بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » استان تهران » تهران » موزه مقدم، خاطره شیرینی از موزه گردی در تهران
موزه مقدم
تهران

موزه مقدم، خاطره شیرینی از موزه گردی در تهران

۲۱ شهریور ۱۳۹۸ 13۰1,592

یکی از خانه های قدیمی و جاهای دیدنی تهران، موزه مقدم است. دیدن بناهای قدیمی همیشه حس خوبی ناشی از آشنایی با ریشه هایمان در ما ایجاد می کند. آشنایی با فرهنگ گذشتگان در فضایی نوستالژیک با کاشی کاری ها و طراحی های خاص دوره های گوناگون، اشیاء و ابزار هایی که در آن دوره مورد استفاده قرار می گرفته اند و سبک های مختلف معماری، همیشه جذاب است.

مطلب مرتبط: معرفی موزه های تهران

تهران، با همه بنا های مدرن و آسمان خراش هایش، هنوز هم بافتی قدیمی دارد که گردشگران فراوانی را به سوی خود دعوت می کند. بافت قدیمی تهران، مجموعه ای از موزه ها، باغ ها، و بناهای تاریخی است که حسی نوستالژیک را در بازدیدکنندگان بر می انگیزد.

مطلب مرتبط: تهران یکی از شهرهای باستانی جهان که با بافت مدرن تلفیق شده از نگاه بوکینگ!

موزه مقدم
موزه مقدم

استاد مقدم که بود؟

استاد مقدم اولین ایرانی است که نشان لژیون دو نور را از طرف شارل دو گل رئیس‌ جمهور فرانسه دریافت کرد. وی از پایه گذاران دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود. او نشان دانشگاه تهران را با الهام از تاریخ و فرهنگ ایران طراحی کرد.

در سال ۱۳۵۱ استاد مقدم، خانه را به انضمام اشیای قدیمی آن وقف دانشگاه تهران کرد. پس از درگذشت استاد محسن مقدم در سال ۱۳۶۶ و این بنا به دانشگاه تهران سپرده شد. موزه مقدم، بنایی منحصر به فرد به لحاظ معماری، تاریخچه و اشیاء داخل آن است.

استاد محسن مقدم، در سال ۱۳۱۵، پس از فارغ التحصیلی در رشته‌ های نقاشی، تاریخ هنر و باستان‌شناسی از فرانسه به ایران بازگشت و همراه همسر فرانسوی خود در خانه پدری ساکن شد و در کنار فعالیت ‌های علمی، آثار و اشیاء فرهنگی قدیمی را نیز جمع آوری کرد.

خانه مقدم
خانه مقدم

دیدنی های خانه موزه مقدم

موزه مقدم از آن خانه هایی است که در آن، اصالت را با تمام ویژگی های یک فرهنگ باستانی می بینید. این بنای مجلل، خانه پدری دکتر محسن مقدم، استاد باستان‌ شناسی دانشگاه تهران بود. وی به کار جمع‌آوری آثار تاریخی از سراسر ایران‌ علاقه مند بود و آن‌ ها را در معماری و تزیین خانه به کار برد. قدمت ساخت این بنا به دوره قاجاریه و خاندان احتساب ‌الملک، از درباریان آن دوره باز می گردد.

از جمله آثار ارزشمند کلکسیون استاد مقدم می توان به انواع کاشی، قطعه های سنگ تراشیده شده و اشیایی مانند انواع پارچه، چپق، قلیان، ظروف سفالی، تابلو های نقاشی، مسکوکات، مهر ها و اسناد تاریخی اشاره کرد.

مطلب مرتبط: محبوب ترین خانه موزه های ایران

معماری موزه مقدم

معماری موزه مقدم

معماری موزه مقدم

معماری ایرانی این بنا، مطابق با اصول باغ ایرانی است. گل‌ کاری، فضا سازی با گلدان ها و گیاهان حال و هوای بسیار خوشی برای گردشگران فراهم می‌آورد.

بخش غربی خانه را، استاد همراه یکی از شاگردان خود در سال ۱۳۴۵ با کاشی‌هایی از دوران قاجار و با طرح های ایرانی تزیین کردند.

در قسمت شمالی بنا، یک ایوان با چند طاق و ستون قرار دارد که با کاشی‌هایی از دوره زندیه و قاجار تزیین شده است. در میانه ایوان، حوضی از جنس مرمر می بینید. جالب است بدانید که این حوض از حمام فتحعلی شاه به این محل منتقل شده است.

خانه موزه مقدم
خانه موزه مقدم

طراحی فواره های این باغ الهام گرفته از آب ‌نماهای باغ الحمراء در اسپانیا است که در اطراف استخر قرار دارند.

حیاط اندرونی و بیرونی با یک دیوار به نام دیوار تجدد از هم جدا شده است. طراحی این دیوار، یادآور ستون‌های کاخ چهلستون اصفهان است.

پایه های فیروزه ای این ستون ‌ها همزمان با تخریب کاخ خواهر ناصرالدین‌ شاه به این خانه انتقال پیدا کردند. در ضلع غربی موزه مقدم، دیوار تجدد را می بینید که در میان حیاط اندرونی و بیرونی قرار دارد. این دیوار متشکل از ستون هایی مارپیچی و طاق هایی بر روی این ستون ها است.

جاهای دیدنی تهران، موزه مقدم
جاهای دیدنی تهران، موزه مقدم

موزه مقدم کجاست؟

موزه مقدم در منطقه حسن آباد قرار دارد. برای دسترسی به این موزه باید به خیابان امام خمینی مراجعه کنید. آدرس دقیق موزه:
خیابان امام خمینی، بعد از خیابان شیخ هادی، جنب بانک ملت، پلاک ۲۵۱

اگر قصد استفاده از مترو را دارید، می ‌توانید در ایستگاه حسن‌آباد یا دانشگاه امام علی (ع) پیاده شوید. موزه مقدم در میان این دو ایستگاه قرار دارد. پس از حدود پنج دقیقه پیاده ‌روی به موزه خواهید رسید.

موزه مقدم، از جاهای دیدنی تهران است که گردشگران بسیاری را از داخل و از خارج از ایران، مجذوب خود کرده است. اگر قصد سفر و اقامت در تهران را دارید، پیشنهاد می کنیم، حتما سری به این موزه هم بزنید.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×