بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» دیدنی های لرستان » نگاهی به دیدنی های دورود پایتخت طبیعت ایران
اشترانکوه - دیدنی های دورود
دیدنی های لرستان - جاهای دیدنی دورود

نگاهی به دیدنی های دورود پایتخت طبیعت ایران

۱۷ شهریور ۱۳۹۸ 29۹6,591

لرستان زیبا همواره به واسطه طبیعت دلنشین و آب و هوای تازه اش مورد توجه گردشگران بوده است. شهر دورود نیز یکی از جذاب ترین مقاصد مسافرانی است که به لرستان سفر می کنند. دیدنی های دورود عمدتا جاذبه های طبیعی زیبایی هستند که از دیدنشان سیر نخواهید شد. با ما در بلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید تا با هم سفری به طبیعت بکر لرستان داشته باشیم.

دورود کجاست؟

دورود در دوره قاجار به علت تلاقی رودخانه های تیره و ماربره نامیده می شد. این نامگذاری در دوره پهلوی به بحرین تغییر پیدا کرد. دورود در استان لرستان، سومین شهر به لحاظ جمعیت به حساب می آید. این شهر زیبای لرستان در کنار شهرستان اشترانکوه در دامنه رشته کوه زاگرس واقع شده. سرشاخه های رود دز از شرق و شمال در دورود به یکدیگر می پیوند. حاصل این پیوند رودخانه سزار است که در معرفی دیدنی های شهر به آن می پردازیم.

دیدنی های دورود
دیدنی های دورود

دورود به لحاظ طبیعت بکرش زیباترین شهر لرستان به حساب می آید. وجود آبشار های متعدد در این شهر نیز به آن لقب سرزمین آبشارهای خروشان داده. مردم شهر عمدتا مسلمان شیعه هستند و زبان آنان لری است. جالب است که بر خلاف زیبایی های طبیعی این شهر، کارخانه های بسیاری در آن هستند! شاید علت صنعتی شدن این شهر وجود معادن بسیار زیاد سنگ در آن باشد. شهرستان دورود به خاطر جاذبه های طبیعی فراوانش لقب پایتخت طبیعت ایران را یدک می کشد. به طوریکه در سال ۱۳۸۹ تمبری اختصاصی با عنوان دورود پایتخت طبیعت ایران به چاپ رسید.

بیشتر بخوانید:

محبوب ترین مقاصد طبیعت گردی لرستان

جاذبه های طبیعی گردشگری دورود

اشترانکوه

اشترانکوه که به آلپ ایران شهرت دارد و بلندترین نقطه لرستان است در جنوب شرقی دورود قرار دارد. این رشته کوه سرچشمه یکی از سرشاخه های اصلی رود دز به نام ماربره است. اشترانکوه منطقه ای حفاظت شده است.

اشترانکوه - دیدنی های دورود
اشترانکوه – دیدنی های دورود

علت نامگذاری آن وجود قله های ۸ گانه ای است که به گله شتر شباهت دارند. به همین خاطر به آن شترکوه یا اشترانکوه می گویند. قله های بلند و پر برف، دره های عمیق و طولانی و پوشش گیاهای و جانوری متنوع از خصوصیات اشترانکوه است. بلندترین قله اشترانکوه سن بران با ۴۱۵۰ متر است.

دریاچه گهر

دریاچه کوهستانی گهر در منطقه حفاظت شده اشترانکوه و در ارتفاع ۲۳۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این دریاچه زیبا که هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند به نگین اشترانکوه شهرت دارد. البته بعضی منابع آنرا نگین زاگرس نیز می خوانند. آب شفاف و ژرف این دریاچه دل هر بیننده ای را می برد. این دریاچه به دو قسمت گهر کوچک و گهر بزرگ تقسیم می شود.

گهر بزرگ - دیدنی های دورود
گهر بزرگ – دیدنی های دورود

این دریاچه منحصر به فرد دارای سواحل ماسه ای و صخره ای است. بخش ساحلی آن که مناسب شنا است در غرب و شرق دریاچه قرار دارند. عمق این دریاچه از حدود ۴ تا ۲۸ متر است و از اواخر بهار تا پایان تابستان هوای بی نظیری دارد. دریاچه گهر در لیست انتظار یونسکو برای ثبت جهانی است.

گهر کوچک - دیدنی های دورود
گهر کوچک – دیدنی های دورود

کوه قارون

کوه قارون در فاصله ۱۵ کیلومتری جنوب شهر دورود واقع شده است و ۲۷۵۰ متر ارتفاع دارد. این کوه در گذشته های دور، به واسطه موقعیت مکانی خاص آن، به عنوان قلعه ای نظامی استفاده می شد. این کوه با غارهای زیادی که دارد بین مردم محلی بسیار مرموز است. مردم لرستان اعتقاد دارند که گنج قارون در این محل مخفی بوده و همین دلیل نامگذاری آن است.

کوه قارون - دیدنی های دورود
کوه قارون – دیدنی های دورود

چشمه صیاد و چشمه پرویز، چشمه هایی هستند که در مسیر صعود به قله کوه قارون به آن برمی خورید. برای صعود به قله کوه قارون باید از طریق ایستگاه راه آهن قارون وارد جاده روستای پیر عبدالله شوید.

مطلب مرتبط:

دره خزینه لرستان، نقش هایی از جنس فرسایش خاک

دره نی گا

دره نی گا یا نگار، منطقه ای بکر در درود است که به گرند کانیون ایران شهرت یافته است. در مسیر دریاچه گهر، رودی به نام سفیدآب وجود دارد که به این دره صخره ای می رسد. دیواره های صخره ای این دره که عرض آن ۵۰۰ متر می باشد، بسیار بلند است.

دره نی گاه - دیدنی های دورود
دره نی گاه – دیدنی های دورود

مطلب مرتبط:

تنگه شیرز لرستان ، طبیعتی در دل کوهدشت

رود سزار

این رودخانه که از به هم پیوستن دو رودخانه ماربره و رودخانه تیره تشکیل می شود، سزار نامیده می شود. رودخانه سزار که به آن آب دز هم می گویند از شاخه های رودخانه دز است. این رودخانه زیبا و پر آب حدود ۵۱۵ کیلومتر طول دارد و حوضه آبگیر آن حدود ۲۲هزار کیلومتر مربع است. این رودخانه تنوع بی نظیری از انواع ماهیان دارد که به لحاظ اکولوژی بسیار حائز اهمیت است. کفال، کف زی، کپور و گربه ماهیان از انوع ماهی های این رودخانه هستند.

رودخانه سزار - دیدنی های دورود
رودخانه سزار – دیدنی های دورود

کوه پریز

کوه پریز با ارتفاع ۳۰۹۵ در فاصله ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی دورود واقع شده است. معروفترین قله این کوه به قله “کر و دختر” شناخته می شود. آبشار اسرار آمیز و چشمه زیبای وقت و ساعت نیز در این کوه واقع شده. این چشمه یکی از جاذبه های بسیار محبوب دورود است. جالب است بدانید این چشمه و آبشار درون غار پریز واقع شده اند.

کوه پریز - دیدنی های دورود
کوه پریز – دیدنی های دورود

شما در راه صعود به قله این کوه چشمه راکن را نیز خواهید یافت. اگر اهل کوهنوردی هستید، صعود به این قله زیبا را از یاد نبرید. غار پریز که پیشتر ذکر شده با آب خنک چشمه وقت ساعت محلی مناسب برای استراحت کوهنوردان است. از دیگر جاذبه های دورود در نزدیکی کوه پریز دشت لاله های واژگون است.

لاله های واژگون - کوه پریز - دورود
لاله های واژگون – کوه پریز – دورود

 

منبع: اقامت ۲۴

۴.۳/۵ - (۵۲ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۹

  1. حمید

    باسلام واحترام خدمت عزیزانی که مطالب رو گذاشتید برای استفاده همه، من خرم آباد زندگی میکنم، ولی طبیعت درود رو بطور کامل نمیشناسم، الان سرچ کردم چشمه صیاد درود حتی یه عکس یافیلم ازش ندیدم، لطفا شما که زحمت میکشید، چندتا عکس وفیلم وتوضیح کامل بزارید، که هرکس مطالب روخوند آشنایی بالای ۵۰درصد پیدا کنه بامنطقه، نه اینکه سرسری بگذره،درضمن اولین باره مطلب میزارم، چراهمش میگه تکراریه وثبت نمیشه،،، باتشکر

  2. حمید

    باسلام واحترام خدمت عزیزانی که مطالب رو گذاشتید برای استفاده همه، من خرم آباد زندگی میکنم، ولی طبیعت درود رو بطور کامل نمیشناسم، الان سرچ کردم چشمه صیاد درود حتی یه عکس یافیلم ازش ندیدم، لطفا شما که زحمت میکشید، چندتا عکس وفیلم وتوضیح کامل بزارید، که هرکس مطالب روخوند آشنایی بالای ۵۰درصد پیدا کنه بامنطقه، نه اینکه سرسری بگذره، باتشکر

  3. ایوب

    دورود درواقع طبیعت بکر وزیبایی دارد.

  4. خانم دکتر خسروی

    سلام ممنون از نشرتان ، واقعا دورود نگینیست در لرستان . شهر دورود از دریاچه گهر و آبشار بیشه ، کوه قارون ، رودخانه های زیبا ، دره نی گاه ، اشترانکوه با صلابت، لاله های واژگون ، کوه پریز ،ایستگاه قطار که هر فصلش زیباتر از دیگریست و ….بهترین گزینه برای ایران گردیست روستاهای بکر و طبیعی روح آدمی رو جلا میده برای ما لرها این افتخاریست بالیدنی. خدا رو شکر هتل خوبی هم ساخته شده که توریست‌ها راحت باشند هر چند هتل شهرداری دورود از هتل‌های خوب دهه های گذشته بوده امیدواریم دوباره توسط ارگان مربوطه نوسازی و به روز بشه . شهر دورود پر از گنجینه ی الهی و نشانه های خداست از این نشانه ها خوب حفاظت و مر

    نگهداری کنیم با هر نگاه به قدرت و عظمت پروردگار بیشتر پی می‌بریم. من ممنونم از همه ی مسئولینی که به بهترین شکل از زیباجویان طبیعت در شهر دورود استقبال می‌کنند و خواهش میکنم سایتهای دیگری طراحی و ارائه بشه تا این نقاشی پروردگار بیشتر در معرض لذت طبیعت دوستان قرار بگیره . جای تقدیر داره از عزیزان مسئول بعد از ۱۵ سال که به ایستگاه قطار دورود رفتم و سفر داشتم دیدم خیلی بهتر از گذشته شده همین که رسیدگی میشه و فرسایش رو کمتر لمس میکنیم بسیار دلچسبه ، من به زادگاهم افتخار میکنم .

  5. لرستان ازنا

    اشترانکوه تمام قلع های مهمش از کول جنون تا سنبران وفیالسون در شهرستان ازناست وراه دسترسی به اشترانکوه هم از روستاهای ازناست.

  6. فولادوند

    سلام و دورود فراوان بر شما و همتباران یاسوجی دوست عزیز شما میدونید پایتخت طبیعت ایران دورود لرستان چندسال هست نامیده شده و واقعا شایسته بیشتراز این هم هست دورود شهرستان دورود را با یک شهر مقایسه نکنید دورود به تنهایی حتی از چنداستان هم جاذبه های بکر و طبیعی بیشتری داره میتونید مقایسه کنید اتفاقا با کل استان کهکیلویه مقایسه شده که بهتر هست خودتون ببینید این شهرستان چه زیباییهایی دارد من تعجب میکنم چطور مقایسه کردین دورود لرستان جاهای بسیاری دارد که هنوز معرفی نشده اند که هریک خود جاذبه ای جادگانه حساب میشن انشالا در روزهای اینده میتونید ببینید و انشالا روز به روز به معروفیت و زیبایی های دورود افزوده میشود بطوری که اشترانکوه لقب الپ ایران نامیده شده و دره نگاه به گرند کانیون ایران شهرت گرفته و کوه عجایب و به سرزمین ابشارها و رودهای خروشان هم شهرت بسیار دارد شهرستانی با این همه شهرت که نامیده شده اصلا نباید با هیچ جایی دگر مقایسه کرد .
    ممنون از شما و وبلاگ اقامت ۲۴و بقیه سایتها که به معرفی زیبایی های دورود لرستان کمک می کنند که بهتر و بیشتر شناخته شود سپاسگذارم🙏🙏🙏🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

  7. مرتضی تورنگ

    دوست خوبم سلام
    جهت اطلاع عمومی شما و سایر دوستان خدمتتون عرض می کنم که عنوان پایتخت طبیعت ایران متعلق به شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد می باشد .

    • امیر

      نه خیر برادر

    • امیرحسین

      نه خیر شما برید بقیه سایت ها رو چک کنید جیزی از یاسوج ننوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×