بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» دانستنی‌های سفر » سفر آرام چیست و چگونه می تواند تجربه سفر شما را متفاوت کند؟
سفر آرام - Slow Travel
دانستنی‌های سفر

سفر آرام چیست و چگونه می تواند تجربه سفر شما را متفاوت کند؟

۷ مهر ۱۳۹۸ 8۰1,639

در زمانه ای زندگی می کنیم که زمان بیش از هرچیزی ارزش دارد و به قولی زمان طلاست. این موضوع سبب بوجود آمدن مفاهیمی از جمله فست‌فود و امثال آن است. این موضوع سبب شده میزان لذت ما از پدیده‌هایی که با سرعت انجام می گیرند پایین بیاید. استرس ناشی از سریع انجام دادن کارها باعث عدم لذت کافی ماست. در همین راستا پویشی برای آهسته تر انجام دادن کارها به راه افتاده که سفر آرام یکی از آنهاست. با ما در بلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید تا باهم به این پدیده جدید بپردازیم.

سفر آرام یا Slow Travel چیست؟

سفر آرام یا Slow Travel به طور کلی حول سه محور اصلی متمرکز است. اول، تمرکز بر سفر، دوم، آشنایی با جامعه محلی و سوم محافظت از محیط زیست است. البته این قوانین برای همه آشنا هستند اما پیش از این ترکیبی از آنها وجود نداشت.

پبش از این هم از سفرهایی که در آن بر ارتباط با جامعه محلی برای خودشناسی تاکید میشد وجود داشت. برای مثال کتاب “بخور،عبادت کن، عشق بورز” اثر الیزابت گیلبرت که بر همین اساس بود. اما همانطور که گفتیم احترام و حفاظت از محیط زیست با آن ادغام نشده بود.

سفر آرام - Slow Travel
سفر آرام – Slow Travel

گردشگری مسئولانه نیز بیشتر از خودشناسی در سفر و لذت شخصی بیشتر بر حفاظت از محیط زیست تاکید دارد. مسافران دوستدار محیط زیست ترجیح می دهند پول خود را در کسب و کارهای محلی صرف کنند. اما این هم بیشتر به صورت بخش کوچکی از تجربه سفر بوده تا یکی از اساس مهم سفر.

سفر آرام به واقع اولین مفهومیست که لذت سفر، ارتباط با محلیان و حفاظت محیط زیست را گرد هم آورده.

مفهوم سفر آرام از کجا آمده است؟

سفر آرام از جنبش غذای آرام که در سال ۱۹۸۶ در اعتراض به افتتاح یک فست‌فود در شهر رم ایتالیا انجام شد، الهام گرفته است. غذای آرام در راستای حمایت از غذاهای محلی و شیوه پخت آنها طراحی شده بود.

حمایت از غذای محلی - غذای آرام - جنبش آرام
حمایت از غذای محلی – غذای آرام – جنبش آرام

جنبش آرام یا Slow Movement که اولین بار توسط کارلو‌پترینی آغاز شد، بطور کلی بر کاهش سرعت زندگی تاکید دارد. این جنبش که اول برای غذا بود سپس به دیگر شاخه های هم کشیده شد.

با افزایش ارتباطات، هواپیماهای سریعتر و اینترنت سریعتر، بعضی مسافران علاقمند به جنبش آرام به سفر آرام کشیده شدند. این مسافران به سفر بدون عجله و جامعه-محور گرایش داشتند و این جنبش کم‌کم گسترش یافت.

لذت بردن از سفر

لذت بردن از سفر این روزها بیشتر در حرف است تا عمل. مسیر که جزیی از سفر است را همیشه فراموش می کنیم و می‌خواهیم زودتر به مقصد برسیم. در سفر آرام عجله ای برای هرچه سریعتر به مقصد رسیدن وجود ندارد. در این مفهوم خود سیاحت، سفر و لذت از آن در اولویت قرار دارد.

لذت سفر - سفر آرام
لذت سفر – سفر آرام

مسافران این سبک، از مسافرانی مثل تئوفیل گاتییرکه در قرن۱۹ “فرقه سرعت” را رد کرد الهام می‌گیرند. امروزه نیز مسافران از این سرعت زیاد فراری‌اند و سیاحت در سفر بیشتر مد نظر قرار می‌دهند. سفرهایی از قبل سفر جاده‌ای، سیر و سفر با قطار و سفر با قایق از این دست هستند.

برقراری ارتباط با جامعه محلی

گاتییر تنها نویسنده‌ای نبود که علاقمندان به سفر آرام را متاثر کرد. ایزابل ابرهارت، مکتشف سوئیسی قرن ۱۹ نیز در این جنبش فرد محبوبی است. ابرهارت معتقد بود که بهترین راه شناخت یک مکان، سفر به آنجا دقیقا به همان سبکی که محلی‌ها انتخاب می کنند است، حال می خواهد با پای بیاده باشد، یا با کالسکه و یا حتی با قاطر!

ارتباط با جامعه محلی - سفر آرام
ارتباط با جامعه محلی – سفر آرام

ایده کلی اینست که جای تردید بازدید از مکانهای معروف و نگرانی برای رسیدن به همه برنامه‌ها، اوقات خود را با محلی‌ها صرف کنید تا شما را به بهترین مکانها ببرند. علاقمندان به سفر آرام به نگاه از دید کسانی که در آن مقصد زندگی می‌کنند امیدوارند درک عمیقتری از آن مکان پیدا کنند. ضمنا همیشه جاهایی هستند که شاید معروف نباشند ولی محلی‌ها شما را با بردن به آنجا غافلگیر می‌کنند.

حفاظت از محیط زیست

سومین بخش از سفر آرام، تفکر در مورد تاثیر سفر ما بر محیط زیست است. افزایش آثار مثبت آن (از قبیل حمایت از کسب‌وکارهای محلی و اقامت در خانه‌های بومگردی) و کاهش تاثیرات منفی آن (از جمله کاهش استفاده از محصولات پلاستیکی و جمع‌آوری زباله‌های پلاستیکی) است.

حفاظت از محیط زیست - سفر آرام
حفاظت از محیط زیست – سفر آرام

با انتخاب وسایل حمل‌ونقل آهسته‌تر علاوه بر خلق تجربه‌های تازه، نگران اثرات مخرب سفرهای هوایی بر محیط‌زیست نخواهید بود. بسیاری از افراد معتقدند، در سفر آرام، با احترام به محیط زیست دین خود به مقصد را نیز ادا می‌کنند.

 

منبع: اقامت ۲۴

 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×