بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری گلستان » بندر ترکمن ؛ شش جاذبه کم نظیر بندر ترکمن که باید دید
بندر ترکمن
جاذبه های گردشگری گلستان

بندر ترکمن ؛ شش جاذبه کم نظیر بندر ترکمن که باید دید

۱۳ مرداد ۱۳۹۸ 32۰14,595

بندر ترکمن، بندری در ۴۰ کیلومتری شهر گرگان، در استان گلستان است که در قدیم به آن بندر شاه نیز می گفتند. علت این نامگذاری، بناگذاری آن در سال ۱۳۰۶ توسط رضا شاه بود. بندر ترکمن یکی از نخستین شهر های ایران است که خطوط راه آهن در آن کشیده شد. این بندر سرزمین اسب های مسابقه است و هرساله در بهار و پاییز، گردشگران زیادی برای دیدن این مسابقات به خود جذب می کند. اکثریت مردم این شهر ترکمن و سنی مذهب می باشند ولی اقوام دیگر نیز در میان آنان به چشم می خورند.

از دیدنی های بندر ترکمن می توان به تالاب گمیشان، جزیره آشوراده، ترکمن صحرا، بازارچه گمرکی، منطقه شکار ممنوع صوفیکم و … اشاره کرد. با ما در بلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید تا از جاذبه های این شهر زیبای گلستان برایتان بگوییم.

بنر دسکتاپ رزرو هتل های گرگان از اقامت24

 

بندر ترکمن
بندر ترکمن

برای سفر به بندر ترکمن می توانید هتل های گرگان را از اقامت ۲۴ رزرو نمایید.

دیدنی های بندر ترکمن

تالاب گمیشان

تالاب گمیشان در بخش گمیشان شهرستان بندر ترکمن قرار دارد. این تالاب بین المللی با ۱۷۷۰۰۰ هکتار وسعت در شرق گمیش تپه واقع شده. تالاب گمیشان زیستگاه بسیاری گونه های جانوری و گیاهی است و بخش شمالی آن منطقه حفاظت شده است.

تالار گمیشان
تالار گمیشان

این تالاب هر ساله میزبان پرندگان مهاجری است که با سرد شدن هوا در بخش هایی از روسیه به این تالاب و دیگر تالاب های استان گلستان مهاجرت می کنند تا زمستان خود را آنها سپری کنند. بیش از ۲۲ گونه پرنده از جمله: فلامینگو، بالابان، قو، مرغابی، لک لک، پلیکان، عقاب شاهی و… در این تالاب قابل مشاهده اند.

جزیره آشوراده

آشوراده در زبان ترکمنی به معنی جزیره آشور بوده و از دو بخش آشیر و آدا به معنی جزیره تشکیل شده. جزیره آشوراده تنها جزیره دریای خزر بوده که در مرکز شبه جزیره میانکاله در شهرستان بندر ترکمن واقع شده. این جزیره از شمال به خزر، از شرق به تنگه چیق اوغلی، ازجنوب به گرگان و از غرب به کانال طبیعی خزبنی منتهی می شود. قدمت این جزیره بالاست و در دوره صفوی به عنوان شکارگاه استفاده می شده است.

جزیره آشوراده
جزیره آشوراده

آشوراده به عنوان یکی از مناطق بین المللی ذاخیر طبیعی زمین ثبت شده است. این جزیره زیستگاه گونه های مختلفی از قبیل روباه، خرگوش، شغال و کبک است. ۴۰ درصد خاویار تولیدی ایران در این جزیره تولید می شود.

 

مطلب مرتبط:

جزیره آشوراده ؛ تنها جزیره ایرانی دریای خزر

 

ترکمن صحرا

جلگه ای رسوبی و حاصلخیز که در بخش از استان گلستان و خراسان شمالی واقع شده است. دشت های سرسبز و اسب هایی با یال های بلند و نژاد شناخته شده ترکمن از بارزترین ویژگی های ترکمن صحرا هستند.

ترکمن صحرا
ترکمن صحرا

ترکمن صحرا با هفت هزار سال قدمت، یکی از قدیمی ترین مناطق شمال ایران بخ حسال می آید. بیشتر کسانی که به ترکمن صحرا سفر می کنند شیفته ی طبیعت بکر آن هستند.

 

مطلب مرتبط:

درباره ترکمن صحرا بیشتر بدانید

بازارچه گمرکی بندر ترکمن

بازارچه گمرکی بندر ترکمن
بازارچه گمرکی بندر ترکمن

پس از ورود به این بازار با بخش زیبایی از صنایع دستی ترکمن ها و استان گلستان روبرو می شوید. مجموعه از رنگ ها و نقش های زیبا و گوناگون شمارا مدهوش می کند. شال های ترکمن، نمد ها، سوزن دوزی، زیورآلات ترکمنی و … از جمله محصولاتیست که می توانید در این بازار بیابید.

روستای قره قاشلی

قره قاشلی
قره قاشلی

این روستا در ۱۰ کیلومتری بندر ترکمن و در جاده به سمت گرگان قرار گرفته است. شهرت روستای قره قاشلی از بابت برگزاری مسابقات اسب سواری در این مکان است. سالانه شمار بسیار زیادی از علاقه مندان به اسب و سورکاری به این روستا سفر می کنند. کورس بهاره بندر ترکمن از جمله رویداد های محبوب این محل است.

منطقه شکار ممنوع صوفیکم

تالاب صوفیکم که شکار ممنوع است، ۳۳ هزار و ۳۷ هکتار وسعت دارد. این تالاب زیستگاه برخی گونه های نادر حیات وحش از جمله روباه ترکمن و حشره خوار کوتوله است. این حیوان به عنوان کوچکترین پستاندار ایران شناخته می شود.

منطقه شکار ممنوع صوفیکم
منطقه شکار ممنوع صوفیکم

گونه های جانوری زیادی در این منطقه زیست می کنند و از این جمله پرندگان مهاجری هستند که در زمستان به این تالاب مهاجرت می کنند.

 

 

منبع: اقامت ۲۴

۴/۵ - (۱۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×