» راهنمای سفر به ایران » استان یزد » یزد » موزه مارکار یزد؛ معرفی بخش های مختلف و اطلاعات بازدید
موزه مارکار یزد
یزد

موزه مارکار یزد؛ معرفی بخش های مختلف و اطلاعات بازدید

۱ دی ۱۳۹۸ 16۰1,873

موزه ها، مانند دفتر خاطراتی هستند که گذشته ها را برایمان یادآوری می کنند. از میان موزه ها، آن ها که بنایی قدیمی هم دارند، خاطره انگیز تر و پر جاذبه تر از سایرین هستند. موزه مارکار، از جاهای دیدنی یزد و از مهم ترین جاذبه های گردشگری این شهر محسوب می شود.

شهر یزد با دارا بودن اماکن تاریخی و جاهای دیدنی فراوان، یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری ایران است. این شهر در  لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است و گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به خود دعوت می کند.

بنر هتل داد یزد
موزه مارکار یزد
موزه مارکار یزد

معرفی موزه مارکار یزد

مارکار نام مجموعه ای تاریخی است که موزه مارکار در زیرزمین این مجموعه قرار دارد. مجموعه مارکار یزد با قدمت ۸۰ ساله توسط فردی نیکوکار به نام پشوتن جی مارکار تاسیس شد و مدت ها به عنوان پرورشگاه، خوابگاه و مدرسه در شهر یزد مورد استفاده قرار گرفته است.

برای رزرو هتل یزد، به سایت اقامت ۲۴ مراجعه کنید.

موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان
موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان

موزه مارکار یزد به موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان شهرت دارد و در میدان موزه فرهنگ ایران و باستان (مارکار) یزد قرار دارد. این موزه در سال ۱۳۹۴ در زیرزمین بنای تاریخی پرورشگاه مارکار افتتاح شده و آیین و فرهنگ زرتشتیان را به نمایش گذاشته است.

مطلب مرتبط: بافت قدیم یزد

مطلب مرتبط: لیست مکان های تفریحی یزد

میدان ساعت یزد
میدان ساعت یزد

پشوتن جی دوسابایی مارکار از زرتشتیان مقیم هندوستان بوده است که در سفر هایش به ایران، فعالیت های خیریه انجام می داده است. از جمله فعالیت های او:

  • ساخت دبستان و دبیرستان دخترانه، یزد
  • ساخت دبستان و دبیرستان پسرانه، یزد
  • ساخت پرورشگاه برای کودکان بی‌سرپرست، یزد
  • ساخت هنرستان، یزد
  • ساخت برج گاه نمای فردوسی یا میدان ساعت، یزد
  • ساخت همایشگاه، تهران
  • اهدای زمین پارک، یزد
موزه مارکار

آدرس موزه مارکار

موزه مارکار در میدان مارکار یزد، کوچه فرش مشهد یا بلوار منتظر قایم، کوچه میلاد یزد واقع شده است. موزه مارکار همه روزه صبح از ساعت ۹ تا ۱۳ و بعدازظهر از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به غیر از بعدازظهر جمعه آماده میزبانی از بازدیدکنندگان است.

بخش های مختلف موزه مارکار

در بدو ورود به موزه، زندگی نامه مارکار و فعالیت های او برای بازدیدکنندگان نمایش داده شده است.

بخش اول موزه مارکار به معرفی آیین زردشتی و آداب رسوم آن اختصاص دارد. در این بخش می توانید اطلاعات بیشتری از دین زردشتی به دست آورید و جزییات بیشتری از آن بدانید. از دیگر مواردی که در این بخش به نمایش درآمده است لباس های سنتی موبدان و زنان زردشتی است.

لباس زنان زرتشتی
لباس زنان زرتشتی

بخش دیگر موزه، نمایش مراسم تدفین و وسایل خانه های قدیمی است و بخشی از آن هم زیارتگاه های زردشتیان معرفی شده اند.

در قسمت دیگری از موزه مارکار هم یک آشپزخانه قدیمی می بینید که ابزار و وسایلی از گذشته در آن جا قابل مشاهده است.

توضیحات هر یک از این بخش‌ها به دو زبان فارسی و انگلیسی قابل مشاهده است. همچنین فیلمی کوتاه از آیین ها و آداب زردشتی همراه با موزیک های سنتی و دری با اپلیکیشنی قابل نصب بر روی تلفن همراه از دیگر مواردی است که جهت معرفی دین زردشتی به بازدید کنندگان ارائه می شود.

معماری موزه مارکار
معماری موزه مارکار

معماری موزه مارکار

از بدو ورود به مجموعه مارکار یزد، ساختمانی با شکوه می بینید که در مرکز محوطه ای بزرگ قرار گرفته است و توسط ستون ­هایی زیبا به مدرسه مارکار متصل شده است. بنای این مجموعه طوری طراحی شده است که در طول روز می تواند به خوبی از نور خورشید استفاده کند. تامین آب آن از آب انبار و قنات موجود در همین مجموعه صورت می گرفت که اکنون قابل بازدید است.

مطلب مرتبط: آشنایی با اماکن تاریخی یزد

معماری جاهای دیدنی یزد
معماری جاهای دیدنی یزد
لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×