کنید و جالب است که به شدت در جذب توریست تاثیرگذار بوده است.

دامداری در کنار کشاورزی

تجربه ی جذب گردشگر با کشاورزی در اقصی نقاط دنیا نشان داده است که روستاها و مزارعی که همزمان حیواناتی مانند گاو و گوسفند و غیره را پرورش می دهند، در این نوع گردشگری موفق تر وارد عمل شده اند.

توجه به تورهای گردشگری

راه اندازی تورهای گردشگری به مناطق روستایی اگر به درستی مدیریت شوند، به مرور تاثیر بسیار زیادی بر راه یافتن توریست به بخش های کشاورزی و مناطق روستایی را خواهند داشت.

راه اندازی اقامتگاه و بوم گردی

استراحت و خوردن غذاهای محلی در مکانی کاملا آرام یکی از مهم ترین و اصلی ترین فاکتورهای مورد نیاز برای جذب توریست و توسعه ی گردشگری می باشد.

گردشگری کشاورزی

گردشگری کشاورزی در ایران

برخلاف سایر کشورهای خارجی که به مناطق روستایی و کشاورزی به عنوان پتانسیل جذب توریست نگاه میشود، در ایران هنوز به جایگاه مطلوبی در این زمینه دست پیدا نکرده ایم. البته این بدان معنا نیست که این شیوه ی جذب گردشگر در ایران اصلا جایگاهی ندارد، بلکه منظور این است که با توجه به داشتن شرایط ایده آل و مردم خونگرمی که بهترین میزبان برای گردشگر می باشند، هنوز بدرستی این بخش مدیریت نشده است.
نمونه های موفق گردشگری کشاورزی در ایران را براحتی می توان در ماسوله، ابیانه، کندوان، شاندیز و طرقبه مشهد مشاهده کرد و رونق موجود در این مناطق دلیلی بر اهمیت این نوع جذب گردشگر بر رفاه و رونق اقتصادی منطقه می باشند.

مطلب مرتبط: روستای ابیانه

گردشگری کشاورزی

موانع موجود در گردشگری کشاورزی در ایران

بر اساس تجربیات بدست آمده و تحلیل رفتار گردشگران اروپایی که ایران را برای تفریح انتخاب میکنند، باغ های پسته و مزارع زعفران و همچنین خوشه چینی در باغ های انگور برای آنها در اولویت می باشد. متاسفانه عدم آموزش صحیح کشاورزان و اهالی روستا برای فراهم کردن شرایط مناسب بهداشتی و رفاهی مسافران در کنار عدم بهم زدن بافت سنتی و حال و هوای طبیعی اقامتگاه ها از جمله موانع موجود در این زمینه می باشد. با توجه به رواج فعالیت های گردشگری در تمام دنیا و ایران، بدون شک شاهد رشد در این زمینه و توجه به آن در دروس دانشگاهی در شاخه ی مدیریت جهانگردی خواهیم بود.

اپلیکیشن های کاربردی در گردشگری کشاورزی

جالب است بدانید که جذب توریست و گردشگر از طریق فعالیت های کشاورزی به اندازه ای در سایر کشورها اهمیت دارد که شاهد تلفیق آن با تکنولوژی هستیم. برای مثال طراحی اپلیکیشن های کاربردی در معرفی مناطق کشاورزی و همچنین امکانات موجود در هر یک برای رفاه و استراحت و فعالیت گردشگران، از جمله راه های تاثیر گذار در این زمینه بوده است. اپلیکیشن WA Agritourism و visit Florida از جمله برنامه های معروف در جذب توریست و توسعه ی گردشگری کشاورزی می باشد. جالب است بدانید که سفر به مزارع و کار کردن در آنها از طریق شناسایی مزارع نزدیک به مکان فعلی با اپلیکیشن های تلفن همراه، یکی از راه های بسیار پرطرفدار برای کسب درآمد در طول سفر می باشد و برای جهانگردها یک شیوه ی مناسب خواهد بود.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×