بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » پایان روزهای غبار آلود با باران اسیدی!
باران اسیدی
گوناگون

پایان روزهای غبار آلود با باران اسیدی!

۲۳ آذر ۱۳۹۸ 6۰1,637

هنگامی که پس از چندین روز آلودگی هوا، چشم انتظار باران هستیم تا غبار از صورت شهر پاک کند و بتوانیم هوایی تازه کنیم، بسیار می شنویم که زیر باران نروید چون باران اسیدی است. اما باران اسیدی چیست و چطور پدید می آید؟

باران اسیدی
باران اسیدی

وقتی میزان ذرات معلق سمی و اسیدی در هوا بالا می رود، باران موجب می شود تا این مواد سمی توسط باران، برف و یا حتی مه بر روی زمین جریان پیدا کنند. اینگونه است که باران اسیدی می شود و باید از قرار گرفتن در زیر آن اجتناب کرد. اصلی ترین منبع تولید این آلودگی ها خودروها، کارخانه ها و نیروگاه ها هستند.

مطلب مرتبط: محیط زیست ایران و حفاظت از آن

مطلب مرتبط: ۱۰ روش حفاظت از محیط زیست و احترام به طبیعت در سفر

در صورتی که غبار اسیدی با ذرات آب موجود در جو ترکیب شود، به صورت باران اسیدی پایین می آید. باران اسیدی به درختان و روییدنی ها آسیب می زند و در خاک جذب می شود و موجب بر هم خوردن تعادل شیمیایی آن می شود. این باران در رودخانه ها و دریاچه ها، به حیوانات و گیاهان آبزی هم صدمه می زند و گاهی موجب مرگ آن ها می شود.

مطلب مرتبط: زباله پلاستیکی ؛ چگونه با این دشمن محیط زیست مقابله کنیم؟

آلودگی هوا
آلودگی هوا

علت باران اسیدی

البته باران تمیز هم به دلیل وجود دی اکسید کربن در هوا، اندکی اسیدی است. علتش این است که آب بعد از واکنش با دی اکسید کربن، کربنیک اسید تولید می‌‌کند که اسید ضعیفی است. اما در هوای آلوده به دلیل اکسید های نیتروژن و گوگرد یا سولفور، اسیدهای دیگری نیز ایجاد می شوند که خطرناک تر هستند.  مهم ترین گازی که موجب اسیدی شدن باران می شود، سولفور دی اکسید است.

پیامدهای باران اسیدی
پیامدهای باران اسیدی

تاثیرات باران اسیدی

باران اسیدی تاثیرات خطرناک محیط زیستی دارد. این تاثیرات مخرب بر روی جنگل ها، منابع آب‌ شیرین و خاک و جانداران اتفاق می افتد. باران اسیدی موجب از بین رفتن حشرات و تغییرات عجیبی بر روی موجودات آبزی می شود. همچنین این پدیده حتی می تواند موجب خوردگی سطوح ساختمان ‌ها و زنگ زدن سطوح فلزی شود و از سوی دیگر برای سلامت انسان مضر است.

خاک

باران اسیدی آسیب بسیاری به خاک می رساند. باران اسیدی باعث حل شدن مواد معدنی با ارزش غذایی و ترک خوردن خاک می شود و پوشش گیاهی تضعیف می شود.

آبزیان

باران های اسیدی زندگی حیوانات آبزی را به خطر می اندازد. در pH پایین، ماهی ها نمی توانند از تخم بیرون آیند و هنگامی که آب اسیدی شود، آبزیان بزرگ تر هم قادر به ادامه حیات نخواهند بود. همچنین تنوع زیستی نیز کاهش می یابد.

پوشش گیاهی و جنگل ها

باران اسیدی موجب کاهش رشد درختان و ریختن برگ ها می شود و حتی ممکن است به مرگ کامل گیاه بیانجامد. البته این فرآیند در ابتدا باعث تضعیف پوشش گیاهی می شود و به تدریج موجب مرگ گیاه می شود. جنگل های کوهستانی هم با توجه به این که در ارتفاع و در میان مه قرار دارند، می توانند خطرناک تر و اسیدی تر از باران باشند. این پدیده موجب افزایش تعریق و کمبود آب درخت می شود.

در زمین‌های کشاورزی به منظور جبران مواد غذایی از دست رفته خاک، از کودهای شیمیایی و حیوانی استفاده می شود.

سلامت انسان

برخی دانشمندان اثرات مخرب این پدیده بر سلامت انسان را بررسی کرده و اشاراتی نیز داشته‌اند. با این حال هنوز هیچ کدام از این اثرات اثبات نشده است. البته ذرات ریز معلق در هوا که از گازهای سولفور دی اکسید و نیتروژن اکسید تشکیل می‌شوند، اثرات مخرب و ثابت‌ شده‌ای روی سلامت تنفس انسان دارند.

باران اسیدی و تخریب محیط زیست
باران اسیدی و تخریب محیط زیست

دخالت انسان در تولید باران اسیدی

برخی از فعالیت های انسان ها هم موجب تولید ترکیبات گوگردی و نیتروژنی می شوند. تولید برق، کارخانه ها و صنایع حمل‌ و نقل بخشی از این فعالیت ها هستند. آلودگی های تولید شده از این فعالیت ها، می توانند پیش از تبدیل به اسید، صدها کیلومتر جا به جا شوند.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

۱.۱/۵ - (۱۷ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×