بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» دانستنی‌های سفر » شنا در دریا ، خطراتی که در کمینند و راه های مقابله!
گرفتگی عضله - شنا در دریا
دانستنی‌های سفر

شنا در دریا ، خطراتی که در کمینند و راه های مقابله!

۱۴ شهریور ۱۳۹۸ 16۰2,850

با پا گذاشتن در آخرین ماه تابستان سفر به شمال کشور بیشتر و بیشتر می شود. از طرفی رفته رفته سفر به جنوب کشور هم داغتر از قبل می شود. یکی از فعالیت های محبوب در شمال و جنوب کشورمان شنا در دریا است. البته باید توجه داشته باشیم که شنا در دریا تفاوت هایی با شنا در استخر دارد که باید به آن توجه کنیم. شنا در دریا با خطراتی همراهست که باید از آنها آگاه باشیم و راههای پیشگیری را بدانیم. امروز در وبلاگ اقامت ۲۴ با ما همراه باشید تا با هم به این موضوع بپردازیم.

شنا در دریا هرساله جان بسیاری از هموطنانمان را تهدید می کند و کام عده ای را تلخ می کند. عدم داشتن مهارت کافی و عدم توجه به هشدار های مسئولین ساحلی نسبت به وضعیت دریا از علل این اتفاق است. البته داشتن مهارت کافی در شنا هم معیار کافی برای مصونیت شما نیست. بسیاری از کسانی که در دریا غرق شده اند، شناگران بسیار ماهری بودند. اصولا شنا در دریا با شنا در استخر کاملا متفاوت است. اما چه عواملی برای شنا در دریا دخیل هستند؟

 

شنا در دریا
شنا در دریا

مطلب مرتبط:

آشنایی با گردشگری دریایی

خطرهایی که برای شنا در دریا مارا تهدید می کنند کدامند؟

گرفتگی عضله - شنا در دریا
گرفتگی عضله – شنا در دریا

گرفتگی عضلات

یکی از عوامل بسیار مهم و پر تکرار در غرق شدگی های ناشی از شنا در دریا گرفتگی عضلات است. این اتفاق عمدتا به خاطر فشار آب، سرما و کم آبی بدن اتفاق می افتد. برای جلوگیری از این موضوع پیش از شنا باید دمای آب را بسنجید و آب کافی بنوشید. استفاده از خوراکی های حاوی پتاسیم و نمک نیز به شما برای جلوگیری از افت فشار کمک خواهند کرد.

کاهش دمای بدن

همانطور که پیشتر گفتیم بهتر است پیش از شنا در دریا حتما از میزان دمای آب اطمینان حاصل کنیم. سرمای آب علاوه بر گرفتگی عضلات اثرات دیگری نیز بر بدن می گذارد. کاهش دمای بدن ضربان قبل را افزایش می دهد. در نتیجه ممکن است منجر به ایست قلبی، سکته و افزایش واکنش سیستم ایمنی بدن شود. برای همین اولین کار برای کسی که دچار گرفتگی ناشی از سرما می شود گرم کردن بدن اوست.

جریان آب دریا

جریان های آبی متفاوتی در سواحل دریاها در جریانند که پیش از شنا در دریا باید با آن ها آشنا باشید. برای مثال جریان های ساحلی که بر خلاف امواج از سمت ساحل به سمت دریا حرکت می کنند. این جریان ها همواره شما را از ساحل دور می کنند. حتی شناگران ماهر هم که توانایی شنا خلاف جریان را دارند هم ممکن است دچار مشکل کند.

جریان های آبی - گرفتگی عضله - شنا در دریا
جریان های آبی – گرفتگی عضله – شنا در دریا

جزر مد جریانیست که تقریبا همه با آن آشنا هستیم ولی گاها آنرا در نظر نمی گیریم. اما شدیدترین جریانی که برای شنا در دریا خطرناک است، جریان های شکافنده نامیده می شود. این جریان آب ناشی از امواج که به ساحل می ریزند را به دریا باز می گرداند.

صخره ها

صخره های تیز کف ساحل اصلا برای شناگر قابل رویت نیستند و ممکن است به راحتی باعث آسیب شوند. حتی برخورد با صخره های ساحل که قابل رویت هستند به خاطر امواج قابل پیشبینی نیست. این آسیب ها شنا را برای شما دشوار خواهند کرد و حتی ممکن است باعث عفونت شوند. بنابراین بهتر است در صورت امکان در هنگام شنا در دریا از لباس مناسب استفاده کنید.

صخره های ساحل - شنا در دریا
صخره های ساحل – شنا در دریا

سوختگی توسط آفتاب

امواج خورشید پس از انعکاس در آب شدت بیشتری پیدا می کنند و احتمال سوختگی پوست بالا می رود. از طرفی آب دریا کرم ضد آفتاب شما را می شوید و احتمال آفتاب سوختگی را افزایش می دهد. البته کرم های ضد آفتاب ضد آب راهکاری برای این مشکل هستند.

آفتاب سوختگی - شنا در دریا
آفتاب سوختگی – شنا در دریا

گیاهان و موجودات دریایی

گیاهان دریایی و علف های هرز ممکن است هنگام شنا به دست و پای شما بپیچند و شنا کردن شما را مختل کنند. البته راهی برای شناخت مناطقی که گیاهان رشد بیشتری در آنجا دارند وجود دارد. معمولا در مناطقی که رشد گیاهان بیشتر است رنگ آب هم تیره تر است. پس سعی کنید از شنا در چنین مناطقی خودداری کنید.

عروس دریای - خطرات جانوران دریایی - شنا در دریا
عروس دریای – خطرات جانوران دریایی – شنا در دریا

بسته به محلی که به شنا در آن می پردازید احتمال روبرو شدن با موجودات دریایی نیز وجود دارد. البته بسیاری از این موجودات ممکن است خطری برای شما نداشته باشند. اما موجوداتی مانند عروس دریایی که در بعضی ساحل ها حضور دارند نیش خطرناکی دارند. برای مثال نیش عروس دریایی ممکن است باعث شک یا حتی فلج شدگی موقت شود. کوسه ها از دیگر موجودات خطرناک دریا هستند. پیش از شنا در هر منطقه از موجودات دریایی این منطقه اطمینان حاصل فرمایید.

راهکارهایی مفید برای شنا در دریا

استفاده از تیوب های بادی شنا

استفاده از تیوب های بادی شنا راهکاری ساده و بسیار خوب برای شنا در دریاست. خصوصا برای کودکان یا سالمندانی که شنا برایشان سخت است.

شنا در نقاط اختصاصی شنا

از شنا در مناطقی که تابلو شنا ممنوع دارند اکیدا بپرهیزید. مطمئن باشید این تابلو حتما به خاطر یکی از دلایلی که گفته شد نصب شده اند. تقریبا در تمام شهرهای ساحلی منطقه اختصاصی شنا برای افراد مشخص شده است. ممکن است به خاطر شلوغ بودن این مناطق بخواهید در مناطق غیر پاکسازی شده که خلوت ترند شنا کنید. اما با این کار خطراتی که ذکر کردیم را به جان می خرید. به هرحال اگر به هر دلیلی خواستید این کار را بکنید باید کاملا هوشیار و مراقب باشید. به این نکته همیشه توجه داشته باشید که ممکن است جریان امواج روی آب آرام بنظر بیاید اما امواج زیرآبی شدید باشند.

منطقه شنا ممنوع - شنا در دریا
منطقه شنا ممنوع – شنا در دریا

شنا به صورت دسته جمعی

سعی کنید هیچگاه تنها قصد شنا در دریا نکنید. حتی اگر شناگر ماهری باشید همواره خطراتی شمارا تهدید می کنند. در اینصورت اگر به صورت دسته جمعی شنا کنید، همراهانتان می توانند به کمکتان بیایند. شما نیز سعی کنید هنگام شنا مراقب اطرافیانتان باشید. هر از چند گاهی از حضور همه افراد اطمینان حاصل کنید و نسبت به هوشیاری آنها آگاه باشید.

انرژی خود را تخلیه نکنید

جریان های گردابی همواره ممکن است شما را گرفتار کنند. حتی اگر شناگر ماهری باشید هم ممکن است این جریان ها انرژی زیادی از شما بگیرند. تقلا نکنید و سعی کنید انرژی خود را تقسیم کنید. سعی کنید با شنای آرام بدون صرف انرژی اضافه از این جریان آبی خارج شوید. این کار ممکن است ۲۰ تا ۳۰ ثانیه طول بکشد پس تمرکز و آرامش خود را حفظ کنید.

اینفوگرافیک - گریز از جریان کشنده - منطقه شنا ممنوع - شنا در دریا
اینفوگرافیک – گریز از جریان کشنده – منطقه شنا ممنوع – شنا در دریا

با جریان آب حرکت کنید

هنگام گرفتاری در جریان های شدید بدن خود را در وضعیت ستاره (درازکش روی آب و باز کردن دست و پا) قرار بگیرید و خود را روی آب رها کنید. در این حالت اجازه دهید بدن شما با جریان آب حرکت کند. پس از اینکه حس کردید از منطقه پرفشار فاصله گرفته اید، با شنای آهسته از آن منطقه دور شوید.

 

منبع: اقامت ۲۴

 

۴.۱/۵ - (۱۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×