بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی » سوغات آذربایجان شرقی، از چرم تا شیرینی های خوشمزه
رشته ختایی
جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی

سوغات آذربایجان شرقی، از چرم تا شیرینی های خوشمزه

۳۰ مرداد ۱۳۹۸ 14۰2,264

تابستان است و فصل سفر با شمال غرب کشور. تبریز مرکز آذربایجان شرقی، یکی از بزرگترین شهرهای ایران، یکی از مقاصد پرطرفدار مسافران تابستانی است. عقبه تاریخی فرهنگی تبریز و همینطور طبیعت بکر اطراف آن از ویژگی های این شهر است. یکی از فعالیت های مهم گردشگران، خرید سوغات آذربایجان شرقی است.

تبریز قطب اقتصادی شمال غرب ایران است و در این منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این شهر که بنای اولیه آن مزبوط به دوران اشکانی و ساسانی است، پایتخت چندی از حکومت های ایران بوده. اوج شکوفایی آن مربوط به دوره ایلخانی و صفویه می باشد. تبریز، علاوه بر ویژگی های فرهنگی هنری که دارد، به خاطر غذاهای لذیذش نیز شهره است. البته تبریز صنایع دستی فوق العاده ای نیز دارد.

اگر قصد سفر به تبریز را دارید، برای رزرو هتل درتبریز از اقامت ۲۴ اقدام کنید.

بنر دسکتاپ رزرو هتل های تبریز از اقامت24

در این مقاله به معرفی سوغات آذربایجان شرقی و بخصوص تبریز می پردازیم.

سوغاتی صنایع دستی

محصولات چرمی

 

چرم تبریز
چرم تبریز

تبریز یکی از شهرهای سرآمد در صنعت چرم در ایران است بطوریکه کفش های چرم تبریز شهرتی جهانی دارد. تبریز پس از سقوط قاجاریه شاهد رشد در زمینه چرم سازی بود. اکنون نیز بسیاری از گردشگران در سفر به تبریز خرید محصولات چرم بویژه کفش را در اولویت قرار می دهند.

فرش

 

فرش تبریز
فرش تبریز

قدمت صنعت فرش تبریز به قبل از دوران صفویه باز می گردد. بسیاری از طرحهای ترنج دار در زمان حکومت شاه اسماعیل اول با طرح مایه اسلیمی منسوب به تبریزند. تبریز یکی از قطب های بافندگی در ایران می باشد. فرش های دستباف و ابریشمی بسیار فاخر از محصولات تبریز می تواند سوغاتی بی نظیری باشد.

معرق

 معرق 1

معرق از صنایع دستی مخصوص سوغات آذربایجان شرقی است که قدمت آن به دوره سلجوقی باز می گردد. البته استادکاران این صنعت در دیگر جاهای ایران نیز حضور دارند، اما معرق از سوغاتی های معروف آذربایجان شرقی است.

منبت کاری

منبت
منبت

 

یکی دیگر از صنایع دستی پرطرفدار آذربایجان شرقی هنر اصیل منبت کاری است. آثار هنری دست استادکاران این خته بروی چوب از سوغاتی های با ارزش آذربایجان شرقی است.

سوغاتی خوراکی

باقلوا

 

باقلوا
باقلوا

این شیرینی سنتی در میان ترک زبان ها و بویژه ترکمن ها بسیار محبوب است. باقلوایی که در تبریز طبخ می شود به شیوه استانبولی تهیه می گردد. این شیرینی که بعد از تهیه به شربت آغشته می شود بسیار شیرین و پرطرفدار است. ترکیبات باقلوا را شیر، آرد، روغن، زرده تخم مرغ، هل، گلاب و خاک قند است. باقلوا با طعم های بادامی، نارگیلی و پسته ای تولید می شود.

شیرینی سجوق مراغه

سجوق
سجوق

 

سجوق یکی از معروف ترین و لذیذترین شیرینی های آذربایجان است. ترکیبات این شیرینی خوشمزه را نشاسته، گردو، شیره انگور، بادام، پسته، نارگیل، هل و گلاب تشکیل می دهند. سجوق یکی از محبوب ترین سوغات آذربایجان شرقی است.

مطلب مرتبط:

کندوان ، جاذبه ای در دل صخره های آذربایجان شرقی

شیرینی نوقا

 

نوقا
نوقا

نوقا یا به قول محلی ها لوکا یکی دیگر از سوغات آذربایجان شرقی است. نوقا وانیلی و کاکائویی از انواع دیگر آن محبوب تر هستند. این شیرینی شباهت بسیاری به گز دارد و شبیه به آن در اروپا نیز تولید می شود. محتویات این شیرینی دلچسب را سفیده تخم مرغ و عسل با مغز پسته یا گردو تشکیل می دهد.

شیرینی قرابیه

 

قرابیه
قرابیه

قرابیه شیرینی سنتی تبریز است و یکی از محبوب ترین سوغاتی های مسافران تبریز می باشد. در تولید این شیرینی استفاده نمی شود و جای آن را مغزهای آسیاب شده گرفته است. ترکیبات این شیرینی نسبتا گرانقیمت را شکر، سفیده تخم مرغ و مغزهای بادام و پسته و گردو تشکیل می دهد.

مطلب مرتبط:

چند دلیل خوشمزه برای سفر به تبریز

ریس

 

ریس
ریس

ریس که در زبان محلی به آن سوت شیرینی سی می گویند از شیرینی های سنتی تبریز است. شیر، شکر و پسته از مواد تشکیل دهنده این شیرینی هستند. این شیرینی در انواع مختلفی تولید می شود که نوع کاکائویی آن پرطرفدارتر است.

شیرینی ختایی

 

رشته ختایی
رشته ختایی

این شیرینی سنتی تبریز که بیشتر در ماه مبارک رمضان تولید می شود با نوعی رشته ساخته می شود. به این شیرینی باقلوای رشته ای نیز می گویند. محتویات این شیرینی رشته، کره، پودر قند، دارچین، گلاب و زنجبیل هستند. در انتها از مغزهای گردو و پسته روی آن نیز ستفاده می شود.

راحت الحلقوم

یکی دیگر از سوغاتی‌های خوشمزه آذربایجان راحت القوم می‌باشد که از نشاسته برای ساخت آن استفاده می‌شود. این شیرینی در رنگ‌ها و طعم‌های مختلف به همراه مغزها تولید می‌گردد و خاستگاه اصلی آن کشور ترکیه می‌باشد.

لوز

لوز شیرینی است که نیاز به پخت ندارد و از ترکیب زعفران، پودر قند و گلاب ساخته می‌شود. در این شیرینی تبریزی از بادام و پسته به مقدار زیاد استفاده می‌گردد که باعث طعم و رنگ عالی آن و همچنین ماندگاری بیشتر می‌شود.

قند پنیری

از دیگر سوغات آذربایجان می توان به قند پنیری اشاره نمود که از مخلوط هل، آناناس، پرتغال، شکر، لیمو و ادویه‌های مختلف به دست می‌آید و پیشینه دوری دارد. این شیرینی خوشمزه بسیار پر طرفدار می‌باشد و مراغه مرکز اصلی تولید آن محسوب می‌شود.

منبع: اقامت ۲۴ 

۴.۵/۵ - (۸ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×